Renault je zakladateľom triedy MPV, aspoň v Európe. Dobre však vie, že dopyt po vanoch postupne klesá. Zato triede viacúčelových SUV sa nadmieru darí. Nový Espace preto už nebude čistokrvný van. Požičia si zopár prvkov z áut, ktoré sa cítia dobre aj mimo asfaltu. Takže tu máme vlastne nový veľký crossover. Potvrdzujú to aj prvé snímky, ktoré automobilka zverejnila, ale aj fakt, že výraz MPV v krátkej tlačovej správe vôbec nepoužíva.
Zmena charakteru nového Espace bola jasná už vlani na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, kde Renault predstavil koncept Initiale Paris. Už vtedy sa šuškalo, že sa vlastne pozeráme na predvoj piatej generácie populárneho MPV. Tá posledná ostala vo výrobe neuveriteľných dvanásť rokov. A to si dnes nedovolí ani Rolls-Royce. Renault ju totiž priviedol na svet v roku 2012 a príliš ju nezmenila ani séra faceliftov. Dlhý životný cyklus dával tušiť, že pod pokrievkou automobilky sa „varí“ čosi zásadné.
Výsledok uvidíme v Paríži. Nový Espace, postavený na úplne novej platforme CMF, ktorú vyvinul Renault spoločnými silami s Nissanom a ktorú použije napríklad aj nová Laguna, akoby z oka vypadol vlaňajšiemu konceptu. Samozrejme, sériová verzia sa musela vzdať niektorých „výstrelkov“ 4 850 mm dlhého konceptu, ako protismerných dverí, absencie stredového stĺpika či extravagantnej sklenenej strechy s vyfrézovanou mapou Paríža. Koncepcia však ostala.
Espace piatej generácie bude kríženec MPV a SUV. Z toho vyplýva variabilný interiér s troma radmi sedadiel, no zároveň aj vyšší podvozok. To všetko je zabalené do prekvapujúco odvážneho a, zdá sa, aj mimoriadne aerodynamického kabáta. Viac o Espace však automobilka neprezradila. Takže nevieme ani to, či príklon ku crossoverom bude znamenať možnosť voľby pohonu oboch náprav, tak ako to už kedysi Renault predviedol v prípade Scénicu 4×4.
V každom prípade však môžeme pod kapotou Espace očakávať novučičký diesel 1,6 dCi Twin Turbo Energy, ktorý promoval Renault v štúdii Initiale Paris. Tam bol tento agregát vyladený na 96 kW a 400 Nm. Spolupracoval pritom s dvojspojkovou prevodovkou EDC. V sérii však jeho výkon stúpne na 118 kW a, naopak, krútiaci moment klesne na 380 Nm. Najväčšou výhodou má byť zníženie spotreby paliva až o 25 % v porovnaní so starším dvojlitrom.
Na ďalšie informácie si budeme musieť počkať do 2. októbra, keď Renault naplánoval Espace piatej generácie svetovú premiéru.