Prvú generáciu revolučného Voltu predstavil Chevrolet v roku 2010. Predchádzal mu približne desaťročný vývoj, odštartovaný štúdiami GM Autonomy. Veľkú dieru do sveta však s týmto elektromobilom s predĺženým dojazdom neurobil. Ešte menej úspešný bol jeho európsky náprotivok Opel Ampera. Chevrolet to však nevzdal. Koncepcii elektromotorom poháňaného auta, ktoré so sebou vozí malú „elektráreň“, stále verí. A napokon, odkukali ju aj iní výrobcovia. Spomeňme BMW i3 REX či Mitsubishi Outlander PHEV.
Na autosalóne v Detroite tak zažiarila ako jedna z najväčších severoamerických premiér práve druhá generácia Voltu. A predpokladov na úspech má podstatne viac než v minulosti. Z Voltu sa jednoducho stalo menej futuristické no o to praktickejšie auto. Už len tým, že do jeho interiéru sa zmestí päť osôb. Prvá generácia bola len štvormiestna. Rozmery sa menili evolučne. Teda až na dĺžku, kde pribudlo citeľných 177 mm (4 481 mm). Je tiež o deväť milimetrov širší o dva vyšší. Rázvor náprav s hodnotou 2 694 mm sa od toho predošlého líši len desiatimi milimetrami.
Zato Chevrolet popracoval na aerodynamike, pevnosti karosérie a redukcii hmotnosti. Novinka je až o 100 kg ľahšia, na čom má okrem iného zásluhu aj nasadenie väčšieho podielu vysokopevnostnej ocele. Dizajn pôsobí omnoho aktuálnejšie a sviežejšie, no na druhej strane nijako extrémne nezdôrazňuje výnimočnosť pohonu. A to je dobré. Spojitosť s pôvodným Voltom vidieť vari len na plastovom „zube“, ktorý lemuje spodnú časť predných stĺpikov a prechádza do spätných zrkadiel.
Strecha pretiahnutá dozadu ponúka komfortnejší prístup k zadným sedadlám a viac miesta nad hlavou pre zadných pasažierov. Chevrolet sľubuje viac miesta na všetkých sedadlách. Tentoraz pre piatich pasažierov, čo je pre nový Volt veľkou devízou. Zlepšila sa aj ergonómia. Záplavu tlačidiel na stredovej konzole vystriedalo moderné dotykové rozhranie s 8-palcovým monitorom. A ďalší nájdeme na prístrojovej doske. Slabšou stránkou ostáva kufor s objemom len 301 litrov, čo zodpovedá skôr hatchbackom pod hranicou štyroch metrov.
Aj keď koncepcia pohonu ostáva rovnaká, pod kapotou neostal kameň na kameni. Nový je hlavný trakčný elektromotor s nezmeneným výkonom 111 kW, 55-kilowattový generátor aj benzínový 4-valec s objemom 1,5 litra, ktorého výkon vzrástol zo 63 na 75 kW. Ten poháňa generátor. Navyše má kompresný pomer zvýšený až na 12,5 : 1. Celá pohonná sústava, ktorú Chevrolet nazýva Voltec, má o 12 % vyššiu účinnosť a je o 45 kg ľahšia. Kým doteraz pracoval generátor takmer výlučne pre potreby dobíjania batérií, odteraz sa môže oveľa intenzívnejšie podieľať aj na samotnom pohone.
To znamená zlepšenie akcelerácie z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) o sedem percent, Volt to zvládne za 8,4 sekundy, a zlepšenie akcelerácie z 0 na 50 km/h dokonca až o 19 % (2,6 s). Polepšil si aj v rekuperácii elektrickej energie. Tú reguluje vodič ovládačom na volante, takže ide o čosi ako elektrickú brzdu. Energiu ukladá Volt do úplne nových li-ion akumulátorov, vyvinutých v spolupráci s LG Chem. Umiestnené sú v tvare písmena T v podlahe vozidla.
Počet článkov sa Chevroletu podarilo zredukovať z pôvodných 288 na 192, čo znamená napríklad aj úsporu hmotnosti o 9,8 kg. Napriek tomu vzrástla ich kapacita zo 17,1 na 18,4 kWh. To umožňuje Voltu čisto elektrický dojazd 50 míľ, teda 80 km, čo by malo stačiť na bežné denné potreby. Aj preto má benzínová nádrž objem necelých 34 litrov. Chevrolet vypočítal, že pri pravidelnom dobíjaní budú musieť majitelia Voltu tankovať len raz za 1 000 míľ. Dojazd s využitím benzínu sa predĺži na 676 km.
Dobíjanie batérií bude z 240-voltovej siete trvať 4,5 hodiny. Nabíjanie uľahčuje aj nový dlhší kábel a jeho nové umiestnenie naboku batožinového priestoru, namiesto v podlahe. Novinkou je tiež osvetlenie samotnej zásuvky. Dobíjanie bude môcť byť programovateľné. Po nastavení sa spustí napríklad v čase lacnejšej dodávky elektrickej energie. O tom, či sa nabíjanie začalo, upozorní vodiča špeciálny akustický tón. O úrovni kapacity batérií sa bude môcť vodič presvedčiť aj z exteriéru pomocou kontrolky viditeľnej cez čelné okno.
V oblasti vybavenia a komfortu sa Volt nebude nijako odlišovať od bežných áut. Dostane dokonca príplatkové vyhrievanie zadných sedadiel. A podobne je to s bezpečnosťou. Volt sa môže pýšiť desiatimi airbagmi vrátane dvoch kolenných a záplavou asistenčných systémov od monitorovania jazdného prúdu cez adaptívny tempomat až po výstrahu pred kolíziou. Podvozok použije predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Sedemnásťpalcové disky kolies obúvajú úsporné pneumatiky Michelin Energy Safer s profilom 215/50 R17.
Predaj Voltu odštartuje Chevrolet až v druhej polovici roka. Ceny teda ešte nie sú známe, no v USA môžu zákazníci počítať so štedrými dotáciami na ekologické autá. Do Európy sa pravdepodobne Volt vôbec nedostane. Dôvodom bol neúspech jeho dvojčaťa – Opelu Ampera. Jeho osud je v súčasnosti nejasný. Šušká sa, že z Ampery bude na rozdiel od Voltu čistý elektromobil. Volt bude vyrábať americká automobilka priamo v Detroite v závode Hamtramck, do ktorého investovala 435 miliónov dolárov. Nový spaľovací motor bude však pochádzať napríklad z Mexika.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 582 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 809 |
Výška (mm) | 1 432 |
Rázvor náprav (mm) | 2 694 |
Objem kufra (l) | 301 |
Objem palivovej nádrže (l) | 34 |
Technické údaje
Motor | benzínový/ elektrický/ generátor |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Objem motora(ccm) | cca 1 500/-/- |
Max výkon (kW) | 75/111/45 |
Max. krút. moment (Nm) | -/398/- |
Kapacita batérií (kWh) | 18,4 |
0 – 96 km/h (s) | 8,4 |
Dojazd v EV režime (km) | 80 |