Daimler aj Toyota investovali do americkej Tesly v rokoch 2009 a 2010 po 50 miliónov dolárov. Výsledkom spolupráce sú elektromobily Toyota RAV4 EV a Mercedes-Benz B Electric Drive, ktoré využívajú elektromotory a niektoré ďalšie elektrické komponenty práve od tohto amerického výrobcu. Predaje japonského ekologického SUV, ktoré odštartovali v USA v roku 2012, ale zďaleka nesplnili očakávania. Rozhodlo sa preň len 2 000 zákazníkov, na čo sa Toyota rozhodla ukončiť s Teslou spoluprácu. A otázny je aj úspech, či skôr neúspech, nemeckého elektrického MPV, ktorého predaj spustil Mercedes v priebehu tohto roka.
Obe spoločnosti tak prehodnocujú svoj vzťah aj účasť na americkej Tesle. Oznámili, že predávajú jej akcie. Oficiálne dôvody hovoria o tom, že Mercedes ukončil vývoj triedy B, a tak už nie je jeho investícia v Tesle nutná. Toyota zas argumentuje, že predaj akcií Tesly je výsledkom pravidelného prehodnocovania jej investícií, no dôvody si nechala pre seba. V každom prípade ani jeden z pôvodných partnerov na transakcii neprerobil. Len Daimler, ktorého podiel klesol v priebehu piatich rokov z dôvodu navyšovania kapitálu Tesly na približne štyri percentá, predal akcie za 780 miliónov dolárov, čím sa jeho investícia zhodnotila viac ako pätnásťnásobne.
Prekvapujúce však je, že k predaju dochádza práve v čase, keď Tesla predstavila svoj inovovaný Model S s dvoma elektromotormi a prívlastkom D. Okrem oficiálnych vyhlásení predstaviteľov automobiliek sa tak ponúkajú dve ďalšie verzie „odchodu“. Buď je Tesla len veľkou bublinou, ktorej Toyota ani Daimler nedôverujú, alebo sa stáva príliš konkurenčnou spoločnosťou, ktorú nemajú partneri chuť dotovať z vlastných zdrojov. Prvú tézu podporuje fakt sklamania viacerých investorov z nového modelu Tesly S D, od ktorého očakávali podstatne viac. Napríklad novú generáciu akumulátorov či sľubovaný autopilot. Nestalo sa.
Dôvodom však môže byť aj racionálne rozhodnutie neplytvať prostriedkami smerom k elektromobilom. Mercedes sa totiž chystá orientovať na plug-in hybridy a Toyota na vozidlá s palivovými článkami. Ich účasť na americkom podniku teda v podstate stráca význam. Obrovské prostriedky z predaja akcií Tesly môžu využiť práve na vývoj nových ekologických vozidiel. Na druhej strane ani jedna zo spoločností neodmieta v budúcnosti spoluprácu s Teslou. Mercedes bude napríklad naďalej nakupovať pohonné ústrojenstvo a s Toyotou sa chystá Elon Musk, šéf Tesly, podpísať do troch rokov novú zmluvu o spolupráci.