Jeep Renegade je ďalším výsledkom spolupráce americkej terénnej ikony a dnes už materského koncernu Fiat či vlastne FCA. Konkurent Opelu Mokka či Škody Yeti zaplní priestor pod novým Cherokee. Je teda jednoznačne najmenším Jeepom. No zas až taký drobček to nie je. Na dĺžku má 4 232 mm, čo je približne o 10 cm viac v porovnaní so Škodou Yeti. A šírkou či výškou konkuruje dokonca novému Nissanu Qashqai. Rázvor náprav s hodnotou 2 570 mm ho však predsa len vracia na spodok hierarchie. Napokon rodil sa spoločne s nedávno predstaveným Fiatom 500X.
Do mesta aj do terénu
To asi neznie pre priaznivcov značky Jeep príliš optimisticky, nedajte sa však odradiť. Otázka, či ide, alebo nejde o Jeep, má jednoznačnú odpoveď – áno. Podstatné je, ako sa na to pozriete. Renegade má v skutočnosti dve tváre. Slabšie verzie s predným náhonom toho v teréne veľa nezvládnu a viac im bude vyhovovať promenádna jazda v meste, zato vrcholová verzia Trailhawk ďaleko presahuje štandardné schopnosti módnych crossoverov a kompaktných SUV mimo asfaltu. Alebo poznáte iný model tejto triedy s redukčnou prevodovkou a svetlou výškou podvozku, ktorá môže mať až 210 mm?
Úctu k svojej armádnej minulosti sa snaží dať Renegade najavo už samotným dizajnom evokujúcim legendárnym Willys. Renegade dominujú vyslovene kubistické tvary vrátane hranatých blatníkov, neodmysliteľná maska so siedmimi vertikálnymi otvormi či kruhové svetlá. Zadné reflektory s motívom písmena X sú zas inšpirované prelismi na kanistroch. Profil sa snaží zjemniť dynamickejšia spodná línia okien a dokonca malé tretie bočné okienka. Komu je to málo, môže voliť špičkovú verziu Trailhawk so zväčšenou ochranou podvozka a kontrastnými červenými ťažnými okami v nárazníkoch. V ponuke však budú aj ďalšie verzie Latitude, Sport a Limited.
Výsledok je aj tak dosť rozpačitý. Dizajn Renagade jednoducho polarizuje. Na základe nečakaného úspechu rovnako kontroverzného nového Cherokee však Jeep asi vie, čo robí. Podobne je to v interiéri. Ten kombinuje drsné prvky Wrangleru, napríklad mohutnú rúčku pred spolujazdcom, s civilnými tvarmi palubnej dosky a prekvapujúco solídnymi materiálmi. K dispozícii je aj personalizácia s rozsiahlymi možnosťami výberu farebného vyhotovenia (Trespass Black, Trailhawk Black, Warm Sand, San Surfing Black, Free Falling Bark Brown, Ski Gray), ktoré sa líšia nielen čalúnením, ale aj použitými módnymi dekoráciami na lemoch ventilácie či reproduktorov.
Spomína na Wrangler
Ako odkaz na Wrangler, ktorý si celú svoju kariéru ponechal možnosť jazdy s otvorenou karosériou, je Renegade vybavený za príplatok dvoma odnímateľnými panoramatickými strešnými panelmi, ktoré možno umiestniť do batožinového priestoru, alebo panoramatickou strechou My Sky s elektrickým posuvom. Objavujú sa tu však aj vysoko moderné prvky. Napríklad multimediálne rozhranie UConnect s 5– alebo 6,5-palcovou dotykovou obrazovkou. Vyššie verzie môžu byť osadené dokonca ďalším 7-palcovým farebným monitorom informačného systému priamo na prístrojovom paneli medzi analógovými ukazovateľmi.
A nájdeme tu aj množstvo bezpečnostných prvkov, ktoré nie sú v tejto triede rozhodne štandardom. Okrem šiestich airbagov nechýbajú elektronickí asistenti, napríklad monitorovanie slepého uhla, upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu, parkovacia kamera, výstrahy pred kolíziou, radarový tempomat ale aj hill-holder či kontrola stability pri prudkom zjazde. Tu sa Renegade vyrovná dokonca aj svojim podstatne drahším a väčším súrodencom. V kufri ponúka slušných 350 litrov pre batožiny a dvojitú podlahu. Po sklopení zadných sedadiel je to 869 litrov. A sklopiť sa dá aj operadlo sedadla spolujazdca.
Pohon oboch náprav aj 9-stupňový automat
Čo sa týka ponuky motorov pre Európu, konečne je jasno. Pôvodne totiž Jeep oznámil, že vzhľadom na globálny zásah Renegade, ktorý sa objaví na viac ako 100 trhoch celého sveta, ponúkne až šestnásť kombinácií motorov a prevodoviek. Na starom kontinente ich bude dvanásť. Základom je 16-ventilový atmosférický benzínový motor 1,6 E.TorQ EVO (81 kW) s elektromagneticky ovládanými sacími ventilmi, kombinovaný výhradne s predným náhonom a 5-stupňovým manuálom. Predokolkou bude aj silnejšia benzínová alternatíva 1,4 MultiAir II (103 kW), ale so 6-stimi prevodmi manuálu.
Tento motor s väčším turbom však môže mať až 125 kW. A v tomto prípade je spojený nielen s pohonom 4×4 ale dokonca aj so supermodernou 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Tú dostane štandardne aj najsilnejší diesel 2,0 MultiJet II 4×4, prípadne jeho slabšia verzia s výkonom 103 kW za príplatok. No i keď zvolíte základnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, pohon oboch náprav vám ostáva ako súčasť série. Jediným dieselom bez štvorkolky a bez možnosti automatu je základný naftový 4-valec 1,6 MultJet II (88 kW). No aj ten má 6-stupňový manuál.
Čo sa týka pohonu oboch náprav, prevyšuje Renegade všetkých konkurentov. Dostane hneď dva systémy. Základ vytvorí verzia Jeep Active Drive s automaticky pripojiteľným pohonom zadnej nápravy. Nad ňou bude stáť Jeep Active Drive Low s redukčnou prevodovkou (20:1), čo je v kategórii kompaktných SUV naozaj rarita. Oba varianty však budú ťažiť aj zo systému Select-Terrain ovládaného zo stredovej konzoly, so štyrmi jazdnými režimami – Auto, Sport, Snow a Sand/Mud. Piaty režim Rock pre Active Drive Low je určený do náročných podmienok a dokáže preniesť v prípade potreby všetku hnaciu silu len na jedno koleso.
Trailhawk nemá súpera
Terénne schopnosti Renegade môže posilniť aj špičková verzia Trailhawk so zvýšeným podvozkom (22 cm) a nájazdovými uhlami zo sveta off-roadov. Predný nábehový uhol je 30,5, zadný 34,3 a prejazdový 25,7 stupňa. Okrem toho je Trailhawk vybavený 17-palcovými diskami s univerzálnymi pneumatikami, kontrolou klesania Hill Descent, zvládne brod hlboký až 480 mm či ťahanie prívesu s hmotnosťou 900 kg (pre motor 2,0 MultiJet). K tomu všetkému pridáva veľké prepruženie kolies v rozsahu až 205 mm, čo, samozrejme, uľahčuje kopírovanie terénu.
Rozdielne motorizácie a rozdielny pohon znamenajú aj odlišnú konštrukciu zavesenia kolies. Predná náprava bude síce vždy McPherson, ale štvorkolky dostanú zadné nezávisle uchytené kolesá na náprave typu Chapman s krátkymi ramenami, ktoré umožnia väčšie kríženie náprav. V sérii všetkých verzií nájdete elektrický posilňovač riadenia. Európske korene Renegade budú zjavné aj z miesta výroby. Schádzať bude totiž z montážnych liniek talianskeho závodu Fiatu spoločne s Fiatom 500X. Novinku je už možné objednávať aj na slovenskom trhu. Ceny štartujú od 17 890 eur.
Znalci Jeepu dobre vedia, že názov Renegade, čo znamená odpadlík alebo zbeh, sa v dejinách Jeepu neobjavuje po prvýkrát. Stretli sme sa s ním už v sedemdesiatych rokoch pri jednej z verzií legendárnej klasiky CJ-7. Označoval aj špeciálne edície Cherokee a Liberty v roku 2003 a 2005. Naposledy ho však Jeep použil pri štúdii Jeep Renegade Concept v roku 2008, čo bol akýsi kríženec off-roadu a roadstera. Teórie o potenciálnych názvoch Jeep Laredo, Jeepster či Junior sa teda nepotvrdili.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 232 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 690 |
Rázvor náprav (mm) | 2 570 |
Svetlá výška (mm) | 170 – 210 |
Objem batožin. priestoru (l) | 350 – 869 |
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,4 E.TorQ EVO | 1,4 MultiAir II | 1,4 MultiAir II |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 | 1 368 | 1 368 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 81/5 500 | 103/5 500 | 103/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 152/4 500 | 230/1 750 | 250/2 500 |
Prevodovka | 5M | 6M | 9A |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 | 181 | 194 |
0 – 100 km/h | 11,8 | 9,3 | 8,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,1 | 6,0 | 6,9 |
Technické údaje (dieselové motory
Motor | 1,6 MultJet II | 2,0 MiltiJet II | 2,0 MultiJet II | 2,0 MultiJet II |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 | 1 956 | 1 956 | 1 956 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/3 750 | 103/3 750 | 103/3 750 | 125/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 320/1 750 | 350/1 500 | 350/1 750 | 350/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 9A (redukcia) | 9A (redukcia) |
Max. rýchlosť (km/h) | 178 | 182 | 182 | 196 |
0 – 100 km/h | 10,2 | 9,5 | 10,0 | 8,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,6 | 5,1 | 5,6 | 5,9 |