Lexus RC F: Japonská 'beštia' prezradila údaje. Je pekelne rýchla

Ubehol takmer rok od predstavenia ostrého kupé RC F, ktoré je považované za kladivo na BMW M4 či Mercedes-Benz C AMG, no až dnes zverejnil Lexus definitívne technické parametre. Je sa na čo tešiť. Táto šelma šprintuje na stovku za 4,5 sekundy. A pod jej kapotou pracuje atmosférické srdce.

08.12.2014 06:00
Lexus RC F Foto:
Nové kupé RC F si to namieri priamo proti BMW M4, Mercedesu C63 AMG či Audi RS 5. Jeho zbraňou bude ostrý 5-litrový 8-valec.
debata (1)

Lexus RC F vychádza z nového kupé RC, ktoré využíva vo verzii RC 350 atmosférický vidlicový 6-valec 3,5 V6 ( 228 kW) alebo hybridnú sústavu, ktorá dáva za pomoci 2,5-litrového 4-valca a elektromotora v RC 300h maximálny výkon 161 kW. Lenže RC F je celkom iná káva. Namierené to má priamo proti BMW M4 či Mercedesu-Benz C63 AMG. Takže pod kapotou ukrýva techniku neporovnateľne väčšieho kalibru. Doteraz boli presné údaje ostrej verzie tajomstvom.

Dnes už vieme, že RC F poteší vyznávačov klasickej „atmosféry“, ktorá sa stáva pomaly raritou. Turbo sa jednoducho nekoná. Srdce RC F tvorí poctivý vidlicový 8-valec s objemom piatich litrov, pôvodne známy z rovnako nabrúseného, ale staršieho Lexusu IS F. Medzigeneračne podstúpil hĺbkový tuning inšpirovaný 10-valcom superšportu LFA .Tak napríklad kompresný pomer zvýšili technici na 12,3:1 a maximálne otáčky zo 6 800 na 7 300 za minútu.

Aerodynamické úpravy zahŕňajú aj výsuvný zadný... Foto: Lexus
Lexus RC F Aerodynamické úpravy zahŕňajú aj výsuvný zadný spojler, ktorý sa automaticky aktivuje pri prekročení rýchlosti 80 km/h. Inšpirovaný je superšportom LFA.

O dopravu paliva sa stará úplne nové vstrekovanie D-4S kombinujúce priamy aj nepriamy vstrek. Vzduch vstupuje do valcov pomocou kontinuálne časovaného ventilového rozvodu VVT-iE, schopného simulovať pri nízkom zaťažení Atkinsonov cyklus. Tak ako sa na motor športového auta patrí, ventily sú vyrobené z titanu a chladené sodíkom, kľukový hriadeľ je kovaný. Odľahčené boli aj ďalšie pohyblivé komponenty ako piesty a ojnice.

A nové sú aj zapaľovacie sviečky či sacie a výfukové potrubie, takže z pôvodného motora tu zostal prakticky len blok. Výsledkom je nárast výkonu o 12 % na konečných 351 kW, čo je 40 kW viac. Je to najvýkonnejší 8-valec v histórii Lexusu aj Toyoty. Spojený je s 8-stupňovou automatickou prevodovkou s piatimi režimami – Eco, Normal, Sport S, Sport S+ a režimom M, ktorý uzatvára menič od druhého až do piateho prevodového stupňa.

Prepracovaný 8-valcový agregát z Lexusu IS F... Foto: Lexus
Lexus RC F Prepracovaný 8-valcový agregát z Lexusu IS F ponúka výkon 351 kW a krútiaci moment 530 Nm. Silu posiela k zadným kolesám cez 8-stupňovú prevodovku a samosvorný diferenciál Torsen.

Sila motora putuje ďalej k zadným kolesám cez diferenciál Torsen LSD s obmedzenou svornosťou a vektorovaním krútiaceho momentu. Za takýchto okolností akceleruje RC-F na stovku za 4,5 sekundy. Na ceste ho držia dvojité lichobežníkové ramená na predných a viacprvkové závesy zadných kolies. Devätnásťpalcové disky z kovaného hliníka obúvajú pneumatiky s profilom 255/35, respektíve 275/35 R19 na zadných kolesách a ukrývajú kotúče s priemerom 380 a 345 mm, čo je oproti IS F nárast o 20 mm.

Prepracovaná bola aj aerodynamika. Na zvýšenie prítlaku je RC F vybavené aktívnym zadným krídlom, ktoré sa vysúva pri rýchlosti 80 km/h a zasúva pri poklese pod 40 km/h. V režime Eco je krídlo z dôvodu zníženia spotreby aktivované až pri rýchlosti 130 km/h. Brutálnej dynamike bola prispôsobená konštrukcia samotnej karosérie. O zníženie ťažiska sa stará napríklad karbónová strecha a o zvýšenie tuhosti prahy s dvojnásobným prierezom či dodatočné vzpery v motorom priestore.

Volant, prístrojový panel aj anatomické sedadlá... Foto: Lexus
Lexus RC F Volant, prístrojový panel aj anatomické sedadlá boli vyvinuté špeciálne pre túto verziu.

O dostatočný prívod chladiaceho vzduchu sa stará obrovská predná maska, zväčšené sacie otvory po bokoch nárazníka, ale aj nápadné výduchy na predných blatníkoch. Zástavba mohutného motora si vyžiadala zvýšenie prednej kapoty. Lexus RC F dáva najavo svoju výnimočnosť zadným difúzorom so zdvojenými koncovkami výfukov. Interiér prešpikovaný kožou oživuje špecifický volant s krídelkami radenia prevodov, ale aj anatomické sedadlá. Digitálny prístrojový panel umožňuje viaceré druhy zobrazenia a možnosť voliť veľkosť digitálnych číslic.

O tú správnu športovú atmosféru bude postarané aj vďaka aktívnemu ovládaniu zvuku ASC (Active Sound Control), ktorý do kabíny privádza zveľadený zvuk výfuku, nasávania, ale aj mechanických dielcov. Súčasťou konceptu je dramatické zafarbenie zvuku, ktoré sa mení podľa otáčok motora pomocou „sympozéra“ nezávislého od audiosústavy. Mimochodom, tá pochádza od spoločnosti Mark Lewinson a má výkon 835 W.

Technické údaje

Dĺžka (mm) 4 705
Šírka (mm) 1 845
Výška (mm) 1 390
Rázvor náprav (mm) 2 730
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 555/1 560
Objem kufra/nádrže (l) 366/66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 970 – 985

Technické údaje

Motor 5,0 VVT-iE
Objem motora (ccm) 4 964
Valce/ventily V8/32 DOHC
Kompresný pomer 12,3 : 1
Vŕtanie/zdvih (mm) 94,0 × 89,5
Max. výkon (kW/ot.) 351/7 100
Krút. moment (Nm/ot.) 530/4 800 – 5 600
Prevodovka 8A
Max. rýchlosť (km/h) 270
0 – 100 km/h (s) 4,5
Priemerná spotreba na 100 km (l) 10,8
Lexus RC F
Lexus RC F
+22Lexus RC F
Lexus RC F
Lexus RC F
+9Lexus RC F

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus RC #Lexus RC F
Články podľa značiek