
V roku 2007 urobil Nissan veľmi odvážny krok. Z trhu stiahol hatchback Almera, ktorý neskôr nahradil „bezpohlavnou“ Tiidou, pôvodne určenou najmä pre juhoamerický trh. Bolo to čosi podobné, akoby Volkswagen prestal dobrovoľne vyrábať Golf a priestor nechal konkurencii. Lenže za tie roky sa toho veľa udialo. Japonská automobilka sa vďaka bestselleru Qashqaiu vyhrabala z červených čísiel a dnes je v extra kondícii. Na trhu má nový Note, nový Qashaqai, crossover Juke a tiež veľký X-Trail. A k tomu všetkému pridáva ďalšie eso – nový hatchback. Je ním Nissan Pulsar, ktorým sa chce vrátiť medzi elitu nižšej strednej triedy.
Nissan ho vyvinul v Európe a len pre Európu. Konkurovať má Volkswagenu Golf, Fordu Focus, Opelu Astra, Peugeotu 308, ale aj japonským súperom, akými sú Mazda 3, Honda Civic či Toyota Auris, čo nebude iste ľahké. No Nissan nenechal nič na náhodu. Už štúdiami Invitation či Resonance, ale aj novým Qashqaiom ukázal, že vie robiť atraktívny a najmä autentický dizajn. Pulsar nevynímajúc. Nový hatchback má solídny základ. Stojí totiž na novej platforme CMF2, ktorú zdieľa s crossoverom Nissan Qashqai a X-Trail. Aj preto patrí rázvorom s hodnotou 2 700 mm na úplný vrchol svojej kategórie. Podobne je to s dĺžkou 4 385 mm, kde mu len ťažko nájdete súpera.

V porovnaní s Golfom je to takmer o 12 centimetrov viac. Dizajn vyznáva najnovšie trendy Nissanu, čo vidieť najmä na prednej maske evokujúcej Qashqai a Note. Celkové proporcie však akoby koketovali s triedou minivanov, presne ako štúdia Invitation, ktorá bola akousi ochutnávkou Pulsaru. Sériový model nemá síce taký športový strih, ale príbuznosť cítiť napríklad na riešení trojice bočných okien a na trojuholníkovom zadnom stĺpiku. Snaha patriť medzi najlepších je zjavná aj na ponuke moderných celodiódových svetiel, ktoré budú štandardom úrovne Tekna. Diódy, samozrejme, nájdeme aj v tých zadných.
Veľkorysé exteriérové rozmery sú prísľubom mimoriadne priestrannej kabíny. Nissan tvrdí, že Pulsar bude poskytovať najviac miesta v oblasti kolien a ramien vo svojej triede. Dokladá to údajom priestoru na nohy pre zadných cestujúcich s hodnotou 692 mm, ktorý nemá obdobu a patrí skôr do strednej než nižšej strednej triedy. Jednoducho na rozmeroch Nissan nešetril. Veľkosť kabíny však trochu obmedzila objem kufra. Batožinový priestor s objemom 385 litrov, ktorý možno sklopením zadných operadiel zväčšiť až na 1 395, je slušný, no rozhodne nepredstavuje rekord v triede. Prístup doň zabezpečuje široké výklopné veko.

Interiér Pulsaru je riešený pomerne konzervatívne, no nechýba tu nič, čo sa očakáva od moderných kompaktných hatchbackov. Centrom robustnej palubnej dosky je 5,8-palcový dotykový displej systému Nissan Connect slúžiaci potrebám komunikácie, zábavy, navigácie či systému monitorovania okolia vozidla Around View Monitor. Ďalší 5-palcový displej nájdeme priamo na prístrojovom paneli. Ten zobrazuje prevádzkové údaje, výstražné informácie či piktogramy navigačného systému. Pocit kvality dopĺňajú solídne materiály vrátane chrómových rámčekov prieduchov ventilácie či obklad stredovej konzoly z klavírnej černi.
Nissan je tiež pyšný na dverovú, masívne čalúnenú lakťovú opierku, so šírkou až 95 mm, a, samozrejme, na bohatú výbavu. V sérii základnej verzie Visia je šesť airbagov, stabilizačný systém ESP, klimatizácia, elektricky ovládané predné okná či základný audiosystém. Stredná úroveň Acenta pridáva kožený volant, dvojzónovú klimatizáciu, štartovacie tlačidlo, bezkľúčový prístup či 16-palcové hliníkové disky kolies. Vrcholová Tekna je obohatená najmä o bezpečnostné prvky, ktoré si Pulsar „požičal“ z Qashqaia a X-Trailu. Tie sú súčasťou balíka Nissan Safety Schield, obsahujúceho systém autonómneho brzdenia, sledovania jazdného prúdu a systém Moving Object Detection sledujúci objekty v okolí vozidla vrátane objektov za vozidlom.


Veľkou vychytávkou je Around View Monitor, ktorý vytvára pomocou štyroch kamier obraz okolia vozidla z vtáčej perspektívy. Okrem toho môžete zobraziť na monitore záber z ktorejkoľvek kamery. Napríklad zo zadnej, ktorá slúži aj ako parkovacia kamera. Svetovou novinkou je jej samočistenie pomocou vody a prúdu vzduchu, ktorý ju okamžite vysuší. Rozhranie Nissan Connect prináša okrem funkcií navigácie, zábavy či nastavenia niektorých systémov vozidla aj konektivitu so smartfónmi a prístup na internet. Môžete tak využívať rôzne aplikácie vrátane služieb Google či rôznych sociálnych sietí.
V čase príchodu na trh bude ponuka motorov pomerne skromná. Vyberať bude možné len z preplňovaného benzínového 4-valca 1,2 DIG-T (85 kW) alebo dieselového motora 1,5 dCi (81 kW), ktoré dodáva Nissanu Renault. Vzhľadom na veľkosť Pulsaru nebude jeho pohotovostná hmotnosť ani aerodynamika silnou stránkou, no maloobjemové motory mu i tak zabezpečia ekonomickú prevádzku. Benzínová verzia si na 100 km jazdy vypýta priemerne päť litrov paliva a diesel len 3,6. Nissan tvrdí, že oba motory boli prispôsobené potrebám Pulsaru.

Na vrchol sa v budúcom roku postaví najvýkonnejší Pulsar 1,6 DIG-T s výkonom 140 kW. Tentoraz však pôjde o motor s japonským pôvodom, známy z ostrého crossoveru Nissan Juke Nismo. Štandardne budú motory spojené so štart-stop systémom a 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre agregát 1,2 DIG-T je pripravená bezstupňová kontinuálna prevodovka CVT XTronic, ktorá príde o čosi neskôr. Krútiaci moment motora bude však znížený zo 190 na 165 Nm. Pulsar 1,2 DIG-T zrýchľuje na 100 km/h za 10,7 sekundy, verzia s automatom bude o dve sekundy pomalšia. Diesel to zvládne za 11,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch 190 km/h.
Hoci podvozok Pulsaru využíva platformu Qashqaia, konštrukčne je jednoduchší. Tak ako väčšina konkurentov používa vpredu tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Trakciu v zákrutách zlepšuje elektronická regulácia Nissan Active Trace, ktorá jemným pribrzďovaním kolies supluje samosvorný diferenciál a upravuje trajektóriu vozidla. Riadenie využíva elektrický posilňovač. Pulsar sa na náš trh dostane ešte tento mesiac. Základná verzia štartuje na cene 14 950 eur. Vyrábať sa bude v závode Nissanu v Barcelone. Určený je výlučne pre európsky trh.
Mimochodom, názov Pulsar nie je v histórii Nissanu novinkou. Po prvýkrát ho automobilka použila v roku 1978 a neskôr sa rozšíril najmä na ázijskom a austrálskom trhu. V Európe však Nissan označoval na niektorých vybraných trhoch aj svoje modely Almera a Sunny.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 385 |
Objem kufra (l) | 385 – 1 395 |
Technické údaje
Motor | 1,2 DIG-T | 1,2 DIG-T CVT | 1,5 dCi |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/8 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 197 | 1 197 | 1 461 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/4 500 | 85/4 500 | 81/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 190/2 000 | 165/1 750 | 260/1 750 |
Prevodovka | 6M | CVT- XTronic | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 185 | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 10,7 | 12,7 | 11,5 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,0 | 5,1 | 3,6 |