Mazda CX-3: Kompaktné japonské SUV dostane aj štvorkolku

Mazda rozširuje ponuku svojich SUV. Rodinu s označením CX doplní už začiatkom budúceho roka najmenší zástupca CX-3. Je to piaty model Mazdy využívajúci kompletný balík úsporných technológií Skyactiv. Konkurovať bude Škode Yeti, Oplu Mokka či novučičkému Fiatu 500X.

21.11.2014 06:00
debata
Nová Mazda CX-3 stojí v hierarchii pod modelom... Foto: Mazda
Mazda CX-3 2016 Nová Mazda CX-3 stojí v hierarchii pod modelom CX-5. Jej základ však pochádza z novej Mazdy 2. Prezrádza to zhodný rázvor náprav 2 570 mm.

V triede kompaktných crossoverov a SUV je poriadne horúco. Na trh prichádzajú Jeep Renegade, Fiat 500X, Honda HR-V či Suzuki Vitara. A chýbať nesmie ani Mazda. Rodinu japonských „esúvéčiek“ doplní na jar budúceho roka celkom nová Mazda CX-3. Už z číselného označenia vyplýva, že v hierarchii stojí pod modelmi CX-9, CX-7 a CX-5. V skutočnosti má však najbližšie k novej Mazde 2. Má s ňou totiž spoločnú platformu.

Prezrádza to najmä identický rázvor náprav s hodnotou 2 570 mm. V porovnaní s mestským hatchbackom je CX-3 podstatne robustnejšie a väčšie. Dĺžkou 4 257 mm prerastá Mazdu 2 o nezanedba­teľných 215 mm. A to isté platí o výške, ktorá narástla o 55 mm na celkových 1 550. V porovnaní s Mazdou CX-5 je zas CX-3 kratšie o takmer 30 centimetrov, takže hierarchia a odstup sú jasne dodržané.

V porovnaní s Mazdou 2 je CX-3 o 215 mm dlhšie... Foto: Mazda
Mazda CX-3 2016 V porovnaní s Mazdou 2 je CX-3 o 215 mm dlhšie a o 55 mm vyššie.

Mazda CX-3 je v poradí piatym modelom Mazdy, ktorý využíva v plnom rozsahu kompletný balík úsporných technológii Skyactiv. To jej prináša výraznú úsporu hmotnosti. Až 63 % štruktúry karosérie tvorí ľahká vysokopevnostná oceľ a 29 % dokonca ultra vysokopevnostná oceľ. Dizajnom evokuje CX-3 väčšieho súrodenca i keď tentoraz v uvoľnenejšom a plavnejšom štýle. Vidieť to najmä na zvlnenom profile pontónu a originálnom čiernom zadnom stĺpiku. Moderný akcent zvýrazňujú predné full LED svetlá. Diódy nájdeme aj vzadu.

Spojitosť s Mazdou 2 je najviac viditeľná v interiéri. CX-3 využíva identickú palubnú dosku aj multimediálne rozhranie MZD Connect s voľne stojacim 7-palcovým centrálnym displejom a otočným ovládačom. Samozrejme, vďaka vyššie umiestneným sedadlám je tu viac miesta a lepší výhľad. Vodič má oči vo výške 184 mm. Zadní cestujúci sedia ešte o čosi vyššie. Nové sú aj samotné sedadlá. Mazda tiež sľubuje dostatok priestoru pre batožinu, no údaj veľkosti kufra zatiaľ nezverejnila.

Interiér si požičal palubnú dosku aj rozhranie... Foto: Mazda
Mazda CX-3 2016 Interiér si požičal palubnú dosku aj rozhranie MZD z Mazdy 2. Je tu však viac miesta a lepší výhľad, keďže posádka sedí podstatne vyššie.

A čo môžeme očakávať pod kapotou? Tu sa Mazda CX-3 predsa len líši od novej dvojky. Spoločný majú jediný agregát, novučičký diesel 1,5 Skyactiv-D. Menší benzínový motor 1,5 Skyactiv-G tu nenájdeme. Zato má CX-3 pripravený výkonnejší dvojliter 2,0 Skyactiv-G. Parametre motorov Mazda neprezradila. Môžeme sa len domnievať, že diesel bude mať výkon 77 kW, tak ako v Mazde 2 a benzínový agregát buď 88, alebo 121 kW, podobne ako vo väčšej Mazde 3.

Pre obe pohonné jednotky je na výber buď 6-stupňová manuálna, alebo automatická prevodovka Skyactive-Drive s rovnakým počtom prevodových stupňov. Dostupný bude aj pohon oboch náprav s elektronicky riadenou lamelovou spojkou, ktorá sa prvý raz objavila v Mazde CX-5. Podvozok používa predné závesy McPherson a zadné jednoduché zavesenie s torznou priečkou, ktoré je priestorovo nenáročné a ľahké. Tým bude ale CX-3 mierne zaostávať napríklad za novým Fiatom 500X s nezávisle zavesenými kolesami.

Dizajn sa hrá s plavnými krivkami. Vidieť to... Foto: Mazda
Mazda CX-3 2016 Dizajn sa hrá s plavnými krivkami. Vidieť to najmä na zvlnenom pontóne a zatmavenom zadnom stĺpiku s tretím okienkom, ktorý vytvára ilúziu plávajúcej strechy.

Mazda nezabúda ani na bezpečnosť. Podmienkou získania piatich hviezdičiek v testoch Euro NCAP je totiž kolízna brzda. Tá je spolu s radarom súčasťou balíčka bezpečnostných opatrení označovaných i-Activesense. Patria sem napríklad aj moderné diódové reflektory či head-up diplej. Bližšie informácie japonská automobilka zatiaľ neprezradila. Novinka sa totiž dostane do predaja až začiatkom budúceho roka. S blížiacim sa štartom predaja zverejní Mazda presné technické a prevádzkové parametre.

Mazda CX-3 2016
Mazda CX-3 2016
+21Mazda CX-3 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Mazda #Bentley SUV #autosalón Los Angeles 2014 #Mazda CX-3
Články podľa značiek