Hyundai si razí cestu v európskom segmente nižšej triedy už od roku 2002. Ofenzívu odštartoval modelom Getz a roku 2008 prišiel jeho nástupca už s novodobým označením i20. No až druhá generácia i20, predstavená pred pár dňami v Paríži, bude skutočne Európanom. Bola nielen kompletne vyvinutá v európskej centrále Hyundaiu v nemeckom Rüsselsheime, ale Hyundai presťahoval do Európy aj jej výrobu. So svojím predchodcom nemá takmer nič spoločné.
Čistý Európan
Hyundai i20 druhej generácie je postavený na novej platforme s rázvorom náprav predĺženým o 45 mm na konečných 2 570 mm. A menil sa aj celkový formát. Kým konkurencia sa snaží rozmery zredukovať, Hyundai bol pri návrhu i20 veľkorysý. Na dĺžku má 4 035, na šírku 1 734 a na výšku 1 474 mm. To znamená, že je o 40 mm dlhší, o 24 širší, ale o 16 nižší ako predchádzajúca generácia. Zároveň to znamená, že bude jedným z najväčších predstaviteľov triedy. Celkovou dĺžkou aj rázvorom náprav prekonáva novú Fabiu, VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa aj Peugeot 208.
Dizajnovo čerpá i20 z filozofie Fluidic Sculpture. Predná časť dostala nižšie umiestnenú 6-uholníkovú masku a nad ňou reflektory spojené úzkou štrbinou. Že sa na dizajne nešetrilo, dokladujú projektorové reflektory, denné LED svetlá, ale aj drahšie delené zadné svetlá, zasahujúce hlboko do výklopného veka. Zaujímavým prvkom je čierny lesklý C-stĺpik, ktorý splýva so zadným oknom a vytvára ilúziu vznášajúcej sa strechy. Na výber bude deväť farieb laku, z toho štyri metalické a tri perleťové. Menili sa však aj veci, ktoré na prvý pohľad nevidieť.
Až 46 percent konštrukcie karosérie je lisovanej z vysokopevnostnej ocele. Len na porovnanie, minulá generácia používala iba 16-percentný podiel. V praxi to znamená nielen lepší výhľad cez užšie predné stĺpiky, ale najmä 64-percentné zvýšenie torznej tuhosti a zároveň úsporu prebytočných kilogramov. Novinka váži v základnej verzii len 1 040 kg (pohotovostná hmotnosť 1 158 kg). To prospeje ekonomike prevádzky podobne ako lepšia aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu Cx klesol z hodnoty 0,32 na 0,30. Spolu s novými vnútornými tesneniami dverí to zároveň prinesie nižší aerodynamický hluk.
Veľký interiér aj kufor
Z nárastu rozmerov profituje najmä posádka. Z celkovej dĺžky pripadá až 1 892 mm práve na interiér, čo je podľa Hyundaiu rekord a takmer hodnota na úrovni nižšej strednej triedy. Cestujúci vpredu navyše dostanú o 33 mm vyššiu priestorovú rezervu nad hlavou (1 038 mm), to aj napriek nižšie situovanej streche, a o 15 mm viac miesta v šírke pliec. A podobne štedrý je Hyundai i20 v kufri. V základnom usporiadaní pohltí 326 litrov batožiny, čo je nárast o 10 percent, presnejšie o 31 litrov. Tým sa nebezpečne blíži k najväčšiemu tromfu novej Fabie, za ktorou zaostáva len o zanedbateľné štyri litre.
A stíha jej aj po sklopení sedadiel, keď vytvorí využiteľný objem 1 042 litrov, navyše s rovnou podlahou, ktorá vzniká vďaka dvojitému dnu. Okrem toho bude k dispozícii množstvo odkladacích priestorov, najmä držiakov na nápoje. V predných dverách je miesto na 1,5-litrové a v zadných na litrové fľaše. Hyundai sa však snažil splniť očakávania Európanov aj vo veľmi solídnom spracovaní interiéru. Ten používa vo veľkej miere mäkčené plasty. Takmer celá palubná doska a výplne dverí sú vyrobené z materiálu TPO (Thermal Plastic Olefin). Prvýkrát sa tu tiež objavujú dekorácie z klavírnej černe. Spracovanie interiéru je dvojfarebné a farbe čalúnenia je napríklad prispôsobený aj dizajn prístrojového panela.
Modernú atmosféru vytvára stredová konzola natočená na vodiča v uhle päť stupňov, ale aj nové dotykové rozhranie, kompatibilné so smartfónmi. Veľkosť displeja je vo verzii s navigáciou až sedem palcov (17,8 cm). Prístrojový panel s 3,5-palcovým displejom využíva kontrastné optitrónové podsvietenie. A pribudli aj nové prvky vybavenia. Napríklad vyhrievaný volant, veľké otvárateľné panoramatické strešné okno, vnútorné LED osvetlenie, cúvacia kamera, odmrazovanie čelného okna či nové bezpečnostné systémy vrátane varovania pred nedobrovoľným opustením jazdného pruhu. V sérii je šesť airbagov, stabilizácia ESC a prvýkrát aj praktický hill-holder.
Na začiatok štyri motory
Pod kapotou sa objavia modernizované, ale aj úplne nové motory. Spočiatku i20 ponúkne štyri alternatívy – dve benzínové a dve naftové. Základom je už známy celohliníkový štvorvalec 1,2 CVVT (55, 62 kW) nového radu Kappa s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Spojený bude výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Starý liatinový agregát 1,4 MPI však vystrieda úplne nový štvorvalec Kappa 1,4CVVT (74 kW), ktorý je až o 14 kg ľahší. Ten už bude kombinovaný so 6-stupňovým manuálom. Dojem kazí len klasická 4-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Nezabudlo sa však ani na naftu.
Známy trojvalec 1,1 CRDi (55 kW) a štvorvalec 1,4 CRDi (66 kW) boli modernizované pre emisnú normu Euro 6. Kombinované budú štandardne so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Okrem nízkej spotreby na úrovni 3,3, respektíve 3,7 litra zákazníci ocenia aj hlučnosť zníženú až o 5 dB, čo je výsledok použitia reťazových kolies s gumeným povrchom. Na najnovšiu motorovú novinku si však budeme musieť počkať až do budúceho roka. Hyundai totiž predstaví nový preplňovaný trojvalec 1,0 T-GDI (88 kW) s priamym vstrekovaním paliva a výfukovým potrubím integrovaným do hlavy valcov. A je možné, že ho spojí aj s avizovanou 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7DCT.
Podvozok i20 je prakticky úplne nový. Vpredu využíva tlmičové vzpery McPherson a vzadu jednoduchú nápravu s torznou priečkou. Nové je však uloženie pružín a tlmičov. Naladenie je upravené pre potreby európskych zákazníkov, čo znamená aj podstatne väčšiu izoláciu náprav. Hyundai tak sľubuje v kabíne vysoký akustický komfort. Riadenie s ostrejším prevodom (2,7 otáčok volantu) prejde na elektrický posilňovač MDPS. Obratnosť zaručí malý polomer otáčania, len 5,1 metra.
Do predaja tento rok
Nový Hyundai i20 absolvoval svetovú premiéru na autosalóne v Paríži. Na trhu by sa mal objaviť už koncom roka. Neskôr sa očakáva aj príchod športovo ladenej trojdverovej modifikácie. O výrobu európskych verzií sa postará turecký závod v Izmite, kde sa po investícii 508 miliónov eur presťahovala produkcia z indického mesta Chennai.
Porovnanie rozmerov
Parameter | Hyundai i20 2014 | Rozdiel | Hyundai i20 2008 |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 035 | + 40 | 3 995 |
Šírka | 1 734 (mm) | + 24 | 1 710 |
Výška | 1 474 (mm) | –16 | 1 490 |
Rázvor (mm) | 2 570 | + 45 | 2 525 |
Predný previs (mm) | 815 | 0 | 815 |
Zadný previs (mm) | 650 | –5 | 655 |
Objem kufra (l) | 326 | + 31 | 295 |
Technické údaje
Motor | 1,2 CVVT Kappa | 1,2 CVVT Kappa | 1,4 CVVT Kappa | 1,1 CRDi | 1,4 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 3/6 OHC | 4/8 OHC |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 248 | 1 248 | 1 368 | 1 120 | 1 396 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/5 500 | 62/6 000 | 74/4 000 | 55/4 000 | 66/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 121/4 000 | 121/4 000 | 134/3 500 | 180/1 750 | 240/1 500 |
Prevodovka | 5M | 5M | 6M/4AT | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 170 | 184 | 159 | 175 |
0 – 100 km/h (s) | 13,6 | 13,1 | 11,6 | 16,0 | 12,1 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | od 4,7 | od 4,7 | od 5,3 | od 3,3 | od 3,7 |