Toyota Mirai: Vodíkový sedan ide do predaja. Stojí 57 000 dolárov

Na autosalóne v Los Angeles Toyota predstavila svoje prvé sériové auto poháňané vodíkom. Za Hondou síce mešká, no s Miraiom chce dobehnúť jej náskok. Predaj odštartuje už na budúci rok, kým druhá generácia Hondy FCX až v roku 2016. Zákazníci zaplatia v USA za Mirai 57 000 dolárov.

03.12.2014 06:00
debata (2)
Dizajn Miraiu má zvýrazňovať tému vzduchu a... Foto: Toyota
Toyota Mirai Dizajn Miraiu má zvýrazňovať tému vzduchu a vody, respektíve kyslíka a vodíka, ktoré sú kľúčom k výrobe elektrickej energie v palivových článkoch. Pôsobí však veľmi kontroverzne.

Zámer priviesť na svet sériový model využívajúci palivové články „napájané“ vodíkom ohlásila Toyota už približne pred troma rokmi. V roku 2011 predstavila koncept FCV-R a vlani v Tokiu jeho evolučnú fázu FCV Concept. Do Los Angeles tak už dorazil prototyp sériovej verzie s názvom Mirai. Mimochodom, toto slovíčko znamená v japončine „budúcnosť“. Toyota ním jasne vyjadruje, že vodíku ako palivu do budúcnosti verí.

Mirai bude poháňať predný elektromotor s... Foto: Toyota
Toyota Mirai Mirai bude poháňať predný elektromotor s výkonom 113 kW. Na stovku by tak mal Mirai zrýchľovať pod desať sekúnd. Na jedno natankovanie prejde približne 500 km.

Mirai však pravdepodobne vyvolá rozporuplné reakcie. Dôvodom je dizajn. Krása je síce subjektívna kategória, ale Honde sa podobne revolučnú technológiu podarilo zabaliť do omnoho atraktívnejšieho kabáta. Zvlášť ak si pozrieme nový koncept FCEV, blízky sériovej výrobe, ktorý debutoval na rovnakej pôde. V každom prípade Toyota tvrdí, že dizajn Miraiu má zvýrazňovať tému vzduchu a vody, respektíve kyslíka a vodíka, ktoré sú kľúčom k výrobe elektrickej energie v palivových článkoch.

Prototyp je dlhý 4 890 mm, čo je viac, ako má... Foto: Toyota
Toyota Mirai Prototyp je dlhý 4 890 mm, čo je viac, ako má na dĺžku Toyota Avensis. Stojí tak na hranici strednej a vyššej strednej triedy.

Prototyp je dlhý 4 890 mm, čo je viac, ako má na dĺžku Toyota Avensis, široký 1 815 a vysoký 1 535 mm. Nápravy sú od seba vzdialené 2 780 mm, čo je na hranici strednej a vyššej strednej triedy. Pod kapotou sa nachádza elektromotor s výkonom 113 kW a krútiacim momentom 335 Nm, prepojený s prednými kolesami. Energiu bude čerpať z bližšie nešpecifikovaných palivových článkov. Koncept FCV bol však vybavený článkami, o ktorých Toyota tvrdila, že majú až dvakrát vyššiu energetickú hustotu (3 kW/l) v porovnaní s predchádzajúcou štúdiou FCV-R.

Dizajn interiéru je pomerne futuristický. Ale... Foto: Toyota
Toyota Mirai Dizajn interiéru je pomerne futuristický. Ale priznajme, taký hybridný Prius vyzerá zvnútra omnoho solídnejšie.

Na jedno natankovanie, ktoré má trvať menej ako päť minút, bude Mirai schopný prejsť približne 480 km. Ďalšie elektrické kilometre by mohol absolvovať vďaka zásobe akumulátorov s kapacitou 10 kW/h. Hoci tento fakt Toyota nespomína, vlaňajší koncept nimi disponoval. Dynamické parametre sa ničím nelíšia od bežných áut. Vodíková Toyota bude na z 0 na 96 km/h akcelerovať za deväť sekúnd. Maximálnu rýchlosť automobilka neprezradila. Zato vieme cenu.

To čo bude Miraiu najviac chýbať, sú vodíkové... Foto: Toyota
Toyota Mirai To čo bude Miraiu najviac chýbať, sú vodíkové čerpacie stanice. Ani v Kalifornii ich veľa nie je.

Sériový vodíkový sedan má stáť v USA 57 000 dolárov. To nie je málo, no na druhej strane môžu americkí zákazníci počítať s dotáciou približne 13 000 dolárov, čo by predajnému potenciálu Miraiu určite pomohlo. Bude to potrebovať, pretože na rozdiel od konvenčných elektromobilov či hybridov budú musieť byť budúci majitelia pripravení na problémy s minimálnou vodíkovou infraštruktúrou. Toyota ponúkne aj operatívny lízing. Akontácia bude 3 650 dolárov, za ktorými bude nasledovať tridsaťšesť 499 dolárových splátok.

Toyota Mirai sa začne predávať najprv v Japonsku, a to už v apríli. V lete budú nasledovať vybrané krajiny Európy a USA. „Vízia Toyoty o vodíkovej doprave nie je len o postavení skvelého auta, ale aj o zaistení dostupného, spoľahlivého a pohodlného doplňovania paliva,“ povedal Jim Lentz, šéf severoamerickej divízie Toyoty. Aby Toyota podporila výstavbu čerpacích staníc na vodík, spojila sa napríklad so spoločnosťou Air Liquid, ktorá vybuduje v okolí New Yorku a Bostonu dvanásť nových čerpadiel na vodík.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
+28Toyota Mirai

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota FCV Concept #Honda FCEV Concept #autosalón Los Angeles 2014 #Honda FCEV #Toyota Mirai
Články podľa značiek