Mercedes F015: Tisíc kilometrov bez benzínu aj vodiča

Po štyroch rokoch prichádza Mercedes-Benz s ďalším futuristickým konceptom radu F. Tentoraz s číslovkou 015 a prívlastkom Luxury in Motion. Ultraluxusná limuzína kombinuje energiu batérií a palivových článkov. A jazdiť vie celkom sama. Zaujímavé je, že premiéru neabsolvuje v Detroite. Prednosť dostala výstava spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas.

08.01.2015 06:00
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept - 2015 Foto:
Koncept dostal futuristickú jednopriestorovú karosériu monospace. Vyrobená je prevažne z plastov vystužených uhlíkovými vláknami. Aj preto je v porovnaní s klasickou konštrukciou ľahšia až o 40 %.
debata

Mercedes-Benz sa opäť pozrel do vzdialenej budúcnosti. Niekde do roku 2030. Plne funkčný projekt F015 nemá preto žiadne súčasne technologické obmedzenia sériovej výroby. Kým v roku 2011 sa pohral so štúdiou F125 s témou luxusného kupé s krídlovými dverami, tentoraz prišla na rad ultraluxusná autonómna limuzína. Práve autopilot, ktorému chce Mercedes-Benz zveriť väčšinu jazdného času, ovplyvnil dizajn exteriéru aj interiéru. A ten je vskutku futuristický.

Mercedes F015 je síce pendantom triedy S či skôr nového Mercedesu-Maybach, ale pred klasickou trojpriestorovou koncepciou dostala prednosť karoséria monospace. Tá má lepšie predpoklady pre špičkovú aerodynamiku, hoci výsledný koeficient odporu vzduchu nemecká automobilka neprezradila. Zato vieme rozmery. A na nich Mercedes naozaj nešetril. Štúdia má na dĺžku 5 220, na šírku 2 018 a na výšku 1 524 milimetrov. Fascinujúci je najmä rázvor s hodnotou 3 610 mm, čo je o 245 mm viac v porovnaní s novým Maybachom (3 365 mm).

Predný LED panel slúži nielen na osvetlenie... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept - 2015 Predný LED panel slúži nielen na osvetlenie vozovky, ale aj na komunikáciu s okolím, napríklad s chodcami, ktorých informuje, či im vozidlo dáva prednosť, alebo nie. Podobne je to vzadu.

Zaujímavá je aj samotná konštrukcia karosérie vytvorenej kombináciou plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP), hliníka a ultra vysokopevnostnej ocele. Mercedes tvrdí, že týmto spôsobom sa mu podarilo ušetriť na váhe až 40 % hmotnosti. Rovnako monumentálne sú 26-palcové disky kolies. A nezaostáva ani svetelná technika. Tú tvoria dva veľkoplošné LED panely, jeden na prednej maske a druhý na mieste zadného difúzora. Nestarajú sa však len o osvetlenie vozovky. Panely sú vlastne obrazovkami komunikujúcimi s okolím pomocou grafických symbolov.

Napríklad aj s chodcami. Vďaka nim chodec vie, že vozidlo brzdí pred priechodom a umožní mu prejsť cez cestu. Zároveň zadný panel upozorňuje vodičov za vozidlom, že F015 dáva prednosť chodcovi a dokonca ich priebežne informuje o jeho aktuálnej polohe na priechode. Ale to nie je všetko. F 015 komunikuje s chodcami aj zvukovo. Z reproduktorov im napríklad dáva odporúčanie “Please go ahead“, aby vedeli, že vozidlo zastane a môžu bezpečne vstúpiť na vozovku.

Luxusná limuzína má na  dĺžku 5 220 mm. Rázvor... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept - 2015 Luxusná limuzína má na dĺžku 5 220 mm. Rázvor je však až 3 610 mm, čo je o 245 mm viac ako pri v súčasnosti najväčšom modeli Mercedes-Maybach. Vďaka autonómnemu riadeniu si F015 vystačí bez spätných zrkadiel.

Podobné informácie poskytuje F 015 okoliu aj pri spomaľovaní alebo v situácii, že má posádka v pláne vystúpiť z vozidla. Do interiéru sa vstupuje štvoricou dverí, tie zadné sa otvárajú protismerne. Prístup uľahčuje absentujúci stredový stĺpik. Jeho pevnostnú úlohu na seba preberá samotná konštrukcia dverí. Po zatvorení sa ich zámky spoja so štruktúrou strechy aj podbehov, takže tuhosť karosérie nijak neutrpí. Pritom je možné predné a zadné dvere otvárať samostatne.

Kabína ponúka veľkorysý priestor pre štyroch cestujúcich. Každý z nich má vlastné posuvné sedadlo. A keďže F015 je vyzbrojené autopilotom mapujúcim okolie pomocou laserových radarov a orientujúcim sa vďaka dátam 3D navigačnej mapy, dajú sa predné sedadlá v režime autonómnej jazdy otočiť o 180 stupňov. V konfigurácii „face-tu-face“ tak sedí štvorčlenná posádka proti sebe a môže sa venovať práci či zábave. Napriek tomu si F015 ponecháva aj klasické prvky riadenia, teda volant a pedále.

Do interiéru sa vstupuje cez štvoro dverí,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept - 2015 Do interiéru sa vstupuje cez štvoro dverí, ktoré sa otvárajú v uhle až 90 stupňov. Ich konštrukcia supluje pri zatvorení aj pevnostnú funkciu stredových stĺpikov, ktoré F015 nemá.

Všetko je poňaté vo futuristickom duchu. Sploštený volant komunikuje s riadením pomocou systému drive-by-wire, teda bez mechanického prepojenia, podobne ako brzdy. Prístrojový panel nahradil displej s ultravysokým rozlíšením, ktorý pokrýva celú šírku palubnej dosky. Ďalšie štyri nájdeme na vnútorných paneloch dverí. Posledný sa vysúva z boxu medzi zadnými sedadlami. Displeje reagujú nielen na dotyk, ale aj na gestá a v zálohe je tiež hlasové ovládanie. Vozidlo je pochopiteľne prepojené so svetom internetu.

Pohonná sústava rozvíja tému plug-in hybridu, podobne ako pri staršej štúdii F125, nie však takého, na aký sme bežne zvyknutí. Spaľovací motor chýba. Trakciu majú na starosti dva elektromotory umiestnené na zadnej náprave. Každý s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 200 Nm, ktorý je k dispozícii už od nulových otáčok. Celkový výstup sústavy je teda 200 kW a 400 Nm krútiaceho momentu, ktorý stačí na akceleráciu z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 200 km/h.

Klasický prístrojový panel vystriedal rozmerný... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept - 2015 Klasický prístrojový panel vystriedal rozmerný displej reagujúci aj na gestá. Ďalšie displeje nájdeme napríklad aj na vnútorných výplniach dverí.

Elektromotory sú napájané z dvoch zdrojov. Prvým sú vpredu umiestnené akumulátory s kapacitou 29 kWh, ktoré stačia na jazdu do vzdialenosti 200 km/h. Dobíjať sa dajú aj pomocou bezdrôtovej technológie. Po vyčerpaní zásoby energie prichádzajú na rad palivové články, tiež umiestnené v prednej časti. Tie čerpajú vodík z dvoch nádrží vyrobených z vystužených plastov a uložených priečne v podlahe a to v špeciálnom bezpečnostnom boxe. Pod tlakom 700 barov sa do nich zmestí až 5,4 kg vodíka, ktorý zabezpečí ďalších 900 km dojazdu.

Spotreba vo vodíkovom režime je len 0,6 kg paliva na 100 km, čo je ekvivalent dvoch litrov nafty. Celkový dosah na jedno nabitie a natankovanie je teda 1 100 km a to s nulovými emisiami. Pri jazde na vodík slúžia tiež batérie ako dodatočný zdroj energie napríklad pri požiadavke prudkej akcelerácie, keďže palivové články dokážu ponúknuť maximálne 120 kW. Ďalších 80 sa skrýva práve v akumulátoroch. V nich sa navyše ukladá rekuperovaná energia vznikajúca pri brzdení. Automobilka verí, že takúto technológiu nasadí do série už o niekoľko rokov.

V režime autonómneho riadenia môžu cestujúci... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept - 2015 V režime autonómneho riadenia môžu cestujúci sedieť tvárami k sebe. Predné sedadlá sa totiž dajú otočiť o 180 stupňov. O 40 stupňov sa vychyľujú aj pri vystupovaní či nastupovaní.

Zaujímavé je, že koncept F015 Luxury in Motion predstavil Mercedes-Benz na výstave spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES 2015) v Las Vegas, teda ešte pred budúcotýždňovou motoršou v Detroite. To je v rade futuristických štúdií F, ktorých história siaha ku konceptu F100 z roku 1991, veľké nóvum. Nemecká automobilka tak dala prednosť technologicky orientovanej výstave pred autosalónom. Na ňom upriami pozornosť najmä na svoje sériové novinky, medzi ktoré budú patriť kompaktné športové kombi CLA Shooting Brake a športové SUV GLE Coupé.

Rozmery

Dĺžka (mm) 5 220
Šírka (mm) 2 018
Výška (mm) 1 524
Rázvor náprav (mm) 3 610

Technické údaje

Výkon elektromotorov (kW) 2 × 100
Krútiaci moment (Nm) 2 × 200
Výkon palivového článku (kW) 120
Maximálny výstup akumulátora (kW) 80
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) 6,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba vodíka na 100 km (kg) 0,6
Kapacita vodíkových nádrží (kg) 5,5
Kapacita batérií (kWh) 29
Dojazd na vodík (km) 900
Dojazd na batérie (km) 200
Celkový dojazd (km) 1 100
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept
Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept
+15Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Concept #koncept #CES 2015 #Mercedes F015 Luxury in Motion
Články podľa značiek