Viaceré automobilové koncerny veria, že palivom budúcnosti je vodík. Technológia palivových článkov, ako už napokon ukázala Honda modelom FCX Clarity, je už dávno zrelá do sériovej výroby. Chýba však sieť čerpacích staníc. Na ne čaká aj Audi, ktoré v Los Angeles predstavilo plne funkčný prototyp vodíkového auta. Technológiu budúcnosti zabalilo do atraktívneho kabáta sériového 4-dverového kupé A7 Sportback s prívlastkom h-tron quattro.
V porovnaní s Hondou FCX Clarity, ktorú už čoskoro vystrieda nástupca predstavený v podobe konceptu FCEV, a sériovou Toyotou Mirai má však jednu zásadnú odlišnosť. Používa pohon oboch náprav. Tentoraz však bez akéhokoľvek mechanického prepojenia. Postarali sa o to dva elektromotory, každý na jednej z náprav. Ich spoločný výkon je 170 kW, pričom energiu čerpajú z vyše 300 palivových článkov s napätím 230 až 360 V.
Audi udáva účinnosť systému až 60 %, čo je približne dvojnásobok v porovnaní s klasickým pohonom pomocou spaľovacieho motora. Na jeden kilogram stlačeného vodíka, ktorý je energetickým ekvivalentom 3,7 litra benzínu, tak prototyp dokáže prejsť rovných 100 km. Vo vysokotlakových nádržiach umiestnených pod zadnými sedadlami má pritom dostatočnú zásobu paliva na to, aby na jedno natankovanie dokázal absolvovať 500 km.
Ďalších 50 km môže prejsť vďaka batériám s kapacitou 8,8 kWh, ktoré si A7 Sportback h-tron vozí so sebou pod podlahou kufra, a ktoré možno dobíjať z elektrickej zásuvky alebo nabíjačky. Ide teda o akýsi vodíkový plug-in hybrid, ktorý nie je úplne závislý od zásoby paliva. Mimochodom, čerpanie vodíka nezaberie viac ako tri minúty, čo je obrovská výhoda v porovnaní s klasickými elektromobilmi.
A A7 h-tron sa nemusí hanbiť ani za svoju dynamiku. V porovnaní s približne rovnako výkonným Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro váži len o 50 kg viac, presne 1 950 kg. Na stovku to luxusné 4-dverové kupé zvládne za 7,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. „Sme schopní spustiť sériovú výrobu, len čo bude pripravený trh spolu s infraštruktúrou,“ povedal v Los Angeles na konto prototypu Ulrich Hackenberg, zodpovedný za technický vývoj Audi.
Práve absentujúca sieť vodíkových čerpacích staníc je najväčšou brzdou rozvoja vodíka v doprave. Paradox je, že ho dnes máme viac, ako ho dokážeme spotrebovať. Vzniká totiž často ako vedľajší produkt chemickej výroby a často putuje bez využitia do atmosféry.