Trojvalcové diesle používa koncern VW už od roku 1999. Známe boli nielen z Pola 1,4 TDI, Fabie 1,4 TDI či Ibizy 1,4 TDI, ale aj z Audi A2. A jeho špeciálna modifikácia 1,2 TDI dokázala zraziť spotrebu Audi A2 3L a Volkswagenu Lupo 3L len na tri litre nafty na 100 km. Takmer pätnásť rokov od debutu prišiel čas na striedanie stráži. Koncern VW má jeho náhradu v rámci novej generácie agregátov EA288. Nedajte sa preto pomýliť pôvodným označením 1,4 TDI. So svojim predchodcom nemá nový diesel prakticky nič spoločné.
Koncern zapracoval najmä na dlho kritizovanej kultúre chodu, s čím súvisia vibrácie a hlučnosť. O čo najhladší beh sa stará dvojhmotový zotrvačník a protibežný vyvažovací hriadeľ integrovaný s podtlakovým olejovým čerpadlom. Svoje zohrá aj nižší kompresný pomer na úrovni 16,2 : 1, plastový kryt motora, ale tiež olejová vaňa s tlmiacou vrstvou. V porovnaní so svojím predchodcom je novinka výrazne ľahšia. Len výmenou liatinového bloku za hliníkový sa podarilo ušetriť 11 kg, čo má priaznivý vplyv na jazdné vlastnosti.

A podstatne modernejšia je celá konštrukcia. Dlhozdvihová koncepcia aj objem síce ostali zachované, ale motor je vyzbrojený rozvodom DOHC, teda štvorventilovou technikou s dvojicou vačiek v hlave, poháňaných ozubeným remeňom a úplne novým vstrekovaním paliva common-rail, namiesto pôvodného s čerpadlovými dýzami PD. Palivo sa dopravuje do valca pod tlakom 2 000 barov cez solenoidové vstrekovače so siedmimi otvormi. Systém prepĺňania dostal nielen variabilnú geometriu turbodúchadla, ale aj vodný chladič stlačeného vzduchu s vlastným okruhom.
O zníženie vnútorných strát sa starajú ľahké hliníkové piesty s nízkym trením a trojicou piestnych krúžkov či ľahkobežné valivé ložiská vačkových hriadeľov. Nechýbajú ani ďalšie úsporné technológie. Napríklad dvojokruhová recirkulácia výfukových plynov či dvojokruhový chladiaci systém s variabilným čerpadlom, ktorý urýchľuje zahriatie motora na prevádzkovú teplotu. O čistotu výfukových plynov sa stará oxidačný katalyzátor, filter pevných častíc, prípadne úprava spalín vstrekovaním čpavku (Denox katalyzátor).

Nový motor má tri výkonové verzie – 55, 66 a 77 kW. Dve silnejšie už poznáme z nového Pola a Fabie. Na budúci rok príde na rad najslabší variant pre Fabiu Greenline, ktorá spotrebuje v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou len 3,1 litra nafty na 100 km. Bude to teda pendant Pola 1,4 TDI BlueMotion. To znamená, že nový agregát nahradí aj pôvodný motor 1,2 TDI. Najsilnejšia verzia s výkonom 77 kW sa zas v kompaktných modeloch koncernu VW zhostí úlohy, ktorú doteraz zastupoval 4-valec 1,6 TDI. Je preto vysoko pravdepodobné, že sa s 3-valcovým dieslom časom stretneme aj v Golfe či Octavii.