
Nové Mondeo predstavil Ford na autosalóne v Paríži už v roku 2012. V názve síce nieslo prívlastok Concept, no bolo zrejmé, že ide o prototyp sériovej verzie štvrtej generácie. Napriek tomu, že odvtedy ubehli viac ako dva roky, a nové Mondeo sa pod názvom Fusion veselo predáva v USA, a to už od začiatku roka 2013, európski zákazníci si museli vystačiť s jeho predošlou generáciou. Čakanie sa však končí. Mondeo príde vo všetkých troch karosárskych variantoch do predaja ešte v decembri. V súvislosti s tým Ford konečne zverejnil presné technické parametre. Ceny však ešte nepoznáme.

Ak si odmyslíme jeho tristný príchod, spôsobený najmä presunom produkcie z Veľkej Británie do Španielska, zdá sa, že sa je na čo tešiť. Nové Mondeo bude v mnohom prelomové. Ako prvý model strednej triedy dostane trojvalcový motor 1,0 EcoBoost, bude tiež prvým hybridným modelom Fordu v Európe a navyše sa predstaví po prvý raz vo svojej viac ako dvadsaťročnej kariére s pohonom oboch náprav. To znamená oveľa sebavedomejší a vyrovnanejší boj s Volkswagenom Passat, Opelom Insignia či Škodou Superb, ale aj francúzskymi súpermi od Renaultu, Citroënu a Peugeotu. Napokon, Ford o ňom tvrdí, že je najvyspelejším Fordom v histórii.
Väčšie a ľahšie
A nové Mondeo je naozaj nové. Po Focuse či Fieste je ďalším predstaviteľom jednotnej modelovej stratégie One Ford pre celý svet. Postavili ho na globálnej podvozkovej platforme CD. Hneď od začiatku sa predstaví v troch karosárskych variantoch – ako 5-dverový liftabck, priestranné kombi a 4-dverový sedan, ktorý bude dostupný aj s hybridným pohonom. Riešením prednej hexagonálnej masky evokuje, podobne ako Fiesta a modernizovaný Focus, luxusný Aston Martin. Pri pohľade na nízku športovú líniu kabíny liftbacku, inšpirovanú módou štvordverových kupé, si zas možno spomeniete na Jaguar XF.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | 4D (sedan) | 5D (liftback) | 5D Kombi |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 871 | 4 871 | 4 867 |
Šírka (mm) | 1 852 | 1 852 | 1 852 |
Výška (mm) | 1 482 | 1 482 | 1 501 |
Rázvor náprav (mm) | 2 850 | 2 850 | 2 850 |
Objem kufra (l) | 525 (Hybrid 383) | 550 | 525 – 1 997 |
Objem nádrže (l) | 62,5 (Hybrid 53) | 62,5 | 62,5 |
Pohotov. hmotnosť (kg) | 1 954 – 1587 | 1 455 – 1 584 | 1 476 – 1 609 |
V každom prípade bude nové Mondeo opäť o čosi väčšie. Pritom už jeho tretia generácia patrila k velikánom triedy. Veľkorysý rázvor náprav s hodnotou 2 845 mm ostane síce prakticky na rovnakej úrovni, no do dĺžky sa natiahne zo 4 850 na 4 871 mm, teda o ďalšie dva centimetre. Platí to pre sedan. Liftback sa predĺži ešte výraznejšie, a to až takmer o deväť centimetrov. Kombi bude o čosi kratšie. Na dĺžku má 4 867 mm. Lepšia aerodynamika bude aj výsledkom zníženia karosérie o 24 mm. Okrem toho bude novinka ľahšia a tuhšia. Karoséria využíva až 61 % podiel vysokopevnostnej ocele, čo znamená 40-percentné zvýšenie pevnosti v kľúčových oblastiach a 10-percentné zvýšenie pevnosti celej karosérie.

Ford využil vo veľkej miere ľahké materiály, ako napríklad horčík, pri konštrukcii vnútorných častí zadného veka. Predný tlmič energie z recyklovaných materiálov zas pomohol ušetriť až 115 kg. Túto úsporu premietol Ford do bezpečnostných technológií a aerodynamických prvkov. No i tak sa mu podarilo medzigeneračne zhodiť 25 kg. To v prípade benzínovej verzie 1,5 EcoBoost. Karoséria ponúka viac miesta a to platí aj pre batožinový priestor. Sedan a kombi ponúknu bez rezervného kolesa po spodný okraj okien 525 litrov. Päťdverový liftback sa môže pochváliť už v základe objemom 550 litrov. Na nový Passat a Škodu Superb to však stačiť nebude.
Vyšší komfort aj bezpečnosť
Novinkou interiéru s vysokou kvalitou spracovania sú nafukovacie zadné bezpečnostné pásy a hlasom aktivované rozhranie Ford Sync s technológiou MyFord Touch a 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Vďaka tomu bude môcť vodič stále držať volant, a pritom hlasovými povelmi obsluhovať funkcie telefónu, navigácie, audiosystému či klimatizácie. Displej môže tvoriť aj prístrojový panel. Medzi novinkami súvisiacimi s bezpečnosťou nájdeme po prvýkrát adaptívne ful LED svetlá, no najmä systém na predchádzanie zrážky s chodcom Pedestrain Detection.

Ak vyhodnotí riziko kolízie a vodič nereaguje na varovania, vozidlo začne automaticky brzdiť. Systém spracováva informácie z kamery namontovanej na čelnom skle a z radaru umiestneného v nárazníku. O elimináciu zrážok pri nízkych rýchlostiach sa zas postará systém Active City Stop pracujúci do rýchlosti 40 km/h. Nad touto rýchlosťou preberie kontrolu opäť radar a kamera. Prednárazový systém dokáže brzdiť plnou silou až do úplného zastavenia. Samozrejmosťou je aktívny tempomat a funkcia indikácie vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla. Mondeo tiež dostane aktívny systém na udržiavanie v jazdnom pruhu a čítačku dopravných značiek.

Vyšší bude aj komfort. Napríklad vďaka parkovaciemu asistentu pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, novým multikontúrovým sedadlám s masážnou funkciou či elektricky nastaviteľnému stĺpiku riadenia, ktorý sa v tejto triede predstavuje po prvý raz. Mondeo tiež dostane po prvýkrát elektricky ovládané veko batožinového priestoru. Posádka by si mala užiť aj viac ticha. Konštruktéri znížili hluk prenikajúci od pneumatík o tri decibely v zadnej časti kabíny a o dva vpredu. Podarilo sa to vďaka použitiu zavesenia zadných kolies s integrovanými ramenami a dodatočnej zvukovej izolácii. Hluk spôsobený vetrom sa znížil dokonca až o osem percent.
Po prvýkrát trojvalec!
Pod kapotou s odohrala doslova revolúcia. A to nielen z pohľadu samotného Fordu. Šokom je najmä litrový benzínový 3-valec 1,0 EcoBoost. Tentoraz naladený na 92 kW a 170 Nm krútiaceho momentu. Mondeo sa tak stane prvým modelom svojej triedy s 3-valcovým motorom. Na stovku zrýchli za 12 sekúnd a so 6-stupňovým manuálom spotrebuje len 5,1 litra benzínu. Úplnou novinkou je aj 4-valec 1,5 EcoBoost (118 kW) s integrovanými výfukovými zvodmi, ktorý nahrádza pôvodný agregát 1,6 EcoBoost. Usporí až 11 % paliva, takže priemerná spotreba klesla na 5,8 litra. K dispozícii bude so 6-stupňovým manuálom alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Výkonnejšie benzínové motory 2,0 Ecoboost (149 alebo 177 kW), budú spojené štandardne s automatickou prevodovkou. Aj ony ťažia z funkcie štart-stop a rekuperácie brzdnej energie, takže spotrebujú o šesť percent menej paliva ako v minulosti. No najúspornejšie budú, pochopiteľne, modernizované dieselové agregáty. Priaznivci nafty budú mať na výber medzi troma motormi – 1,6 TDCi (85 kW) a motorom 2,0 TDCI s výkonom buď 110, alebo 132 kW. Najsilnejší diesel je štandardne spojený so 6-stupňovým automatom. Pre všetky diesle bude k dispozícii úsporný balík Econetic. Najúspornejšou verziou sa tak stane Mondeo 1,6 TDCi Econetic, ktorý si na 100 km vypýta len 3,6 litra nafty.

Najsilnejší diesel 2,0 TDCi príde síce o niečo neskôr, no práve v kombinácii s ním bude v Mondeu debutovať pohon oboch náprav 4×4. V európskych vodách bude tiež úplnou novinkou Mondeo s hybridným pohonom. O ten sa postará kombinácia atmosférického benzínového motora 2,0 Duratec (105 kW) s Atkinsonovým cyklom a dvoch elektromotorov. Predný (88 kW) pomáha s pohonom predných kolies cez kontinuálnu prevodovku CVT a zadný sa podieľa najmä na rekuperácii brzdnej energie, ktorú ukladá do li-ion akumulátorov s kapacitou 1,4 kWh.
Do predaja o pár dní
Mondeo Hybrid dokáže v elektrickom režime vyvinúť rýchlosť až 135 km/h. Celá sústava je naladená na výkon 137 kW, čo znamená zrýchlenie na 100 km/h za 9,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 187 km/h. Výrobcom udávaná spotreba je pritom len 4,2 litra benzínu na 100 km. Úplne nový je aj podvozok s plne nezávislým zavesením kolies – vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na viacprvkových integrovaných ramenách. Po prvý raz sa v Mondeu objavuje elektrický posilňovač riadenia, ktorý bol podmienkou parkovacieho asistentu a systému na udržiavanie v jazdnom pruhu.
Sériové európske Mondeo malo výstavnú premiéru autosalóne v Paríži. Jeho výrobu však Ford spustil až v septembri v španielskej Valencii. Do predaja sa dostane ešte v decembri, keď budú zverejnené aj ceny. Na verziu s najsilnejším dieselovým motorom 2,0 TDCi, ako aj na základný benzínový 3-valec a verzie s pohonom oboch náprav si budeme musieť ešte počkať. Na trh majú prísť v priebehu budúceho roka. Objaviť sa má dokonca aj úplne nový diesel 1,5 TDCi, ktorý nahradí súčasný motor 1,6 TDCi.
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,0 EcoBoost | 1,5 EcoB. | 2,0 EcoB. | 2,0 EcoB. | Hybrid |
---|---|---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 998 | 1 498 | 1 999 | 1 997 | 1 997 |
Valce/ventily | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 92/6 000 | 118/6 000 | 149/5 300 | 177/5 400 | 137/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 170/4 000 | 240/1 500 | 345/2 700 | 345/2 300 | 173/4 000 |
Prevodovka | 6M | 6M/6A | 6A | 6A | CVT |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 | 222/214 | 232 | 240 | 187 |
0 – 100 km/h (s) | 12,0 | 9,2/9,1 | 8,7 | 7,9 | 9,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1 | 5,8/6,3 | 7,3 | 7,3 | 4,2 |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 1,6 TDCi. | 2,0 TDCi | 2,0 TDCi |
---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 560 | 1 997 | 1 997 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/3 600 | 110/3 500 | 132/3 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 270/1 750 | 350/2 000 | 400/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 192 | 215 | 225 |
0 – 100 km/h (s)/Econetic | 12,1/12,1 | 9,3/9,4 | 8,3/8,4 |
Spotreba na 100 km (l)/Econetic | 4,2/3,6 | 4,4/4,1 | 4,4/4,1 |