Mazda CX-3: Kompaktné japonské SUV dostane aj štvorkolku

21.11.2014 06:00

Mazda rozširuje ponuku svojich SUV. Rodinu s označením CX doplní už začiatkom budúceho roka najmenší zástupca CX-3. Je to piaty model Mazdy využívajúci kompletný balík úsporných technológií Skyactiv. Konkurovať bude Škode Yeti, Oplu Mokka či novučičkému Fiatu 500X.

Nová Mazda CX-3 stojí v hierarchii pod modelom...
Nová Mazda CX-3 stojí v hierarchii pod modelom CX-5. Jej základ však pochádza z novej Mazdy 2. Prezrádza to zhodný rázvor náprav 2 570 mm. Autor: Mazda

V triede kompaktných crossoverov a SUV je poriadne horúco. Na trh prichádzajú Jeep Renegade, Fiat 500X, Honda HR-V či Suzuki Vitara. A chýbať nesmie ani Mazda. Rodinu japonských „esúvéčiek“ doplní na jar budúceho roka celkom nová Mazda CX-3. Už z číselného označenia vyplýva, že v hierarchii stojí pod modelmi CX-9, CX-7 a CX-5. V skutočnosti má však najbližšie k novej Mazde 2. Má s ňou totiž spoločnú platformu.

Prezrádza to najmä identický rázvor náprav s hodnotou 2 570 mm. V porovnaní s mestským hatchbackom je CX-3 podstatne robustnejšie a väčšie. Dĺžkou 4 257 mm prerastá Mazdu 2 o nezanedba­teľných 215 mm. A to isté platí o výške, ktorá narástla o 55 mm na celkových 1 550. V porovnaní s Mazdou CX-5 je zas CX-3 kratšie o takmer 30 centimetrov, takže hierarchia a odstup sú jasne dodržané.

V porovnaní s Mazdou 2 je CX-3 o 215 mm dlhšie...
V porovnaní s Mazdou 2 je CX-3 o 215 mm dlhšie a o 55 mm vyššie. Autor: Mazda

Mazda CX-3 je v poradí piatym modelom Mazdy, ktorý využíva v plnom rozsahu kompletný balík úsporných technológii Skyactiv. To jej prináša výraznú úsporu hmotnosti. Až 63 % štruktúry karosérie tvorí ľahká vysokopevnostná oceľ a 29 % dokonca ultra vysokopevnostná oceľ. Dizajnom evokuje CX-3 väčšieho súrodenca i keď tentoraz v uvoľnenejšom a plavnejšom štýle. Vidieť to najmä na zvlnenom profile pontónu a originálnom čiernom zadnom stĺpiku. Moderný akcent zvýrazňujú predné full LED svetlá. Diódy nájdeme aj vzadu.

Spojitosť s Mazdou 2 je najviac viditeľná v interiéri. CX-3 využíva identickú palubnú dosku aj multimediálne rozhranie MZD Connect s voľne stojacim 7-palcovým centrálnym displejom a otočným ovládačom. Samozrejme, vďaka vyššie umiestneným sedadlám je tu viac miesta a lepší výhľad. Vodič má oči vo výške 184 mm. Zadní cestujúci sedia ešte o čosi vyššie. Nové sú aj samotné sedadlá. Mazda tiež sľubuje dostatok priestoru pre batožinu, no údaj veľkosti kufra zatiaľ nezverejnila.

Interiér si požičal palubnú dosku aj rozhranie...
Interiér si požičal palubnú dosku aj rozhranie MZD z Mazdy 2. Je tu však viac miesta a lepší výhľad, keďže posádka sedí podstatne vyššie. Autor: Mazda

A čo môžeme očakávať pod kapotou? Tu sa Mazda CX-3 predsa len líši od novej dvojky. Spoločný majú jediný agregát, novučičký diesel 1,5 Skyactiv-D. Menší benzínový motor 1,5 Skyactiv-G tu nenájdeme. Zato má CX-3 pripravený výkonnejší dvojliter 2,0 Skyactiv-G. Parametre motorov Mazda neprezradila. Môžeme sa len domnievať, že diesel bude mať výkon 77 kW, tak ako v Mazde 2 a benzínový agregát buď 88, alebo 121 kW, podobne ako vo väčšej Mazde 3.

Pre obe pohonné jednotky je na výber buď 6-stupňová manuálna, alebo automatická prevodovka Skyactive-Drive s rovnakým počtom prevodových stupňov. Dostupný bude aj pohon oboch náprav s elektronicky riadenou lamelovou spojkou, ktorá sa prvý raz objavila v Mazde CX-5. Podvozok používa predné závesy McPherson a zadné jednoduché zavesenie s torznou priečkou, ktoré je priestorovo nenáročné a ľahké. Tým bude ale CX-3 mierne zaostávať napríklad za novým Fiatom 500X s nezávisle zavesenými kolesami.

Dizajn sa hrá s plavnými krivkami. Vidieť to...
Dizajn sa hrá s plavnými krivkami. Vidieť to najmä na zvlnenom pontóne a zatmavenom zadnom stĺpiku s tretím okienkom, ktorý vytvára ilúziu plávajúcej strechy. Autor: Mazda

Mazda nezabúda ani na bezpečnosť. Podmienkou získania piatich hviezdičiek v testoch Euro NCAP je totiž kolízna brzda. Tá je spolu s radarom súčasťou balíčka bezpečnostných opatrení označovaných i-Activesense. Patria sem napríklad aj moderné diódové reflektory či head-up diplej. Bližšie informácie japonská automobilka zatiaľ neprezradila. Novinka sa totiž dostane do predaja až začiatkom budúceho roka. S blížiacim sa štartom predaja zverejní Mazda presné technické a prevádzkové parametre.

Mazda CX-3 2016
Mazda CX-3 2016
+21Mazda CX-3 2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#crossover #Mazda #Bentley SUV #autosalón Los Angeles 2014 #Mazda CX-3
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek