Už dávnejšie bolo jasné, že nové luxusné SUV, Volvo XC90, skoncuje 5-, 6– aj 8-valcovými motormi. Vystačiť si bude musieť s novými dvojlitrovými 4-valcami Drive-E. To však neznamená, že sa mieni vzdať dynamiky. Príkladom toho, že sa to dá, je vrcholová verzia T8 TwinEngine, ktorej techniku Volvo predstavuje v najnovšej tlačovej správe. Na stovku bude akcelerovať za 5,9 sekundy, čím prevalcuje aj pôvodnú 8-valcovú verziu. To možno Volvu veriť, horšie je to so spotrebu.
Podľa európskeho cyklu je to vraj len 2,5 litra benzínu na 100 km. Samozrejme, Volvo si pomohlo plug-in hybridnou technológiou. Tak ako to celé vlastne funguje? Volvo XC90 T8 bude poháňať najvýkonnejšia verzia 4-valca 2,0 Drive-E T6 (230 kW) podporovaná kompresorom aj turbodúchadlom. Okrem toho bude medzi 8-stupňovou automatickou prevodovkou a motorom pracovať štartér-generátor CISG s výkonom až 34 kW, a na zadnej náprave trakčný elektromotor, ktorý ponúka hybridnej sústave ďalších 60 kW k dobru.
Celé spolu to dáva maximálny výkon úctyhodných 294 kW. A keďže ide o plug-in hybrid, je tu aj zásoba li-ion akumulátorov. Vďaka novej platforme SPA (Scalabe Product Archotecture) ich bolo možné umiestniť do stredového tunela, takže neobmedzujú priestor pre posádku ani batožinový priestor. Navyše sú umiestnené ideálne z hľadiska rozloženia hmotnosti a ťažiska. Batérie aj štartér-generátor majú samostatné chladiace okruhy. Systém TwinEngine pracuje v piatich módoch, ktoré vyberá vodič na stredovom tuneli alebo prostredníctvom dotykového rozhrania na palubnej doske.
V režime Hybrid systém kombinuje oba zdroje energie podľa potreby, tak ako v bežnom hybride s cieľom čo najekonomickejšej prevádzky. Pochopiteľne, pri brzdení dokáže výkonný štartér-generátor rekuperovať brzdnú energiu späť do batérií, pričom sa pri brzdení preferuje brzdný účinok generátora a až následne klasický brzdový okruh. V režime Pure Electric jazdí XC90 výlučne s pomocou zadného elektromotora. Takto má zvládnuť trasu dlhú 40 km. Aj preto tu máme spomínanú spotrebu z ríše snov. Pri požiadavke prudšej akcelerácie alebo minutí zásob energie sa však okamžite aktivuje spaľovací motor.
Pre dynamickú jazdu slúži režim Power mode. Vtedy spolupracujú oba hnacie okruhy v záujme čo najvyššej dynamiky. Spaľovací motor podporuje nielen zadný trakčný elektromotor, ale aj štartér-generátor. Navyše je tu podpora okamžitého nástupu krútiaceho momentu elektromotorov do času, kým sa dostane benzínový agregát do správnych otáčok. Výsledkom je dynamika na úrovni 8-valcových motorov, teda spomínaná akcelerácia na stovku za 5,9 sekundy. Zaujímavé je, že kým pri hybridnom režime a režime Power je XC90 T8 skôr predokolkou, v režime Pure Electric sa mení na auto so zadným náhonom.
Je tu však aj ďalšia možnosť, ak s XC90 T8 zídete z asfaltu alebo ste na klzkej vozovke, k dispozícii je mód AWD, teda akási elektrická štvorkolka, ktorá zapája zadný elektromotor do aktívnej služby počas celej jazdy v záujme čo najlepšej trakcie. Posledný režim Save slúži na „zmrazenie“ zásoby elektrickej energie v akumulátoroch až do času, keď sa ju vodič rozhodne využiť. Napríklad po príjazde do mesta alebo do bezemisnej zóny. A v podstate tu máme aj šiesty mód, keď vodič dobíja batérie z benzínu, teda pomocou benzínového agregátu. To pre prípad, že nemá možnosť dobiť batérie z externého zdroja.
O kapacite batérií ani o časoch dobíjania sa však Volvo nezmieňuje. Zato vieme, že s XC90 prichádza aj systém prípravy vozidla pred jazdou. Ovláda sa komfortne z vášho mobilného telefónu pomocou aplikácie Volvo On Cal. Jednoduchým zadaním povelov tak môžete ešte predtým, než prídete k vozidlu, upraviť napríklad teplotu interiéru, či už ho vykúriť, alebo vychladiť. Ideálne je, ak tento proces prebieha počas nabíjania, a teda pripojenia k externému elektrickému zdroju, pretože vozidlo nemusí míňať na úpravu teploty energiu akumulátorov.