
Elektromotory majú v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi nepochybne množstvo výhod. Tou najväčšou je rotačný pohyb, ktorý s rastúcimi otáčkami nepredstavuje veľké straty, a schopnosť dodávať maximálny krútiaci moment prakticky od nulových otáčok. Preto v podstate nepotrebujú viacstupňové prevodovky. Vystačia si s jediným prevodom, ktorý redukuje otáčky, dosahujúce až do 20 000 za minútu, na otáčky potrebné na výstupe hnacích hriadeľov kolies.
To ale neznamená, že by im viacstupňové „skrine“ nemohli priniesť výhody. Nedávno oznámila spoločnosť Bosch, že pre elektrické autá vyvíja dvojstupňový automat. Odpoveď najväčšieho konkurenta, firmy ZF, ktorá je jedným z najväčších dodávateľov prevodoviek pre automobilový priemysel, na seba nenechala dlho čakať. Aby zatienila aktivity Boschu, oznámila, že pracuje na troj- až 4-stupňových automatických prevodovkách. Pochopiteľne, určených pre elektromobily.

Od nových prevodoviek si ZF sľubuje zníženie spotreby elektrickej energie, a teda zvýšenie účinnosti elektrického pohonu. To znamená lepšie zrýchlenie a dlhší dojazd, ktorý je zatiaľ popri vysokej hmotnosti a cene batérií najväčším hendikepom elektrických áut. Vychádza z faktu, že účinnosť elektromotora sa v závislosti od otáčok predsa len mení. A to od 60 až do 90 %. Najnižšiu účinnosť dosahuje pri nízkych otáčkach a v najvyššom spektre zas stráca krútiaci moment.
Viacstupňová prevodovka by teda vedela tieto nevýhody odstrániť. Elektromotor by jednoducho bežal prakticky stále v pásme najvyššej účinnosti. ZF tvrdí, že dvojstupňové prevodovky dostane už budúca generácia elektromobilov a že nástup tých troj- a štvor-stupňových je ďalším logickým krokom. Navyše, štúdie hovoria, že v roku 2020 by mali ročné predaje elektromobilov dosiahnuť až 2,5 milióna kusov, čo by znamenalo aj výnosný biznis pre výrobcov prevodoviek.