Renault je zakladateľom triedy MPV, aspoň v Európe. Dobre však vie, že dopyt po vanoch postupne klesá. Zato triede viacúčelových SUV sa nadmieru darí. Nový Espace preto už nebude čistokrvný van. Požičia si zopár prvkov z áut, ktoré sa cítia dobre aj mimo asfaltu. Takže tu máme vlastne nový veľký crossover. Napokon zmena charakteru bola jasná už vlani na autosalóne vo Frankfurte, kde Renault predstavil koncept Initiale Paris ako prvú ochutnávku svojej veľkej novinky. A bolo načase, veď posledná generácia Espace vydržala na linkách neuveriteľných dvanásť rokov. A to si dnes nedovolí pomaly už ani Rolls-Royce.
Na čistom hárku papiera
To, čo prichádza, však stojí za to. Renault stvoril nový Espace na úplne čistom hárku papiera. Jeho základom je odľahčená platforma CMF1. Aj vďaka nej a rozsiahlemu použitiu hliníka v konštrukcii dverí, plastu Noril na blatníkoch a termoplastu, z ktorého je vyrobené zadné veko, schudol Espace v porovnaní s predošlým Grand Espace o radikálnych 250 kg! Zásadne sa menili aj rozmery. Vyrábať sa ale bude už len v jedinej karosárskej verzii. A tá je v porovnaní Grand Espace o päť milimetrov kratšia, o 25 užšia a až o 63 mm nižšia. Espace má na dĺžku 4 850, na šírku 1 870 a na výšku 1 680 mm. Rázvor náprav 2 880 mm sa natiahol o 16 mm.
Celkovej zmene charakteru zodpovedá aj futuristický dizajn. Espace je čosi ako kríženec MPV a SUV, no zabalený v oku lahodiacich aerodynamických líniách. Napokon jeho tvar bol inšpirovaný svetom letectva. Prezrádza to napríklad zadný stĺpik evokujúci chvostové plochy lietadiel. Bočný profil sklenených plôch kabíny si zas požičal tvar vtáčieho pierka. Splývavé krivky sa podpísali pod nízky súčiniteľ odporu vzduchu Cx len 0,30, čo je v tejto kategórii veľmi dobrý výsledok. Celý tento „zázrak“ stojí na minimálne 17– až 20-palcových kolesách. V ponuke bude celkovo deväť farieb laku karosérie.
Futuristickú povahu dopĺňajú aj full-LED reflektory, ktoré budú súčasťou štandardného vybavenia (!) všetkých verzií, či obrovská štvordielna panoramatická strecha s plochou 2,8 metra štvorcového. Na LED diódy sa spoliehajú aj bohato dimenzované zadné svetlá. Rovnako odvážny je interiér, ktorý prešiel po dlhých rokoch totálnou prestavbou. Digitálnym prístrojom ostáva Espace síce opäť verný, ale v úplne odlišnej konfigurácii. Prístrojový panel tvorený TFT displejom sa po rokoch konečne presťahoval priamo pred vodiča. V centre plávajúcej konzoly tak vzniklo miesto na obrovský 8,7-palcový vertikálne umiestnený displej rozhrania R-Link.
Interiér ako z lietadla
Atmosféru interiéru možno meniť zmenou ambientného osvetlenia kabíny od zeleného cez modré, žlté až po červené. Espace je tiež nabitý luxusnými prvkami ako 12-reproduktorovou audiosústavou Bose s algoritmom Centerpoint, head-up displejom, ale aj množstvom elektronických asistentov. Konečne v ňom nájdete adaptívny tempomat, kontrolu jazdného pruhu, autonómne brzdy na zníženie následkov kolízií, parkovaciu kameru či samočinný parkovací asistent. To však neznamená, že by zabudol na svoje pôvodné poslanie. Práve naopak, päť- aj sedemmiestna verzia prinášajú nový systém variability usporiadania interiéru. Renault tvrdí, že cestujúci v druhom rade majú na kolená priestor až 308 mm, čo je rekord v triede.
Sedadlá druhého aj tretieho radu sú sklopné do podlahy a demontovateľné. Veľa práce s nimi však mať nebudete. Sklápajú sa totiž automaticky, a to jednotlivo alebo súčasne jediným povelom na dotykovom displeji rozhrania R-Link. O ostatné sa postarajú pružiny a gravitácia. Zmenu však možno ovládať zo sedadiel či priamo z kufra. A keď sme už pri ňom. V päťmiestnej verzii ponúka Espace 660-litrový objem pre batožiny a po sklopení sedadiel 2 040 litrov. Kým v prvom parametri si v porovnaní s Grand Espace polepšil, v tom druhom je štedrý čosi menej. Okrem toho má interiér množstvo odkladacích schránok. Najzaujímavejší je výsuvný „šuplík“ Easy Life pred spolujazdcom, ktorý už poznáme z Capturu.
Aj pod prednou kapotou nasadil Renault silné zbrane, i keď poznačené trendom downsizingu. Všetky tri motory budú mať objem len 1,6 litra, no čo strácajú na ňom, dobehnú preplňovaním. Najväčšou novinkou je diesel 1,6 Twin Turbo Energy (118 kW, 380 Nm) s dvojicou rozdielne veľkých turbodúchadiel. Menšie zabezpečí rýchly nástup krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach a väčšie preberie úlohu vo vyššom spektre. Kombinovaný bude výlučne s novou šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC ovládanou elektronickým voličom na plávajúcej konzole alebo krídelkami na volante.
Bi-turbo aj omotor z Clia RS
Motor je tiež vyzbrojený štart-stop systémom, priečnym chladením či piestnymi krúžkami U-Flex inšpirovanými technológiou F1. Spoločnosť mu bude robiť už známa slabšia verzia 1,6 dCi Energy 130 (96 kW, 320 Nm) s jediným turbodúchadlom. Spojená bude so šesťstupňovým manuálom. Na výkonový vrchol sa zaradí jediný benzínový motor 1,6 TCe 200 (147 kW), zato odvodený z ostrého agregátu pre Clio R.S. Preň je zas pripravený nový sedemstupňový automat ESC. Prevádzkové údaje zatiaľ Renault nezverejnil, no sľubuje 20-percentné zníženie spotreby paliva. A s dynamikou by to tiež nemalo byť vzhľadom na radikálnu odtučňovaciu kúru zlé.
V základnej verzii by mal mať Espace len približne 1 480 kg. To znamená, že s minimálne troma ľuďmi na palube je stále ľahší ako prázdny Grand Espace. To, pochopiteľne, pozitívne ovplyvní aj jazdné vlastnosti. Obratnosť Espace navyše zlepší systém riadenia oboch náprav 4Control, ktorý už poznáme z Laguny či Laguny Coupé. Napriek veľkému rázvoru by si mal teda poradiť s parkovacími manévrami ako vozidlá nižšej strednej triedy. Pohon 4×4 Espace síce nedostane, no zato sa môže pochváliť adaptívnymi tlmičmi s meniteľným charakterom pruženia. Všetky funkcie nastavenia možno pritom meniť cez systém Multi-Sense spriahnutý s rozhraním R-Link.
Okrem podvozku sa upravuje v režimoch Eco, Comfort, Neutral a Sport aj činnosť prevodovky, riadenia, trakčných systémov až po reakcie motora, dokonca jeho zvuk, čo už poznáme z Clia a Capturu, a osvetlenie interiéru. Jednotlivé charakteristiky však môže nastaviť aj individuálne a uložiť do módu Perso. Presné technické informácie zverejní Renault pravdepodobne až začiatkom budúceho roka, keď sa nový Espace dostane na trh. K nám by mal doraziť na jar.
Rozmery, objemy, hmotnosti (mm)
Dĺžka (mm) | 4 850 |
Šírka (mm) | 1 870 |
Výška (mm) | 1 680 |
Rázvor náprav (mm) | 2 880 |
Objem kufra (l) | 660 – 2 040 (päťmiestna verzia) |
Hmotnosť (kg) | cca od 1 480 |
Technické údaje
Motor | 1,6 dCi Energy | 1,6 dCi Twin Turbo Energy | 1,6 TCe |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 598 | 1 618 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/4000 | 118/- | 147/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 320/1 750 | 380/1 750 | 260/2 500 |
Prevodovka | 6M | 6CDT-dvojspojková | 7CDT-dvojspojková |