Jaguar XE: Najmenšia šelma podrobne. Poznáme všetky detaily

Po premiére v Paríži zverejnil Jaguar kompletné informácie o svojom novom prírastku v strednej triede. Ponúkame technické údaje aj novú fotogalériu. Je sa na čo tešiť. Ale až v máji budúceho roka, keď XE dorazí na slovenský trh.

07.11.2014 06:00
debata
Jaguar XE znamená pre britskú automobilku... Foto: Jaguar
Jaguar XE - 2015 Jaguar XE znamená pre britskú automobilku návrat do strednej triedy. A to päť rokov potom, ako zastavila výrobu neúspešného X-Type na platforme Fordu Mondeo.

Prémiové modely strednej triedy, najmä tie nemecké, ako Audi A4, BMW3 a Mercedes-Benz triedy C, si budú musieť opäť zvykať na nového súpera. Prečo opäť? Modelom XE sa totiž Jaguar vracia do strednej triedy po päťročnej prestávke. A môžete si byť istí, že tentoraz urobil všetko preto, aby zahladil trápnu minulosť jeho predchodcu – neúspešného X-Type, vyrábaného v rokoch 2001 až 2009.

Najľahší v histórii

Jaguar XE je prvým modelom postaveným na hliníkovej modulárnej platforme iQ(AL), ktorá sa predstavila zatiaľ len formou štúdie Jaguar C-X17 a u sesterského Land Roveru v novom Discovery Sport. Konštruktérom doslova rozviazala ruky. Napríklad v oblasti návrhu optimálnej veľkosti rázvoru náprav vo vzťahu k dĺžke karosérie a dĺžke previsov. Nové XE tak získalo tie správne proporcie – krátky predný previs a potrebnú záťaž zadnej hnanej nápravy dlhým zadným previsom. Mimochodom, rozloženie hmotnosti medzi nápravy je presne 50 : 50.

Rozmermi sa XE zaradí medzi svojich najväčších... Foto: Jaguar
Jaguar XE - 2015 Rozmermi sa XE zaradí medzi svojich najväčších stuttgartských a mníchovských konkurentov – Mercedes-Benz C a BMW 3.

Hliníková platforma sa, samozrejme, podieľa aj na nízkej hmotnosti. No tento ľahký materiál tvorí až 75 % celej konštrukcie karosérie a podvozka. Jaguar dokonca použil špeciálnu zliatinu hliníka, ktorá umožnila zmenšiť hrúbku plechov z 1,5 na 1,1 mm bez akejkoľvek straty tuhosti. Zvyšok tvorí vysokopevnostná či ultra vysokopevnostná oceľ. Pohotovostná hmotnosť sa tak začína na 1 474 kg. A to nie je XE žiaden drobček. Je síce najmenším Jaguarom, ale na dĺžku má 4 672, na šírku 1 850 a na výšku 1 416 mm. Rázvor náprav je 2 835 mm. To znamená, že v kľúčových parametroch prekonáva aj jednu z ikon strednej triedy – BMW radu 3.

Najvýkonnejšia verzia. XE S dostane väčšie... Foto: Jaguar
Jaguar XE S - 2015 Najvýkonnejšia verzia. XE S dostane väčšie sacie otvory v nárazníku či 20-palcové disky kolies.

Extra pozornosť sa kládla na aerodynamiku. Vlastne je to najaerodynamickejší Jaguar všetkých čias. Výsledkom 1 200 dynamických simulácií a osem miliónov hodín prác procesorov je súčiniteľ odporu vzduchu Cd 0,26, jeden z najlepších v triede. A vydaril sa nepochybne aj dizajn. XE má typické DNA nových Jaguarov vrátane prednej masky a reflektorov s podpisom denných LED svetiel v tvare ležatého J (J-Blade). Profil okien však môže niekomu tak trochu evokovať mníchovskú klasiku s číslom 3. Top verzia XE S dostane väčšie sacie otvory pre prívod životodarného kyslíka v prednom nárazníku, čierny výplet masky, odvetrávacie štrbiny v predných blatníkoch, obrovské 20-palcové disky kolies a dve koncovky výfuku.

Štartovanie na diaľku

A za týmito superlatívmi nezaostáva ani interiér. Športový akcent je zjavný z vysokého stredového tunelu, ktorý prerastá do konzoly palubnej dosky. Prístrojový panel s klasickým analógovým rýchlomerom a otáčkomerom si XE požičalo priamo z roadsteru Jaguar F-Type. Prináša však niekoľko revolučných noviniek. Napríklad laserový head-up displej, ktorý má v XE svetovú premiéru. Jaguar tvrdí, že v porovnaní s bežnými head-up displejmi ponúka laserová projekcia omnoho ostrejší a kontrastnejší obraz s maximálnym jasom a minimálnym rozptýlením. Pritom je systém menší a až o tretinu ľahší.

Interiér má výrazne športový strih. Vysoký... Foto: Jaguar
Jaguar XE - 2015 Interiér má výrazne športový strih. Vysoký stredový tunel sa dvíha až k palubnej doske. Prístrojový panel pochádza priamo z roadsteru F-Type.

Úplne nový je aj informačno-zábavný systém InControl, ktorý vyvinul Jaguar pre XE takpovediac od nuly. Jeho základom je 8-palcový dotykový displej. Z neho možno ovládať množstvo funkcií vozidla, a to nielen dotykom, ale aj pokročilým hlasovým ovládaním. Systém je plne kompatibilný so smartfónmi s operačným rozhraním iOs a Android. To umožňuje napríklad používanie množstva aplikácií v smartfónoch priamo prostredníctvom displeja. A funguje to aj opačne. Pomocou mobilu možno ovládať aj niektoré funkcie vozidla. Z akéhokoľvek miesta na svete budú tak majitelia Jaguaru XE schopní cez InControl Remote odomknúť, zamknúť alebo dokonca naštartovať vozidlo. Cez mobil si môžete nastaviť aj klimatizáciu, a to sedem dní vopred.

Novinkou je dotykové rozhranie s 8-palcovým... Foto: Jaguar
Jaguar XE S - 2015 Novinkou je dotykové rozhranie s 8-palcovým displejom či laserový displej.

A kompromisy nerobil Jaguar ani v bezpečnosti, najmä v asistenčných systémoch. XE bude vybavené stereokamerou, mapujúcou vzdialenosti, pohyb a rýchlosť objektov v okolí vozidla. Tie údaje využije autonómne brzdenie, varovný systém na opustenie jazdného pruhu či čítačka dopravných značiek. Oči má však XE aj vzadu, čím upozorňuje vodiča napríklad pri výjazde z parkovacieho miesta na blížiace sa vozidlá. A keď sme už pri parkovaní, nechýba ani parkovací asistent na priečne a pozdĺžne parkovacie manévre. Samozrejmosťou je aktívny tempomat a pre Jaguar už typická aktívna kapota chrániaca chodcov.

Štart štvorvalcov Ingenium

Po parížskej premiére vieme konečne aj presnú zostavu motorov. Jaguar XE odštartuje kariéru s dvoma naftovými a troma benzínovými agregátmi. Dôležité je, že 4-valce tankujúce diesel pochádzajú z novej generácie agregátov Ingenium, ktoré obsahujú elektricky riadené olejové čerpadlo, solenoidové vstrekovače pracujúce s tlakom 1 800 barov, rekuperáciu a, samozrejme, štart-stop systém. Pritom sú v porovnaní so svojimi predchodcami ľahšie až o 80 kg a majú o 17 % znížené trenie. Základom sa stane diesel 2,0 D s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 380 Nm. Nad ním bude stáť silnejšia verzia ponúkajúca 132 kW a 430 Nm.

Pod kapotou XE sa predstaví nová generácia... Foto: Jaguar
Jaguar XE Pod kapotou XE sa predstaví nová generácia 4-valcov Ingenium. Sú výkonnejšie, ľahšie a úspornejšie ako ich predchodcovia.

Kombinovať ich možno so 6-stupňovým manuálom alebo s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Obe prenášajú výkon výlučne na zadné kolesá. Štvorkolku zatiaľ XE nemá, hoci jeho predchodca sa mohol touto technológiou pýšiť hneď od začiatku. Slabšia naftová verzia spotrebuje priemerne len 3,8 litra nafty, čím sa XE stáva oficiálne najúspornejším Jaguarom všetkých čias. Chýbať, samozrejme, nemôžu ani benzínové motory. Dva preplňované priamovstrekové štvorvalce Ingenium majú zhodný zdvihový objem ako naftové motory (1 999 ccm) a priame vstrekovanie paliva. Slabší dáva 147 a silnejší až 177 kW. Na manuál však v tomto prípade zabudnite. K dispozícii je výlučne 8-stupňový automat.

Najvýkonnejšiu verziu poháňa kompresorový... Foto: Jaguar
Jaguar XE S - 2015 Najvýkonnejšiu verziu poháňa kompresorový 6-valec z Jaguaru F-Type s výkonom 250 kW. Spojený je s 8-stupňovým automatom.

To však nie je všetko. Na vrchol pyramídy sa postaví spomínaná ostrá verzie XE S, ktorá sa líši nielen dizajnom, ale aj technikou pod kapotou. Jej trojlitrový 6-valec 3,0 V6 pochádza priamo z roadsteru F-type a pomocou kompresora dokáže vyprodukovať 250 kW a krútiaci moment 450 Nm. V sérii je spojený s 8-stupňovou prevodovkou ZF 8HP s režimom manuálneho výberu stupňov. "Vytunené“ XE zrýchľuje na stovku za 5,1 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

Prvýkrát elektrický posilňovač

Špičkové jazdné vlastnosti budú vyplývať nielen z dokonalého rozloženia hmotnosti medzi nápravami, ale aj z vyspelej konštrukcie podvozka. Zabudnite na vzpery McPherson. Jaguar XE dostane vpredu dvojité hliníkové lichobežníkové ramená a zadnú viacprvkovú nápravu Interal Link. Najväčšou novinkou je elektrický posilňovač riadenia EPAS, ktorý je v Jaguare použitý vôbec po prvý raz. Automobilka tvrdí, že sa mu doteraz bránila, keďže technológia elektrických posilňovačov zatiaľ nezodpovedala jej predstavám. Teraz však už sľubuje excelentnú spätnú väzbu aj komfortné ovládanie.

Až 75 % karosérie tvorí hliník. To platí aj o... Foto: Jaguar
Jaguar XE Až 75 % karosérie tvorí hliník. To platí aj o novej podlahovej platforme iQ(AL).

V sérii sa má objaviť aj trakčný systém ASPC (All Surface Progress Control) fungujúci v rýchlostnom rozmedzí od 3,6 až do 30 km/h. Zabezpečiť má bezpečnú kontrolu brzdového systému a autonómneho brzdenia na všetkých druhoch povrchov vrátane snehu či ľadu. To, samozrejme, mimo klasickej stabilizácie a kontroly trakcie. Výrobu Jaguaru XE zabezpečí závod Land Roveru, ktorého modernizácia zhltla 1,5 miliardy libier a ktorý vytvorí 1 700 nových pracovných miest. Do výpočtu prvenstiev XE sa tak zaradí aj to, že bude prvým Jaguarom schádzajúcim z montážnych liniek v Solihulle.

Jaguar XE sa v predpremiére predstavil na špeciálnej akcii v londýnskom výstavnom centre Earl Court, kde za posledných 60 rokov prebehlo už štrnásť podobných premiér nových Jaguarov. V Paríži potom nasledoval oficiálny svetový debut. Na náš trh sa model XE dostane v máji budúceho roka. Spolu s jeho príchodom budú zverejnené ceny a špecifikácie výbav.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 672
Šírka (mm) 1 850
Výška (mm) 1 416
Rázvor náprav (mm) 2 836
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 474 – 1 665  
Objem batožinového priestoru (l) 455
Objem nádrže (l) 47/56

Technické údaje (naftové motory)

Verzia XE 2,0 D E-Performance XE 2,0 D
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC
Zdvihový objem motora (ccm) 1 999 1 999
Max. výkon (kW/ot.) 120/4 000 132/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 380/1 750 430/1 750
Prevodovka 6M 6M/8A
Max. rýchlosť (km/h) 227 228/228
0 – 100 km/h (s) 8,4 7,8/7,8
Spotreba na 100 km (l) 3,8 4,2/4,2

Technické údaje (benzínové motory)

Verzia XE 2,0i 180 XE 2,0i 200 XE S 3,0 V6
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo 4/16 DOHC Turbo 6/24 2×DOHC Kompresor
Zdvihový objem motora (ccm) 1 999 1 999 1 999
Max. výkon (kW/ot.) 147/5 00 177/5 500 250/6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 280/1 750 340/1 750 450/4 500
Prevodovka 8A 8A 8A
Max. rýchlosť (km/h) 237 250 250
0 – 100 km/h (s) 7,7 6,8 5,1
Spotreba na 100 km (l) 7,5 7,5 8,1
Jaguar XE - 2015
Jaguar XE - 2015
+18Jaguar XE - 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #Jaguar XE #Jaguar XE S
Články podľa značiek