Peugeot Quartz: Divoký crossover má 500 koní a interiér z lávy

Tri motory a ľahká karoséria robia z konceptu Quartz poriadne ostré žihadlo. Šušká sa, že by mohol byť predzvesťou novej štyritisícosmičky. Päťsto koní však sériový model určite mať nebude.

25.09.2014 06:00
debata
Koncept Quartz síce stojí na základe novej... Foto: Peugeot
Peugeot Quartz Concept Koncept Quartz síce stojí na základe novej sériovej platformy EMP2, pri stavbe karosérie sa však uplatnili ľahké a mimoriadne pevné kompozitné materiály. Aj preto nepotrebuje stredový stĺpik.

Peugeot sa prichystal na domáci autosalón vo veľkom štýle. Okrem faceliftu vlajkovej lode 508 a vynovenej štúdie Exalt známej z Pekingu privezie na parížske výstavisko aj ďalší koncept. Tentoraz od základu nový. Crossover Quartz šokuje výkonom aj použitými materiálmi. A, samozrejme, ako sa na dnešné časy patrí, ukrýva plug-in hybridnú sústavu. Od reality však až taký vzdialený nie je. Základom je totiž platforma EMP2, ktorú už používa napríklad Peugeot 308.

Voľný prístup pri navrhovaní štúdie umožnil tvorcom Quartzu využiť najmodernejšie materiály a zvary nahradiť lepením. Najmä karbón, ktorý znížil hmotnosť, a tuhosť zvýšil natoľko, že si Quartz vystačí aj bez stredových stĺpikov. A to posádke uľahčujú nastupovanie do interiéru ešte aj krídlové dvere a výsuvné schodíky. No nie sú tu na parádu, Quartz má svetlú výšku od 300 do 350 mm, čo je údaj zo sveta nefalšovaných off-roadov. K tomu môžeme prirátať monumentálne 23-palcové disky kolies.

Efektný crossover má na dĺžku 4,5 metra a... Foto: Peugeot
Peugeot Quartz Concept Efektný crossover má na dĺžku 4,5 metra a používa megalomanské 23-palcové disky kolies.

Dizajn 4,5 metra dlhej štúdie vyznáva ostré línie no nezabúda pripomínať nové štylistické identifikátory súčasných Peugeotov, akými sú plávajúca predná maska či svetlá evokujúce levie pazúry. Tentoraz však ide o jasný crossover so športovou siluetou kabíny a miniatúrnymi prevismi. Futuristickým prvkom je polykarbonátová priehľadná strecha či dvojitý zadný spojler. Celok dotvára dvojfarebné lakovanie karosérie využívajúce sivý minerálny odtieň a matnú čerň na zadnej časti karosérie.

Kabína obsahuje štyri samostatné sedadlá so štvorbodovými pásmi. Nechýba i-Cockpit s predsunutými prístrojmi až pod čelné sklo. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je čiastočne inšpirované staršou štúdiou Exalt. Klasické prístroje nahrádzajú displeje s 3D zobrazením. Najzaujímavejšie sú však použité materiály. Interiér je totiž pokrytý textíliou vyrobenou digitálnym tkaním. Základnou surovinou je polyester, ktorý môže pochádzať z recyklovaných plastov, napríklad použitých PET fliaš.

I-Cockpit známy z dnešných Peugeotov zamenil... Foto: Peugeot
Peugeot Quartz Concept I-Cockpit známy z dnešných Peugeotov zamenil klasické prístroje za monitory.

Digitálne tkanie zároveň umožňuje vyrábať komplikované tvary čalúnenia v jednom kuse bez strihania, a teda bez produkcie akéhokoľvek odpadu. Palubná doska a stredová konzola sú zas vyrobená z čadiča. Je to sopečná hornina, ktorá vznikla rýchlym stuhnutím magmy na povrchu. Má rovnaké vlastnosti na celom svete, čo by uľahčilo jeho prípadné zásobovanie na cieľových trhoch. V Quartze je čadič ponechaný surový. Vytvára tak kontrast s ostatnými materiálmi, napríklad hnedou kožou, ktorú nájdeme na sedadlách.

Najväčšou bombou Quartzu je ale jeho adrenalínový výkon. Kombinuje totiž preplňovaný motor 1,6 THP z kupé RC-Z R vyladený divíziou Peugeot Sport na 199 kW. To, samozrejme, nie je v dnešných časoch dych vyrážajúce číslo, lenže Quartz má ešte v zálohe dva elektromotory s výkonom 2 × 85 kW, každý na jednej z náprav. Celé spolu to dáva 369 kW, teda rovných 500 koní. A keďže ide o plug-in hybrid, Quartz si so sebou vozí aj zásobu li-ion akumulátorov. Tie mu umožňujú čisto elektrickú prevádzku do vzdialenosti 50 km.

Interiér využíva čadič, ale napríklad aj... Foto: Peugeot
Peugeot Quartz Concept Interiér využíva čadič, ale napríklad aj tkaniny z recyklovaných PET fliaš. Každý zo štyroch cestujúcich má samostatné sedadlo.

K dispozícii sú tri jazdné režimy. V režime ZEV využíva Quartz len elektromotory. V režime Route pracujú spaľovací a predný elektromotor spoločne, pričom maximalizujú nabíjanie počas brzdenia. A napokon v režime Race sa spoja všetky tri motory, aby využili potenciál podvozku a náprav vybavených mechanickými diferenciálmi s obmedzeným preklzom. Táto konštrukcia umožňuje rozdeľovať krútiaci moment medzi kolesá na základe priľnavosti každého z nich. Jazdné vlastnosti Quartzu zlepšuje aj pneumatické pruženie meniace svetlú výšku od 300 do 350 mm, a to na základe údajov z navigácie a kamier skenujúcich povrch vozovky.

Šušká sa, že štúdia by sa mala stať predzvesťou nástupcu modelu 4008, ktorý vyrába Peugeot v spolupráci s Mitsubishi. Vylúčená nie je ani teória, že Quartz by sa mohol transformovať aj na čosi väčšie, napríklad dlhšie avizované SUV 6008. Napokon svedčia o tom rozmery karosérie. Jeho súrodencom by sa potom mohol pokojne stať čínsky Citroen DS 6WR, ktorý sa už chystá do predaja.

Peugeot Quartz Concept
Peugeot Quartz Concept
+8Peugeot Quartz Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #crossover #Peugeot #autosalón Paríž 2014 #Peugeot Quartz
Články podľa značiek