
Šéf americkej automobilky Tesla, Elon Musk, predstavil osobne nový model s prívlastkom D. Ten je zásadne modernizovanou verziou známej Tesly S. Práve označenie D prezrádza najväčšiu zmenu. Znamená „dual“, teda dva elektromotory namiesto jedného. Ide o identické pohonné jednotky s výkonom 2 × 140 kW. Každá z nich je umiestnená na jednej z náprav. Tesla tak dostane pohon všetkých štyroch kolies.
K dispozícii budú celkom tri verzie – 60D, 85D a najvýkonnejšia P85D. Číslo pritom vyjadruje kapacitu akumulátorov. Základná modifikácia 60 D s kapacitou 60 kWh akceleruje na stovku za 5,7 sekundy, čo je o dve desatiny sekundy kratšie než predtým. Stúpla aj maximálna rýchlosť zo 193 na 201 km/h a dojazd sa predĺžil z 346 na 362 km. To napriek tomu, že z dôvodu použitia dvoch motorov je pohotovostná hmotnosť vozidla až 2 085 kg, čo je o 80 viac.

Vyhotovenie 85D disponuje väčšou zásobou elektrickej energie. Kapacita batérií je až 85 kWh. Zrýchlenie na stovku zvládne o pol sekundy rýchlejšie (5,2 s), pričom maximálna rýchlosť stúpla na 250 km/h. To je na elektromobil naozaj extrém. Dobíjať batérie bude potrebné po prejdení 475 kilometrov. No najväčšou bombou bude verzia P85D, ktorá použije vzadu pôvodný motor Tesly S s výkonom 350 a vpredu silnejší motor Tesly D vyladený na 165 kW. Takže tu máme celkový výkon sústavy 515 kW! A to je už údaj zo sveta superšportov.
Tomu budú zodpovedať aj dynamické vlastnosti. Tesla S P85D šprintuje na stovku za 3,2 sekundy, čo je o celú sekundu kratšie, ako dosahovala súčasná najvýkonnejšia verzia. Elon Musk označil Teslu S P85D za šialené auto. „Je to, ako mať svoju vlastnú horskú dráhu,“ odkázal budúcim majiteľom. Model bude disponovať tromi režimami nastavenia pre normálnu, športovú a „šialenú“ jazdu. Musk pritom zdôrazňoval, že nejde o vtip. Pritom má najvýkonnejšia verzia hmotnosť až 2 239 kg.

V novom modely tiež Tesla prezentuje úplne nové bezpečnostné systémy. Napríklad poloautomatické riadenie, ktoré zvládne pomocou kamier, radarov, sonarov a 12 ďalších senzorov, napríklad jazdu v kolóne, a to vrátane schopnosti zmeny jazdného pruhu. Vozidlu stačí dať príkaz zapnutím smerových svetiel. O všetko ostatné sa postará elektronika, podobne ako pri parkovaní, pri ktorom nie je potrebná prítomnosť vodiča vo vozidle.
Nájdeme tu tiež detekciu dopravného značenia. Tesla vie však značky nielen prečítať, ale tým rýchlostným sa dokáže úpravou tempa aj prispôsobiť. Napriek tomu prenikli na verejnosť informácie, že novinka je pre viacerých investorov automobilky miernym sklamaním. Očakávali totiž príchod plnohodnotného autopilota či novej generácie batérií. Musk však netají, že systém automatického riadenia potrebuje ešte minimálne päť rokov vývoja.
Porovnanie parametrov
Model | 60D | 85D | P85D | S 60 | S 85 | S P85 |
---|---|---|---|---|---|---|
Pohon | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×2 | 4×2 | 4×2 |
Max. výkon (kW) | 280 | 280 | 515 | 283 | 283 | 310 |
Max. krút. moment. (Nm) | 490 | 490 | 930 | 430 | 440 | 600 |
0–96 km/h (s) | 5,7 | 5,2 | 3,2 | 5,9 | 5,4 | 4,2 |
Max. rýchlosť (km/h)201 | 250 | 250 | 193 | 201 | 209 | |
Dojazd (km) | 362 | 475 | 443 | 346 | 459 | 459 |
Hmotnosť(kg) | 2 085 | 2 188 | 2 239 | 2 005 | 2 108 | 2 107 |