Zámer priviesť na svet sériový model využívajúci palivové články „napájané“ vodíkom ohlásila Toyota už približne pred troma rokmi. V roku 2011 predstavila koncept FCV-R a vlani v Tokiu jeho evolučnú fázu FCV Concept. Do Los Angeles tak už dorazil prototyp sériovej verzie s názvom Mirai. Mimochodom, toto slovíčko znamená v japončine „budúcnosť“. Toyota ním jasne vyjadruje, že vodíku ako palivu do budúcnosti verí.
Mirai však pravdepodobne vyvolá rozporuplné reakcie. Dôvodom je dizajn. Krása je síce subjektívna kategória, ale Honde sa podobne revolučnú technológiu podarilo zabaliť do omnoho atraktívnejšieho kabáta. Zvlášť ak si pozrieme nový koncept FCEV, blízky sériovej výrobe, ktorý debutoval na rovnakej pôde. V každom prípade Toyota tvrdí, že dizajn Miraiu má zvýrazňovať tému vzduchu a vody, respektíve kyslíka a vodíka, ktoré sú kľúčom k výrobe elektrickej energie v palivových článkoch.
Prototyp je dlhý 4 890 mm, čo je viac, ako má na dĺžku Toyota Avensis, široký 1 815 a vysoký 1 535 mm. Nápravy sú od seba vzdialené 2 780 mm, čo je na hranici strednej a vyššej strednej triedy. Pod kapotou sa nachádza elektromotor s výkonom 113 kW a krútiacim momentom 335 Nm, prepojený s prednými kolesami. Energiu bude čerpať z bližšie nešpecifikovaných palivových článkov. Koncept FCV bol však vybavený článkami, o ktorých Toyota tvrdila, že majú až dvakrát vyššiu energetickú hustotu (3 kW/l) v porovnaní s predchádzajúcou štúdiou FCV-R.
Na jedno natankovanie, ktoré má trvať menej ako päť minút, bude Mirai schopný prejsť približne 480 km. Ďalšie elektrické kilometre by mohol absolvovať vďaka zásobe akumulátorov s kapacitou 10 kW/h. Hoci tento fakt Toyota nespomína, vlaňajší koncept nimi disponoval. Dynamické parametre sa ničím nelíšia od bežných áut. Vodíková Toyota bude na z 0 na 96 km/h akcelerovať za deväť sekúnd. Maximálnu rýchlosť automobilka neprezradila. Zato vieme cenu.
Sériový vodíkový sedan má stáť v USA 57 000 dolárov. To nie je málo, no na druhej strane môžu americkí zákazníci počítať s dotáciou približne 13 000 dolárov, čo by predajnému potenciálu Miraiu určite pomohlo. Bude to potrebovať, pretože na rozdiel od konvenčných elektromobilov či hybridov budú musieť byť budúci majitelia pripravení na problémy s minimálnou vodíkovou infraštruktúrou. Toyota ponúkne aj operatívny lízing. Akontácia bude 3 650 dolárov, za ktorými bude nasledovať tridsaťšesť 499 dolárových splátok.
Toyota Mirai sa začne predávať najprv v Japonsku, a to už v apríli. V lete budú nasledovať vybrané krajiny Európy a USA. „Vízia Toyoty o vodíkovej doprave nie je len o postavení skvelého auta, ale aj o zaistení dostupného, spoľahlivého a pohodlného doplňovania paliva,“ povedal Jim Lentz, šéf severoamerickej divízie Toyoty. Aby Toyota podporila výstavbu čerpacích staníc na vodík, spojila sa napríklad so spoločnosťou Air Liquid, ktorá vybuduje v okolí New Yorku a Bostonu dvanásť nových čerpadiel na vodík.