
Rodina legendárnej päťstovky sa rozrastá. Po Fiate 500, 500C, 500L, 500L Living a 500L Trekking tu máme konečne dlho avizovaný Fiat 500X. Mimochodom, mešká. Predstavený mal byť už začiatkom leta. Ale nič to, zdá sa, že Fiat využil čas dobre a na svojej kľúčovej novinke si dal záležať. S päťstovkami ho totiž okrem číselného označenia veľa nespája. Vznikal ako „módny“ brat drsného Jeepu Renegade, takže tu máme v podstate úplne nové auto.
A Fiat ho potrebuje ako soľ. V súčasnosti ho nad vodu drží prakticky len malý Fiat 500. O Verzie 500L a 500L Living klesá záujem, na čo automobilka nedávno zareagovala znížením produkcie v srbskom Kragujevaci. A off-roadovo ladená verzia 500L Trekking ani zúfalo staré Punto ho veru z biedy nevytrhnú. Nový crossover by mohol zohrať kľúčovú rolu, podobne ako Qashqai, ktorý pred pár rokmi postavil Nissan doslova na nohy. Má na to všetky predpoklady. Nielenže dobre vyzerá, ale technikou to vie natrieť aj renomovaným hráčom.
Jeho hlavnými súpermi budú napríklad Nissan Qashqai, Opel Mokka, ale aj Škoda Yeti. Inklinuje k nim rozmermi, ale najmä pohonom oboch náprav. Takže francúzske crossovery typu Renault Captur alebo Peugeot 2008 necháva ďaleko za sebou. Na dĺžku má kompaktných 4 250 mm, na šírku 1 800 a na výšku rovných 1 600 mm. Okrem „metropolitnej“ verzie s predným náhonom a civilným dizajnom však prinesie aj off-roadovo ladenú modifikáciu s lepšie chráneným podvozkom, nábehovými hranami nárazníkov a strešnými nosičmi. Mimochodom, tá je 20 mm širšia a vyššia.

Dizajn jednoznačne evokuje známy štýl legendárneho Fiatu 500. Tentoraz však s päťdverovou karosériou crossoveru. Dielo sa nepochybne vydarilo. V porovnaní s drsným Jeepom Renegade, s ktorým zdieľa platformu SCCS a tiež techniku, pôsobí 500X výrazne civilnejšie. A ozvláštniť ho možno až 12 farbami laku a ôsmimi odlišnými diskami kolies, ktoré sú v ponuke s rozmermi od 16 do 18 palcov. Napokon, je to Talian, takže akcent na módu nikoho neprekvapí.
O tom, že si dal Fiat záležať, svedčí aj interiér. Ten síce pripomína Fiat 500L, ale v skutočnosti sú palubná doska aj prístrojový panel úplne nové. Dotykové rozhranie so 6,5-palcovým displejom je posunuté na jej vrch. Naopak, prieduchy ventilácie sú nižšie. A zdá sa, že aj sedadlá budú mať veľkorysejšie rozmery, než tie z v 500L. Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi a umožňuje navigáciu s 3D mapami. Najvyššia úroveň Unconnect Live obsahuje internetové rádio a možnosť využitia mobilných aplikácií.
Interiér dopraje majiteľom bohatú individualizáciu. Celkovo bude k dispozícií sedem interiérových konfigurácií na základe kombinácie čalúnenia z textílií alebo kože a obkladových panelov palubnej dosky. Do kufra sa zmestí slušných 350 litrov batožín. Pod prednou kapotou to bude oveľa zaujímavejšie. Fiat nasadzuje techniku silného kalibru. 500X dostane moderné preplňované motory pohon oboch náprav a okrem manuálnych prevodoviek aj jednu „dvojspojku“ a dokonca ultramoderný 9-stupňový automat.

Spočiatku bude 500X vybavený v základe štvorvalcom 1,4 Turbo MultiAir II (103 kW) s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies. Naftu budú reprezentovať dva motory – slabší 1,6 MultiJet II (88 kW) a silnejší 2,0 MultiJet II (103 W). Práve najvýkonnejší diesel bude možné kombinovať s pohonom oboch náprav a 9-stupňovou automatom.
Tá bude k dispozícii aj pre silnejší benzínový agregát 1,4 MultiAir II (125 kW), tiež s pohonom oboch náprav, ktorý sa dostaví neskôr. Spolu s ním obohatí ponuku aj základný atmosférický benzínový motor 1,6 E-torQ (80 kW) a základný diesel 1,3 Multijet II (70 W). Oba spojené s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Na úplný vrchol sa postaví americký benzínový 4-valec 2,4 Tigershark (135 kW), o ktorom však nie je zrejmé, či sa dostane aj do Európy.
Pohon oboch náprav, identický s Jeepom Renegade, bude pre 500X silným argumentom. Vybavený je totiž systémom Drive Mode Selector, ktorý upravuje účinok celej hnacej sústavy, ale aj riadenia a trakčných systémov zvolenému jazdnému režimu. V režime Auto uprednostňuje 500 X pohon predných kolies, no v prípade potreby zapojí aj zadnú nápravu. Mód Sport sa zas postará o dostatok trakcie pri ostrejšej jazde, čo znamená aktívnejší záber zadných kolies, ostrejšie reakcie plynu a neskoršie preraďovanie automatu.
Pre terén je pripravený mód All weather s využitím pohonu oboch náprav v záujme čo najlepšej trakcie. Off-roadové verzie majú mód All weather nahradený režimom Traction Plus s rýchlejšími reakciami zadnej nápravy a špecifickým režimom trakčnej elektroniky, ktorá sa prispôsobuje najmä klzkým vozovkám či jazde na snehu a blate. Okrem toho je 500X štandardne vybavené stabilizáciou ESC a za príplatok aj varovným systémom pre nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu Lane Assist či mapovaním slepého uhla zrkadiel.
Fiat 500X bude schádzať spolu s Jeepom Renegade z výrobných liniek talianskeho závodu Fiatu Melfi neďaleko Potenzi. Do predaja by sa mala talianska novinka dostať ešte koncom toto roka, napokon, jej americký súrodenec už brázdi európske cesty. 500X zas zamieri okrem Európy a aj za Atlantik.