BMW M4 Concept Iconic Light: Laser ponúka ďalšie funkcie

Laserové svetlá v BMW i8 sú len začiatkom svetelnej revolúcie. Na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2015 v Las Vegas ukazuje mníchovská automobilka ich ďalší potenciál. Nosičom je výkonné BMW M4.

13.01.2015 12:00
debata (1)
Nosičom novej laserovej technológie svetiel je... Foto: BMW
BMW M4 Iconic Lights Concept - 2015 Nosičom novej laserovej technológie svetiel je výkonné kupé BMW M4.

BMW sa zapísalo do histórie automobilového priemyslu ako prvá automobilka, ktorá zaviedla do sériovej výroby laserové svetlá. Ponúkla ich vlani v lete ako príplatkovú výbavu vo svojom ekologickom superšporte i8. Na krk síce BMW dýchalo Audi so svojím R8 LMX, no prvenstvo si napokon s tesným predstihom zaknihovali v Mníchove. A nemienia sa ho vzdať ani do budúcna. Na výstave spotrebnej elektroniky CES 2015 v Las Vegas ukázalo totiž BMW ďalší potenciál tejto technológie.Na koncepte BMW M4 Iconic Light sú totiž najdôležitejšie práve svetlá.

Laserové diódy umožnia v spolupráci s kamerou,... Foto: BMW
BMW M4 Iconic Lights Concept - 2015 Laserové diódy umožnia v spolupráci s kamerou, systémom nočného videnia či navigáciou ďalšie nové funkcie.

Pochopiteľne, vybavené laserovými diódami, ktoré emitujú desaťkrát vyšší svetelný výkon a sú schopné dosvietiť až do vzdialenosti 600 metrov. Lenže to tu už bolo. Novinkou sú prídavné inteligentné funkcie. Napríklad systém proti oslneniu protiidúcich vodičov anti-dazzle, pracujúci v súčinnosti s kamerou. Svetlá sú teda schopné vytvárať vypínaním či zoslabovaním jednotlivých svetelných lúčov svetelného kužeľa presne cielené tmavé miesta zabraňujúce oslneniu a to bez zníženia svetelného výkonu.

Integrácia svetiel s navigáciou zas umožňuje natáčanie svetiel do zákrut ešte predtým, než vodič zatočí volantom. V koordinácii so systémom nočného videnia zas dokážu vďaka funkcii Dynamic Light Spot detekovať chodcov či zvieratá na vzdialenosť až 100 metrov a vodiča upozorniť na hroziace nebezpečenstvo ich zvýšeným osvetlením. BMW tvrdí, že konkurenčné systémy pracujú na kratšiu vzdialenosť. Svetlá tiež reagujú na šírku vozovky. Ak je užšia, nesvietia zbytočne do strán. To zároveň znižuje riziko oslnenia odrazom lúčov od objektov, ktoré sa nachádzajú po stranách cesty.

Zadné svetlá na báze organických diód OLED budú... Foto: BMW
BMW M4 Iconic Lights Concept - 2015 Zadné svetlá na báze organických diód OLED budú mať nielen nižšiu spotrebu, ale umožnia prakticky ľubovoľné tvarovanie svetiel.

To ale stále nie je všetko. Tieto laserové svetlá sú totiž tiež čosi ako projektory. Funkcia High Power Laser umožňuje premietanie niektorých dôležitých informácií, napríklad výstražných alebo navigačných, priamo na vozovku pred vozidlom. A nezabudlo sa ani zadné svetlá. Tie síce nie sú vyzbrojené lasermi, ale prichádzajú s organickými diódami OLED. Tie emitujú svetlo na rozdiel od bežných bodových diód po celej ploche a majú ešte nižšiu spotrebu. Organické diódy sú tiež kompaktnejšie, majú hrúbku len 1,4 mm a umožňujú prakticky akékoľvek tvarovanie svetiel.

Kedy sa s novými svetelnými funkciami stretneme v sériovej výrobe BMW nespresnilo, vo všeobecnosti sa však očakáva ich nástup spoločne s príchodom novej vlajkovej lode BMW radu 7, ktorej debut je naplánovaný na rok 2016.

BMW M4 Iconic Lights Concept - 2015
BMW M4 Iconic Lights Concept - 2015
+5BMW M4 Iconic Lights Concept - 2015

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #Concept #koncept #laserové svetlá #BMW M4 #CES 2015 #BMW M4 Iconic Light Concept
Články podľa značiek