Súčasná štvrtá generácia Oplu Corsa je vo výrobe s viacerými inováciami už od roku 2006. Za ten čas z nej automobilka z Russelsheimu predala 2,8 milióna exemplárov. Celkovo má však Corsa s 32-ročnou históriou na konte až takmer 12 miliónov vyrobených kusov. Pre Opel ide teda o jeden z kľúčových modelov. Meniť by sa na tom nemalo nič ani v budúcnosti. Zárukou pokračujúcej kariéry sa má stať piata generácia Corsy, ktorá sa predstavila len pred pár dňami v Paríži.
Nejde však o úplne nový model. Opel netají, že Corsa E preberá skelet karosérie zo svojej predchodkyne. A rovnaká je aj platforma SCCS, ktorú má už roky spoločnú s Fiatom Punto či Alfou Romeo MiTo. Nič zvláštne, podobne to urobil nedávno aj Volkswagen s novým Polom. Na rozdiel od neho je však rozsah úprav natoľko radikálny, že môžeme pokojne hovoriť o novej generácii. Menili sa totiž všetky vonkajšie panely karosérie, celý interiér, motory a tiež podvozok, ktorý neprevzal z predošlej Corsy ani jeden jediný komponent.
Použitie pôvodnej platformy zároveň znamená, že Corsa si udržiava takmer pôvodný formát. Na dĺžku má 4 021 mm, na šírku 1 746 a na výšku 1 481 mm. Je teda len o 22 mm dlhšia, o deväť širšia a o sedem milimetrov nižšia. V každom prípade si dal Opel veľmi záležať na tom, aby spojitosť s predošlou generáciou Corsa navonok príliš neprezrádzala. Na auto nižšej triedy sa preto blysol pomerne nákladnými riešeniami. Napríklad veľkorysým spracovaním predných svetiel (za príplatok bixenónovými!) a použitím zadných delených svetiel, ktoré evokujú väčší Opel Astra.
Porovnanie rozmerov
Model | Corsa 2015 | Corsa 2006 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4021 | 3999 | +22 |
Šírka (mm) | 1746 | 1737 | +9 |
Výška (mm) | 1481 | 1488 | –7 |
Rázvor náprav (mm) | 2510 | 2511 | –1 |
Objem kufra (l) | 285 | 285 | 0 |
Predná, nízko situovaná maska zasa nápadne pripomína nový Adam a bočné čepeľovité prelisy zasa luxusnú Insigniu či dokonca Astru OPC. Zaujímavým prvkom je široký prelis na kapote, ale aj množstvo detailov v podobe chrómového lemovania hmlových svetiel či plastového prvku na zadnom stĺpiku 3-dverovej verzie. Celkovo pôsobí nová Corsa aerodynamickejšie, ale aj robustnejšie. V ponuke budú hneď od začiatku dva karosárske varianty. Praktický 5-dverový hatchback aj trojdverové „kupé“. Pre oba je k dispozícii výsuvný nosič na bicykle FlexFix, ukrytý v zadnom nárazníku.
Pôvodný rázvor náprav neumožnil konštruktérom Corsy príliš čarovať s vnútorným priestorom. Kufor si napríklad zachováva pôvodný objem 285 litrov, čo nie je na dnešné časy nič extra. Zato prináša aspoň dvojitú podlahu, vďaka ktorej je možné vytvoriť vodorovnú úložnú plochu. Podobne je to s priestorovými parametrami interiéru. Opel však predsa len sľubuje zopár užitočných milimetrov v prospech posádky. Na svedomí to vraj má efektívnejšie obstavanie kabíny. No čo sa týka dizajnu, opäť neostal kameň na kameni.
Interiér je kompletne nový. Vidieť to nielen na samotnej palubnej doske, inšpirovanej menším Adamom, anatomickom trojramennom volante, ale aj na použití kvalitných plastov a dekoračných materiálov. Centrom "palubovky“ je nové rozhranie Intellilink so 7-palcovou dotykovou obrazovkou, kompatibilné so smartfónmi. To dnes nesmie chýbať v žiadnom z nových Oplov. Vďaka pripojeniu na internet môžu odteraz majitelia Corsy využívať množstvo aplikácií, ako napríklad navigáciu BrinGo, Stitcher či Tunel na príjem rozhlasového vysielania.
Váš smartfón, či už s operačným systémom Android, alebo Apple, sa môže zatiaľ dobíjať na doku FlexDock. A Opel išiel ďaleko nad rámec zvyklostí v tomto segmente aj v oblasti elektronických asistentov. Niektoré z nich sa v nižšej triede objavujú vôbec po prvý raz. Dostupná bude čítačka značiek Opel Eye, udržiavanie v jazdnom pruhu, asistent diaľkových svetiel, monitorovanie odstupu s výstrahou na čelnom skle, hill-holder či sledovanie slepého uhla zrkadiel. Raritou je nepochybne poloautomatický parkovací asistent. Nová Fabia môže v tomto smere pred Corsou len s úctou sklopiť zrak.
Pod kapotou sa objavuje veľká novinka v podobe preplňovaného benzínového celohliníkového 3-valca 1,0 Ecotec DIT s vyvažovacím hriadeľom, priamym vstrekovaním paliva, integrovanými výfukovými zvodmi či štart-stop systémom. Ponúka výkon 66 alebo 85 kW pri zhodnom krútiacom momente 170 Nm. Ten spracúva úplne nová 6-stupňová manuálna prevodovka, čo je opäť rozdiel v porovnaní s novou Fabiou. A Corsa nesklame ani tých, ktorí majú k turbomotorom stále nedôveru. V ponuke budú totiž aj naďalej dnes už pomaly vymierajúce benzínové atmosférické 4-valce 1,2 Ecotec (51 kW) a 1,4 Ecotec (66 kW). Tie sa však musia v základe uspokojiť s 5-stupňovými manuálmi.
Ak však zvolíte automat s hydrodynamickým meničom, máte stupňov šesť. Veľmi zaujímavú pozíciu má 4-valcový preplňovaný agregát 1,4 Turbo (74 kW). Výkonom sa totiž vtesnal medzi dve trojvalcové turbá. V porovnaní s prevedením známym z Astry má však nové vstrekovanie paliva, nové turbodúchadlo a odlišne programovanú riadiacu jednotku. V Corse si teda rozhodne dokážete vybrať benzínový motor podľa vlastného gusta. A k tomu pridáva Opel dva 4-valcové modernizované diesely 1,3 CDTI (50, alebo 70 kW) od Fiatu, tentoraz však spriahnuté výlučne s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami.
Dieselové Corsy spotrebujú priemerne len 3,3, respektíve 3,7 litra nafty na 100 km. No ani nové litrové 3-valce DIT sa nemajú za čo hanbiť. Na 100 kilometrov si z nádrže "potiahnu“ len 4,4 a v prípade silnejšej modifikácie 4,9 litra benzínu. Neskôr je ešte v pláne vrcholová verzia Corsa OPC s výkonom až 147 kW, teda rovných 200 koní. Priaznivcom športovej jazdy Opel zatiaľ vyhovie aspoň športovým podvozkom Sport s tvrdším odpružením, 16-palcovými diskami kolies a odlišnou geometriou.
Mimochodom, podvozok nemá so svojím predchodcom nič spoločné. Nápravy sú od základu nové a nepoužívajú ani jeden pôvodný komponent. Jazdným vlastnostiam prospel tuhší pomocný predný rám a nové guľové čapy. Opel tiež sľubuje lepšiu filtráciu nerovností. Nové riadenie s elektrickým posilňovačom a progresívnou charakteristikou účinku v závislosti od rýchlosti bude štandardne obsahovať mód City pre ľahšie manévrovanie v mestskej premávke.
Kľúčová novinka Oplu sa predstavila na septembrovom autosalóne v Paríži a do predajní zamieri ešte pred koncom tohto roka. To už bude musieť počítať s novým súperom, treťou generáciou Škody Fabia, a začiatkom roka 2015 aj s novým Hyundaiom i20.
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,0 Ecotec DIT | 1,0 Ecotec DIT | 1,2 Ecotec | 1,4 Ecotec | 1,4 Ecotec Turbo |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 999 | 999 | 1 229 | 1 398 | 1 364 |
Max. výkon (kW/ot.) | 66/3 700 | 85/5 000 | 51/5 600 | 66/6 000 | 74/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 170/1 800 | 170/1 800 | 115/4 000 | 130/4 000 | 200/1 850 |
Prevodovka | 6M | 6M | 5M | 5M/5A/6A | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 195 | 162 | 175 | 185 |
0 – 100 km/h (s) | 11,9 | 10,3 | 16,0 | 13,2 | 11,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,4 | 4,9 | 5,3 | 5,1 | 5,1 |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 1,3 CDTI | 1,3 CDTI |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 248 | 1 248 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/3 750 | 70/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 190/1 500 | 190/1 500 |
Prevodovka | 5M | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 182 |
0 – 100 km/h (s) | – | 11,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,7 | 3,3 |