Honda bola prvou automobilkou, ktorá dotiahla projekt automobilu poháňaného palivovými článkami do série. Už v roku 2008 ponúkla model FCX Clarity zákazníkom formou operatívneho lízingu. Najmä v Kalifornii, kde je relatívne hustá sieť čerpacích staníc na vodík. Z plánu vyrobiť 1 500 vozidiel však ostalo len torzo. Zámeru prišla do cesty kríza. Aspoň to bolo oficiálnym dôvodom, prečo nakoniec vznikla len necelá stovka exemplárov.
Hondu to ale neodradilo. Vodíku ako palivu budúcnosti verí naďalej. Neúspešné FCX Clarity dokázalo minimálne to, že technológia palivových článkov je zvládnutá a že auto poháňané týmto spôsobom môže úžitkovými vlastnosťami a tiež výkonom konkurovať konvenčným modelom so spaľovacími motormi, a to s prakticky nulovými emisiami. Vývoj vodíkového pohonu má preto v Honde stále zelenú, podobne ako nástupca FCX Clarity.
To sa predstavilo formou konceptu Honda FCEV už vlani v novembri na autosalóne v Los Angeles. Honda dokonca tvrdila, že na trh pošle druhú generáciu svojho eko zázraku v roku 2015 a tak bolo logické, že produkčnú verziu uvidíme už tento rok, a to opäť v Los Angeles. Plány Hondy sa však nakoniec ukázali ako príliš optimistické. Oznámila, že vstup na trh prekladá na marec 2016. Aby ale do Kalifornie neprišla s prázdnymi rukami, ukázala aspoň ďalšiu evolúciu FCEV.
Druhý koncept sa líši od toho vlaňajšieho najmä dizajnom. FCEV prišlo o niektoré futuristické prvky, ako napríklad plne zakryté zadné kolesá, zložitú strechu či komplikovaný tvar zadného páru dverí. Funkciu kamier na seba prebrali klasické spätné zrkadlá. To všetko približuje FCEV viac k svetu sériových áut i keď z pohľadu súčasnej produkcie pôsobí stále ako zjavenie z vesmíru. Techniku pod aerodynamickým kabátom preberá FCEV II z vlaňajšieho konceptu.
Honda v ňom použila novú generáciu palivových článkov s výkonovou hustotou 3 kW/l. To je medzigeneračné zlepšenie až o 60 percent. Výstupný výkon 100 kW sa tým síce nezmenil, no rozmery boxu s článkami budú môcť byť menšie až o 33 percent. To umožní namontovať po prvý raz box s palivovovými články priamo do priestoru motora. Predchádzajúca generácia FCX Clarity ich mala umiestnené v schránke medzi prednými sedadlami, čo zmenšovalo priestor pre posádku.
Honda FCEV sa tak môže pochváliť priestrannejším 5-miestnym interiérom. Okrem toho sa zvýšil aj dojazd – z pôvodných 390 na 480 km. Tankovanie vodíkovej nádrže s neznámym objemom a palivom uloženým pod tlakom 70 MPa by pritom podľa Hondy nemalo trvať dlhšie ako tri minúty. A k tomu všetkému pribalila Honda k novému konceptu aj malú elektrocentrálu schopnú vyrábať elektrickú energiu pre externé spotrebiče.
Čo stojí za omeškaním projektu, nie je známe. Buď pôjde o dolaďovanie samotnej technológie či výroby, alebo o holý fakt, že pre použitie týchto áut neexistuje stále dostatočná infraštruktúra. A to dokonca ani v Kalifornii, ktorá je alternatívnym pohonom naklonená viac ako akýkoľvek iný štát na svete. Je tak možné, že vo „vodíkovej vojne“ vyhrá nakoniec konkurenčná Toyota, ktorá oznámila, že projekt Toyoty Mirai s palivovými článkami pustí na domáci japonský trh už budúci rok.