Hybrid Air: Jazda na vzduch je príliš drahá. PSA hľadá partnera

Vyzeralo to ako hotová vec, no teraz presakujú na verejnosť informácie, že hybridný systém Hybrid Air, vyžívajúci miesto akumulátorov energiu stlačeného vzduchu, je príliš drahý. Nasadenie do série podmieňuje koncern PSA získaním partnera.

27.10.2014 12:00
PSA Hybrid Air Foto:
Technológia Hybrid Air, ktorá kombinuje spaľovací a hydraulický motor poháňaný stlačeným dusíkom, je príliš drahá. Dôvodom je množstvo špecifických komponentov. Na návratnosť projektu by potreboval koncern PSA predať ročne aspoň 500 000 áut.
debata (2)

Na autosalóne v Paríži predstavil francúzsky koncern PSA hneď dve štúdie využívajúce jeho nový systém hybridného pohonu so stlačeným vzduchom – Peugeot 208 Hybrid Air a Citroën C4 Cactus Airflow 2L. Takže to vyzeralo na hotovú technológiu, ktorá nemá ďaleko do série. Napokon, systém prezentoval koncern po prvýkrát už na jar 2013. Je to však trochu inak. Podľa informácií britského Autocaru hľadal PSA v Paríži skôr technických partnerov, než potenciálnych zákazníkov. Tí by asi nemali s novou technológiou problém, zato koncern áno.

Systém, ktorý využíva namiesto ťažkých akumulátorov energiu stlačeného dusíka, je totiž drahší, ako sa pôvodne predpokladalo. A pravdepodobne drahší ako klasický hybrid. Dôvodom je množstvo špecifických komponentov, ktoré treba vyrábať špeciálne pre tento druh pohonu – napríklad hydraulický motor, nádrže na stlačený plyn či upravenú planétovú prevodovku. Priznal to šéf vývoja PSA Gilles Le Borge. Zároveň dodal, že PSA by musel ročne predať aspoň pol milióna vozidiel so systémom Hybrid Air, aby sa mu podarilo stlačiť ceny komponentov na prijateľnú úroveň a projekt bol rentabilný. A to nie je zatiaľ reálne.

Jednou z posledných ukážok systému HybridAir... Foto: Citroën
Citroën C4 Cactus Airflow 2L Concept Jednou z posledných ukážok systému HybridAir bola jeho zástavba do konceptu Citroën C4 Cactus Airflow 2L. Predstavil sa v Paríži.

Ak nemajú byť doteraz vynaložené investície do vývoja čistou stratou, musí nájsť PSA partnera, ktorý by sa o jeho dielo podelil – teda napríklad ďalšiu automobilku ochotnú zdieľať HybridAir spolu s vozidlami Peugeot a Citroën. Gilles Le Borge ale prílišným optimizmom pre Autocar veru zatiaľ nehýril. Záujem vraj nie je veľký. A to pomáha PSA pri hľadaní partnera aj sám dodávateľský gigant Bosch. O budúcnosti novej technológie tak ešte nie je rozhodnuté, hoci sa očakávalo, že ju PSA nasadí do série už v roku 2016.

Koncern by však nerád zopakoval chybu s diesel-hybridnou technológiou HYbrid4. Bol na ňu síce veľmi pyšný, aj ju presadil do výroby, no na každom exemplári prerába veľké peniaze. K tomu sa pridal malý záujem zo strany zákazníkov, ktorí rýchlo zistili, že diesel-hybrid funguje skôr na papieri než v reálnej premávke. PSA preto oficiálne oznámil, že výrobu modelov s technológiou Hybrid4 postupne utlmí. Nové hybridy či skôr plug-in hybridy PSA už preto tankovať naftu pravdepodobne nebudú.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Peugeot #PSA #HYbrid Air #Citroën C4 Cactus Airflow 2L #Peugeot 208 Hybrid Air
Články podľa značiek