Nissan vyvíja revolučné batérie. Dojazd predĺžia na 400 km

Najväčší výrobca elektromobilov na svete, japonský Nissan, plánuje už v blízkej budúcnosti veľký prelom v technológii batérií. Prísť majú s novou generáciou Nissanu Leaf, najpredávanejšieho elektromobilu planéty.

09.12.2014 16:00
Nissan Leaf - batérie Foto:
Nová generácia batérií v Nissane Leaf by mu mohla zabezpečiť trojnásobný dojazd pri znížení hmotnosti a dokonca nižšej cene. Či pôjde o nádejné li-air akumulátory, však nie je zatiaľ známe.
debata (5)

O revolúcii v technológii akumulátorov sa toho popísalo už dosť. No žiadna sa zatiaľ nekonala. Súčasné li-ion batérie majú síce vyššiu energetickú hustotu ako pôvodné olovené či batérie na báze NiMH, no ich hmotnosť, kapacita aj cena sú stále proti masovému rozšíreniu elektrických vozidiel. A to nehovoríme o dlhých časoch dobíjania. Nissan však má vraj recept.

Podľa Carlosa Ghosna, šéfa aliancie Renault-Nissan, pracuje automobilka na vývoji nových akumulátorov, ktoré by mali znamenať skutočný prelom a priviesť k elektromobilom omnoho väčší počet zákazníkov. Uviedol to pre japonskú televíziu. Z neoficiálnych zdrojov zas presiakli informácie, že nové batérie by mali zabezpečiť elektromobilu veľkosti súčasného Nissanu Leaf dojazd až 400 km, čo je takmer trojnásobok jeho súčasných schopností a mali by byť dokonca lacnejšie.

Súčasné li-ion batérie Nissanu Leaf sú stále... Foto: Nissan
Nissan Leaf - batérie Súčasné li-ion batérie Nissanu Leaf sú stále ťažké a ich kapacita umožňuje dojazd približne len 130 km.

A kedy sa tak stane? Vývoj by vraj nemal trvať dlhšie, než je generačný cyklus vývoja súčasných áut. A ten trvá približne 3,5 roka. Stretnúť by sme sa s nimi teda mohli už v budúcej generácie Nissanu Leaf. "Pokračujeme s výskumom a vývojom, pretože veríme, že čisté elektromobily toho už v blízkej dobe zvládnu viac a zbavia sa problému obmedzeného dojazdu,“ komentoval aktivity Nissanu jeho hovorca Jeff Kuhlman. Na akej báze budú nové batérie fungovať, Nissan nespresnil.

Vedci však vkladajú veľké nádeje do nových li-air, teda lítium-vzduchových akumulátorov, ktoré by mali mať až 10-násobne väčšiu energetickú hustotu. Tajomstvo sa skrýva v katóde, ktorá využíva namiesto kovových oxidov uhlík. Ten reaguje s kyslíkom obsiahnutým vo vzduchu a vyrába elektrický prúd. Prílišný optimizmus nie je však zatiaľ na mieste. Problémom li-air batérie zostáva totiž chemická nestabilita, čo má za následok prudké znižovanie jej životnosti pri každom dobíjaní.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Nissan #Nissan Leaf #batérie #akumulátory
Články podľa značiek