Trvalo takmer rok, kým doplnila portfólio nového Mini najvýkonnejšia verzia JCW. Tá má naplánovanú premiéru na januárový autosalón v Detroite, zatiaľ v trojdverovej verzii s predným náhonom. Technológie, ktorými sa BMW chváli, že pochádzajú z motoršportu, z nej urobia to najsilnejšie, čo kedy v Cowley stvorili. Pôvodný preplňovaný 4-valec 1,6 Turbo, ešte zo spolupráce s koncernom PSA, nahrádza totiž čistokrvný mníchovský dvojliter 2,0 TwinPower Turbo. A ten má sily viac než dosť.
Napriek trendu downsizingu je to vcelku logické riešenie. Nová generácia Mini je v porovnaní s tou predošlou väčšia a o čosi ťažšia, jednoducho, Mini sa posunulo do nižšej triedy a maloobjemový agregát by sa s ním už trápil. Ten nový má objem 1 998 ccm a pochádza z doteraz najsilnejšej alternatívy Mini Cooper S. Ďalšími úpravami, najmä väčším turbom, zvýšením kompresie na 10,2 : 1, ľahšími piestami, ostrejším časovaním a novým výfukovým traktom sa z neho podarilo vyžmýkať 170 kW a 320 Nm krútiaceho momentu.
To sú na auto s dĺžkou pod štyri metre impozantné čísla, teda ak neberieme do úvahy malosériové extrémy typu Audi A1 quattro. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je to síce nárast výkonu len o 10 % (+ 15 kW), no podstatnejšie je zvýšenie krútiaceho momentu o 23 % (+ 40 Nm). Navyše je jeho maximum dostupné už od 1 250 otáčok, čo je len 400 otáčok nad voľnobehom. Túto energiu posiela Mini JCW na predné kolesá. A to buď cez 6-stupňový manuál, alebo 6-stupňovú automatickú prevodovku Steptronic s hydrodynamickým meničom. Zachovanie manuálu je v dnešných časoch v každom prípade dobrou správou.
Za takýchto okolností a pri relatívne nízkej hmotnosti 1 205 kg, ktorá je len o 45 kg vyššia v porovnaní s Cooperom S, dokáže JCW vystreliť na stovku za 6,3 sekundy, čo je o dve desatiny kratšie ak ho postavíme na štart s predošlou generáciou. A s automatom je to dokonca len 6,1 sekundy čo znamená medzigeneračné zlepšenie až o šesť desatín. Zaujímavé je, že automat má v tomto prípade navrch aj v spotrebe, aspoň papierovo. So Steptronicom si totiž JCW „potiahne“ na 100 km priemerne len 5,7 litra benzínu, kým s manuálom až o liter viac! V každom prípade Mini tvrdí, že nová generácia je priemerne o 20 % úspornejšia.
Aj vzhľadom na maximálnu rýchlosť 245 km/h muselo JCW podstúpiť tuning podvozka. Tuhšie odpruženie predných závesov McPherson a zadnej štvorprvkovej nápravy išlo ruka v ruke so 17-palcovými diskami alebo príplatkovými osemnástkami obutými profilom 205/45 R18. V konštrukcii podvozka sa uplatnilo viacej hliníka a vysokopevnostnej ocele, čím došlo k zníženiu hmotnosti neodpružených hmôt. Nové sú ale aj tlmiče či stabilizátory. O deceleráciu sa stará brzdový systém Brembo, navrhnutý špeciálne pre Mini JCW. Elektrický posilňovač riadenia má odlišnú charakteristiku.
Bez elektronickej regulácie trakcie by to však tiež nešlo. Mini JCW je preto vybavené napríklad elektronickou uzávierkou diferenciálu Performance Control a špeciálne odladeným stabilizačným systémom DTC. Za príplatok je možné objednať adaptívne tlmiče Dynamic Damper, ktoré dokážu zmierniť jeho rýdzo športový naturel. A svoje zohráva aj aerodynamika. JCW sa môže pochváliť zvýšeným prítlakom vďaka zväčšenému prednému a zadnému spojleru, ale aj účinnejšiemu difúzoru, ukrývajúcemu dve centrálne umiestnené koncovky výfukov. Tie majú okrem iného zabezpečiť ten správny „sound“.
Exteriérové úpravy dopĺňajú zväčšené sacie otvory privádzajúce vzduch k motoru či brzdám. Za obeť im padli klasické hmlové svetlá, presťahované do full-LED reflektorov, ktoré dostane ostré Mini v sérii. Nechýbajú ani emblémy JCW. Pocit stability umocňujú rozšírené prahy a lemy blatníkov. Na výber bude z jedenástich lakov karosérie, z toho dva nové – modrý Lapisluxury a zelený Rebel Green. Doladiť dizajn možno aj vďaka športovým polepom a voliteľnej čiernej alebo bielej streche. Rožky však JCW vystrkuje aj v interiéri obohatenom o športové sedadlá s integrovanými opierkami, nový volant JCW či odlišnú grafiku prístrojov.
Nové ostré Mini sa predstaví už zakrátko na januárovom autosalóne v Paríži a na trh príde v prvej polovici roka. Neskôr sa JCW ukáže po prvýkrát v histórii aj s 5-dverovou karosériou. Ceny automobilka zatiaľ neoznámilo. No rozhodne to nebude lacná hračka.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 3 874 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 727 |
Výška (mm) | 1 411 |
Rázvor náprav (mm) | 2 495 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 205 – 1 220 |
Objem kufra (l) | 211 |
Technické údaje
Verzia | Mini JCW | Mini JCW Steptronic |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Objem motora(ccm) | 1 998 | 1 998 |
Max výkon (kW) | 170/5 200 | 170/5 200 |
Max. krút. moment (Nm) | 320/1 250 | 320/1 250 |
Prevodovka | 6M | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 | 6,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 246 | 246 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,7 | 5,7 |