V máji minulého roka ukázal Google po prvýkrát prototyp autonómneho vozidla. Išlo síce o plne funkčný automobil nabitý všetkými potrebnými technológiami vrátane autopilota, no absencia volantu, pedálov a prakticky všetkých klasických ovládacích prvkov dávala tušiť, že reprezentuje skôr víziu ako realitu, ktorá by mala šance na komerčný úspech. Na tak radikálnu zmenu nie sú totiž zatiaľ pripravení užívatelia ani legislatíva. A otázna je aj vyspelosť samotnej technológie. Zveril by Google bezpečnosť posádky výhradne elektronike?
Druhá fáza projektu, ktorou sa Google pochválil koncom roka, posúva preto jeho autonómne „vozítko“ z ríše snov bližšie ku skutočnosti. Miniatúrny dvojmiestny elektromobil s dizajnom hračky dostal všetko potrebné k tomu, aby mohol vyjsť na komunikácie. Pribudli nielen svetlá či spätné zrkadlá, ale najmä systém riadenia. Ovládať ho teda dokáže nielen elektronika, ale aj vodič. Z jedinej zverejnenej snímky, na ktorej však nie je vidieť volant, možno vytušiť, že Google dal prednosť pred klasickým riadením systému drive-by-wire ovládaným joystickom.

Posun projektu je zrejmý aj na použití väčších kolies a na integrácii systémov mapujúcich okolie, najmä laserových radarov, pod spoločným krytom na streche vozidla, ktorý evokuje maják polície. Májové prototypy jazdiace zatiaľ len na skúšobnom polygóne a testovacích tratiach, a to maximálnou rýchlosťou 40 km/h, mali ešte strešné senzory vystavené na obdiv verejnosti. Druhá fáza projektu počíta so stavbou rovnej stovky testovacích vozidiel, ktoré vyštartujú v priebehu tohto roka na severokalifornské komunikácie.
Pridajú tak ďalšie testovacie kilometre k doterajším 1,6 milióna, ktoré Google absolvoval s autopilotom zabudovaným do sériových skúšobných vozidiel, napríklad do Toyoty Prius alebo Lexusu RX. Prevádzkové parametre, ako výkon či dojazd, americká spoločnosť stále neprezradila. Každopádne chce Google dokázať, že jazda s autopilotom môže byť bezpečnejšia, ako keď vozidlo riadime sami. Riaditeľ projektu Chris Urmson sa nechal počuť, že až 90 % všetkých havárií so smrteľnými následkami je spôsobených práve ľudskou chybou. So sériovou výrobou počíta spoločnosť už v roku 2020.