Chevrolet Volt 2015: Zažiaril v Las Vegas. Ale len na minútu

Oficiálnu premiéru má druhá generácia prvého plug-in hybridu na svete Chevroletu Volt naplánovanú na autosalón v Detroite, no americká automobilka mu dopriala krátku predpremiéru o týždeň skôr. Stalo sa tak na výstave spotrebnej elektroniky CES 2015 v Las Vegas. Opona sa však zdvihla len na pár sekúnd.

09.01.2015 06:00
debata
Aerodynamická karoséria by mala priniesť... Foto: CES
Chevrolet Volt - 2015 Aerodynamická karoséria by mala priniesť posádke viac priestoru. Tentoraz bude Volt homologovaný ako päťmiestny. Šušká sa dokonca o dvoch ďalších sedadlách v kufri.

Na veľtrh spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas mieri čoraz väčší počet automobiliek. Prezentujú tu nové technológie pred publikom posadnutým najnovšími elektronickými vychytávkami. Tento rok využilo príležitosť nielen BMW, ktoré tu ukázalo svoj inteligentný parkovací autopilot zabudovaný v elektromobile i3, ale aj Chevrolet. Týždeň pre svetovou premiérou strhol na krátko plachtu z druhej generácie plug-in hybridu Volt, ktorý má svetový debut naplánovaný na budúci týždeň v Detroite.

Po prvý raz tak môžeme vidieť novinku v jej sériovej podobe, aj keď jej zadná časť ostáva stále tajomstvom, podobne ako väčšina technických údajov. V každom prípade vyzerá nový Volt oveľa príťažlivej ako jeho predchádzajúca generácia, i keď o revolučný dizajn rozhodne nejde. Podstatné je, že ponúkne viac miesta, najmä cestujúcim vzadu, kde doteraz strácal dobré body. Spolu s odhrnutou oponou preniklo na svetlo sveta aj zopár nových informácií.

Batérie budú ľahšie. Počet článkov zredukuje... Foto: Chevrolet
Chevrolet Volt 2016 Batérie budú ľahšie. Počet článkov zredukuje Chevrolet z 288 na 192. Umiestnené sú v tvare písmena T v podlahe.

Nový Volt si má polepšiť po všetkých stránkach. Bude ľahší, výkonnejší a bude mať tiež dlhší elektrický dojazd, ako je súčasných 61 km. Najväčšou zmenou bude výkonnejšia elektrická sústava a úplne nové li-ion akumulátory vyvinuté v spolupráci s LG Chem. Tie majú mať o 20 % väčšiu kapacitu (v súčasnosti je to 17,1 kWh) a majú byť až o 13 kg ľahšie. Počet článkov sa pritom zníži z 288 na 192. Nižšia hmotnosť a nižšie umiestnenie prospejú jazdným vlastnostiam.

Nové sú aj elektromotory. Oba však budú odteraz schopné pracovať nielen vo funkcii pohonu, ale aj vo funkcii generátorov. Podľa Larryho Nitza, šéfa vývoja elektrifikácie GM, to bude znamenať o 20 % lepšiu akceleráciu a väčšiu schopnosť rekuperácie. Zároveň bude mať Volt dlhší dojazd v elektrickom režime. Hmotnosť celej pohonnej sústavy klesne o 45 kg a jej účinnosť vzrastie približne o päť až 12 percent.

Pôvodný 4-valec s objemom 1,4 litra vystrieda... Foto: Chevrolet
Chevrolet Volt 2016 Pôvodný 4-valec s objemom 1,4 litra vystrieda väčší motor s objemom 1,5 litra a priamym vstrekovaním paliva. To umožní generátoru vyrábať viac elektrickej energie.

O dostatok energie sa v prvom rade postará nový benzínový motor poháňajúci generátor. Pôvodne sa hovorilo o 3-valci, no dnes je jasné, že Volt dostane opäť 4-valec, a to dokonca väčší ako predtým. Agregát s objemom 1,4 litra nahradí priamovstrekový motor s objemom 1,5 litra a kompresným pomerom zvýšeným až na 12,5 : 1. Pôjde o upravený 4-valec z čínskej verzie Chevroletu Cruze, ktorý sa bude môcť pochváliť aj variabilným olejovým čerpadlom či chladením recirkulovaných výfukových plynov.

Väčší motor má priniesť Voltu nižšie pracovné otáčky, a teda aj tichší chod, a tiež viac výkonu, ktorý je potrebný v čase, keď sa minie zásoba energie v akumulátoroch. Okrem dobíjania bude, samozrejme, schopný poháňať vozidlo aj priamym spojením s prednými kolesami, a to pri vyšších rýchlostiach. Novinkou má byť systém nezávislej rekuperácie brzdnej energie, teda akási elektrická brzda, ktorú bude vodič ovládať priamo z volantu. Užitočný sa stane aj dlhší nabíjací kábel. Chevrolet tiež sľubuje lepšie riadenie.

Na ďalšie podrobnosti si ešte budeme musieť počkať do budúceho týždňa. Napríklad aj na odpoveď na otázku, či dostane Volt podľa vzoru Tesly S dve núdzové sedadlá v batožinovom priestore, o ktorých sa šušká už dlhší čas, a ktoré by boli veľkým plusom na strane úžitkových vlastností, pretože doteraz bol Volt homologovaný ako štvormiestny automobil. Len pre úplnosť doplňme, že súrodenec Voltu, Opel Ampera, by sa mal pretransformovať na čistý elektromobil.

Chevrolet Volt - 2015
Chevrolet Volt - 2015
+9Chevrolet Volt - 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Chevrolet #Chevrolet Volt
Články podľa značiek