BMW 1 2015: Atraktívnejší vzhľad a pod kapotou trojvalce!

Áno, BMW zavádza trojvalcové motory. Po premiére v MPV 2 Active Tourer prišla na rad aj jednotka. Pod kapotou nájdeme až dva trojvalce. Výkon základných verzií tým síce klesol, no odpustkom má byť nižšia spotreba a vyšší výkon topverzie 135i.

19.01.2015 06:00
BMW 1 - 2015 Foto:
Kontroverzné predné svetlá sú minulosťou. Nová jednotka sa dizajnom masky priblížila ku kupé a kabrioletu radu 2. Nové, užšie svetlá môžu byť navyše vybavené full LED technológiou.
4

Desať rokov od uvedenia radu 1 sa BMW podarilo prilákať k svojmu najmenšiemu modelu takmer dva milióny zákazníkov. To nie je na prémiový kompakt naozaj zlé. V druhej generácii sa pritom jednotka predstavila len v roku 2011, teda pred necelými štyrmi rokmi. Zároveň došlo k rozdeleniu portfólia. Z kupé a kabrioletu sa stalo BMW 2. A dnes tu máme ďalšie novinky. Jednotka absolvuje rozsiahly facelift. Informácie o ňej ale prichádzajú skôr, ako si v Mníchove priali. Svetový debut, naplánovaný až na marcový autosalón, totiž predbehol únik oficiálnych snímok na internete.

Na rozdiel od nedávneho faceliftu BMW radu 6, ktorý môže mať pokojne prívlastok „neviditeľný“, je nová jednotka prepracovaná doslova radikálne. Nejde len o vzhľad. Pod jej kabátom pracuje výrazne pozmenená paleta motorov a množstvo ďalších technických noviniek prevzatých z vyšších modelových radov. Technologický posun sa snaží BMW 1 deklarovať neprehliadnuteľnými zmenami exteriéru. Prepracovaná je najmä predná časť, ktorá dala zbohom kontroverzným svetlám v tvare obrátených „trojuholníkov“.

Nové svetlá nájdeme aj vzadu. Jednodielne... Foto: BMW
BMW 1 - 2015 Nové svetlá nájdeme aj vzadu. Jednodielne nahradili drahšie delené v tvare písmena L, ktorý je typický pre všetky väčšie BMW. V nárazníku pribudol plastový výlisok evokujúci difúzor.

Nová maska, inšpirovaná radom 2, dostala väčšie ľadvinky aj diódovú techniku reflektorov. Spolu s novým nárazníkom jej to prepožičiava podstatne sebavedomejší výraz. A svetlá sa menili aj vzadu. Nahradili ich drahšie delené s dizajnom v tvare písmena L, ktorý je typický pre vyššie modelové rady. Pochopiteľne, aj tu hrajú prvé husle LED diódy. Povinnú jazdu uzatvára nový zadný nárazník s veľkým plastovým „difúzorom“ a vynovená paleta diskov či farieb karosérie. V interiéri je ale zmien pomenej, aspoň tých viditeľných.

Atmosféru oživuje modifikované čalúnenie a nový obklad stredovej konzoly. Praktickejší je nový panel klimatizácie a rádia. Zákazníci však ocenia bohatšie vybavenie, kde pribudla aparatúra Professional a rozhranie iDrive, tentoraz s uhlopriečkou displeja šesť palcov, za väčšiu, 8,8-palcovú, obrazovku treba priplácať. Podobne ako za nový parkovací asistent, zvládajúci aj priečne parkovanie, či adaptívny tempomat s funkciou plného dobrzdenia. Medzi bezpečnostnými prvkami nájdeme nové monitorovanie tlaku pneumatík či čítačku dopravných značiek vrátane zákazu predbiehania. Všetky verzie budú štandardne vybavené automatickým núdzovým privolaním pomoci.

Interiér ťaží z nového sériového rozhrania... Foto: BMW
BMW 1 - 2015 Interiér ťaží z nového sériového rozhrania iDrive a bohatšieho vybavenia vrátane audiosústavy Professional. Modifikované bolo aj čalúnenie, obkladové materiály a bezpečnostná výbava. V sérii je napríklad monitorovanie tlaku pneumatík.

To najzásadnejšie sa však odohralo pod kapotou. Po prvýkrát v histórii radu 1 použije BMW ako základnú motorizáciu 3-valcové agregáty, mimochodom, známe z BMW 2 Active Tourer alebo nového Mini. Samozrejme, v tomto prípade sú ale spriahnuté so zadnou nápravou, čo dáva BMW 1 výnimočnú pozíciu v rámci celej triedy kompaktných hatchbackov. Celkovo je v ponuke až deväť rôznych motorov, z ktorých päť tankuje benzín a štyri naftu. Úplným základom je benzínový agregát s objemom 1,5 litra a výkonom 80 kW, pre verziu 116i. Pôvodná 114i z ponuky vypadáva.

Zároveň to však v porovnaní so 4-valcom znamená pokles výkonu o 20 kW a 40 Nm, takže táto verzia je predsa len bližšie k starej 114i. Zato sa môže pochváliť normovanou spotrebou len 5,4 litra benzínu na 100 km. Ešte lepšie na tom bude 3-valcový diesel s tým istým objemom vo verzii 116d (85 kW), ktorý spotrebuje len 3,7 litra nafty. Aj tu však došlo k poklesu, našťastie len v oblasti krútiaceho momentu, a to zanedbateľných o 10 Nm (270 Nm). Ďalšou novinkou je verzia 120i, nahrádzajúca verziu 118i s dvojlitrovým 4-valcom, s výkonom 130 kW, čo je o päť viac. Spotreba pritom klesla na 5,8 litra.

Pod kapotou sa po prvýkrát objavujú 3-valcové... Foto: BMW
BMW 1 - 2015 Pod kapotou sa po prvýkrát objavujú 3-valcové motory. Platí to pre základnú benzínovú verziu 116i (80 kW) aj základný diesel 116d (85 kW).

Z toho istého objemu však vyžmýkalo BMW pre verziu 125i až 160 kW. Tu však k zmenám parametrov medzigeneračne nedošlo. Zato výkonnejšie a úspornejšie sú naftové verzie 118d (110 kW) a 120d (140 kW) s dvojlitrovým 4-valcom, ktoré posilnili zhodne o päť kilowattov. Naftovú ponuku uzatvára ten istý motor, ale s dvojicou turbodúchadiel a označením 125d (165 kW), s ktorým jednotka šprintuje na stovku len za 6,3 sekundy. Jediným 6-valcom pod kapotou BMW 1 ostáva benzínový 3-liter verzie M135i, ktorého výkon vzrástol z 235 na 240 kW. Tejto rakete stačí na zdolanie rýchlosti 100 km/h iba 5,1 sekundy.

S výnimkou 3-valcových jednotiek je pre všetky ostatné verzie pripravený 8-stupňový automat s novou funkciou využívania telematických dát navigácie, ktoré umožňujú prevodovke predvídať a radiť s predstihom, napríklad pred stúpaním alebo pred vjazdom do zatáčky. Dobrou správou je zachovanie 6-stupňového manuálu ako štandardu pre všetky verzie vrátane najvýkonnejšej 135i. Pohon xDrive bude k dispozícii pre modely 135i, 118d a 120d.

Najvýkonnejšia verzia M135i sa posilnila zo 235... Foto: BMW
BMW 1 - 2015 Najvýkonnejšia verzia M135i sa posilnila zo 235 na 240 kW, pričom stovku zvládne len za 5,1 sekundy a s automatom dokonca za 4,9.

Základom špičkových jazdných vlastností je však zachovanie rozloženia hmotnosti vozidla medzi nápravy v pomere 50 : 50. Voliť môžete aj znížený podvozok M Sport, adaptívne tlmiče, športové riadenie Variable Sport Steering a výkonnejší brzdový systém M Sport. Vynovené BMW 1, ako sme už spomínali, absolvuje premiéru na marcovom autosalóne v Ženeve a následne sa dostane do predaja. Modernizácia sa, samozrejme, dotkla 3– aj 5-dverovej verzie. Ceny ešte oznámené neboli.

Technické údaje (benzínové motory)

Motor 116i 118i 120i 125i M135i
Objem motora (ccm) 1 499 1 598 1 598 1 997 2 979
Valce/ventily 3/12 4/16 4/16 4/16 6/24
Max. výkon (kW/ot.) 80/4 500 100/4 400 130/4 800 160/5 000 240/5 800
Krút. moment (Nm/ot.) 180/1 250 220/1 350 250/1 500 310/1 350 450/1 300
Prevodovka, pohon 6M 6M/8A 6M/8A 6M/8A 6M/8A/xDrive
Max. rýchlosť (km/h) 195 210/210 225/222 245/243 250/250/250
0 – 100 km/h (s) 10,9 8,5/8,7 7,4/7,2 6,4/6,2 5,1/4,9/4,7
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,3 5,7/5,9 5,8/5,7 6,7/6,5 8,0/7,5/7,8

Technické údaje (naftové motory)

Motor 116d 118d 120d 125d
Objem motora (ccm) 1 491 1 995 1 995 1 995
Valce/ventily 3/12 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 85/4 000 110/4 000 140/4 000 165/4 400
Krút. moment (Nm/ot.) 270/1 750 320/1 500 400/1 750 450/1 500
Prevodovka, pohon 6M/8A 6M/8A/xDrive 6M/8A/xDrive 6M
Max. rýchlosť (km/h) 200/200 2212/212/210 228/228/222 240
0 – 100 km/h (s) 10,3/10,3 8,3/8,1/8,4 7,1/7,0/6,8 6,3
Priemerná spotreba na 100 km (l) 3,7/3,6 4,1/4,0/4,3 4,1/3,9/4,3 4,3

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #trojvalec #facelift #autosalón Ženeva 2015 #BMW 1
Články podľa značiek