Absencia novej „dvojky“ v Paríži bola pre mnohých sklamaním. Už na jar v Ženeve sa totiž šuškalo, že koncept Hazumi, predvoj novej Mazdy 2, bol vytvorený narýchlo len preto, že Mazda nemala dokončenú európsku verziu dvojky a jej premiéru odložila na jesenný Paríž. Debut pod Eiffelovou vežou sa preto považoval za úplnú samozrejmosť. Lenže Mazda 2 do Paríža nedorazila. Navyše jej predaj odštartuje japonská automobilka na starom kontinente až začiatkom budúceho roka. Odpustkom sú tak aspoň prvé oficiálne informácie o technike európskej verzie.
A teraz pekne po poriadku. Dizajn novinky nie je žiadnym tajomstvom, fotografie zverejnil výrobca už v júni. Napokon jej japonská sestra s názvom Demio sa na domácom trhu už dávno predáva a líši sa len v detailoch. Podľa vzoru väčších súrodencov s číslicami 3 a 6 čerpá aj dvojka z dizajnového jazyka, ktorý Mazda nazýva Kodo, a znamená čosi ako „duša pohybu“. Do najmladšej rodiny ju radí napríklad predná maska s motívom roztiahnutých krídiel, ktoré sa dotýkajú až reflektorov. Tie budú, samozrejme, obsahovať LED diódy pre denné svietenie.
Na rozdiel od svojich európskych konkurentov, akými sú nový VW Polo či nový Opel Corsa, je Mazda 2 skutočne od základu novým autom. So svojím predchodcom, ktorý zdieľal spoločnú platformu s Fordom Fiesta, nemá už nič spoločné. Vidieť to aj na rozmeroch. Nová generácia poriadne narástla, čo by mohlo byť jej silnou zbraňou. Na dĺžku má až 4 060 mm. Medzigeneračný prírastok je teda až 14 centimetrov. A to ju radí spolu s novým Hyundaiom i20 rovno na vrchol segmentu nižšej triedy.
Porovnanie rozmerov
Parameter | Mazda 2 2015 | Mazda 2 2007 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 060 | 3 920 | + 140 |
Šírka (mm) | 1 695 | 1 695 | 0 |
Výška (mm) | 1 495 | 1 470 | + 25 |
Rázvor (mm) | 2 570 | 2 490 | + 80 |
Rovnako významné je natiahnutie rázvoru náprav o 80 mm na konečných 2 570. Na výšku zas pribudlo decentných 25 mm (1 500 mm). Šírka 1 690 mm ostala bez zmien. A to sa Mazde podarilo ušetriť na pohotovostnej hmotnosti celých 100 kg! Zaslúži si chválu o to viac, že už dosluhujúca generácia dvojky, ktorá sa predstavila pred siedmimi rokmi, patrila k prvým modelom, ktoré si začali prísne strážiť svoju nadváhu. To bude, pochopiteľne, znamenať nižšiu spotrebu paliva, lepšiu dynamiku a lepšie správanie v zákrutách.
Výrazný pokrok cítiť aj v interiéri. A to nielen v priestore, dizajne a materiáloch. Mazda totiž prichádza s pokrokovými riešeniami ako multimediálnym rozhraním s visutým dotykovým centrálnym displejom či dokonca head-up displejom, ktorý je v tejto triede úplnou raritou. Prístrojový panel zas pripomína riešenie z väčšej a drahšej Mazdy 3. Multimediálne rozhranie bude možné prepojiť pomocou systému MZD Connect so smartfónom. K dispozícii má byť dokonca voľba jazdných režimov, cúvacia kamera a kontrola slepého uhla zrkadiel.
Kým v Európe vládnu v nižšej triede benzínové trojvalce, zväčša preplňované, pod kapotou dvojky nič také nenájdete. Mazda 2 ostane pri benzínových agregátoch verná štvorvalcovej atmosférickej klasike. Samozrejme, s nasadením všetkých technológií Skyactive, vrátane vysokého kompresného pomeru. Kým však v Japonsku sú k dispozícii dva benzínové motory Skyactiv-G s objemom 1,3 alebo 1,5 litra, v Európe obmedzila Mazda ponuku len na väčší z nich. Zato bude k dispozícii hneď v troch výkonových verziách – od 55 cez 66 až po 85 kW.
„Jednapäťka“ tak vlastne v najslabšej verzii zastúpi aj svojho menšieho súrodenca. V najvýkonnejšej benzínovej modifikácii sa bude môcť pochváliť šetriacim systémom i-Eloop s kondenzátorom a štat-stop systémom. Navyše bude kombinovaná so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Slabšie verzie dostanú 5-stupňový manuál, pričom pre strednú výkonovú špecifikáciu (66 kW) je pripravený aj nový 6-stupňový automat. Všetky prevodovky majú znížené trenie a pochádzajú z novej generácie prevodoviek Skyactiv.
Za zmienku stojí fakt, že ani jedna z benzínových verzií, vrátane tej s automatickou prevodovkou, nespotrebuje priemerne viac ako 4,9 litra paliva na 100 km. Najúspornejšou bude však nepochybne Mazda 2 1,5 Skyactiv-D (77 kW) s novým dieselovým 4-valcom, ktorý si pod jej kapotou odkrúti svetovú premiéru. Na 100 km jazdy sa totiž v spojení so 6-stupňovým manuálom uspokojí priemerne s len 3,4 litrami nafty. Na presnejšie prevádzkové parametre si však ešte budeme musieť počkať. Predaj novinky je totiž naplánovaný až na začiatok budúceho roka.
Výrobu Mazdy 2 zabezpečí opäť japonský závod Mazdy v Hofu neďaleko Hirošimy. Od roku 1996, keď prišla Mazda¤2 na svet, sa pre ňu rozhodlo viac ako 2,4 milióna zákazníkov.
Zverejnené technické údaje
Motor | 1,5 Skyact.-G | 1,5 Skyact.-G | 1,5 Skyact.-G | 1,5 Skyact.-D |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/6 000 | 66/6 000 | 85/6 000 | 77/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 135/3 800 | 148/4 000 | 148/4 000 | 220/1 400 |
Prevodovka | 5M | 5M/6A | 6M | 6M |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 4,5/4,8 | 4,9 | 3,4 |