Honda spustí tento rok v Európe veľkú modelovú ofenzívu. Naznačila to už vlani, keď v Paríži ukázala predprodukčné verzie nového HR-V, Jazzu, Civicu Type-R a tiež modernizovaného SUV CR-V. Bude to potrebovať, pretože jej európske predaje vlani dramaticky klesli, kým väčšine konkurentov sa, naopak, darilo. Aj CR-V môže zohrať pozitívnu rolu. Veď od roku 1997 patrí k najpopulárnejším Hondám. Za ten čas predala japonská automobilka zo štyroch generácii viac ako 750 000 kusov, z toho minulý rok približne 50 000. Toto číslo však môže ísť nahor. Vynovené CR-V totiž neznamená len facelift. Prešlo hĺbkovou revíziou, ktorá zasiahla dizajn, techniku aj bezpečnosť.
Dizajn oživuje úplne prepracovaná predná časť s novou maskou aj svetlami integrovanými v mohutnom chrómovom leme. Reflektory dostali nové denné ledky a projektorové HID svetlá. Full LED technológiu tu však zatiaľ nenájdeme. Úplne nový je aj predný a zadný nárazník, ktorý vytvára spolu s maskou pocit väčšej šírky. Diódy našli svoje miesto aj v zadných svetlách. Veko kufra ozdobila masívna chrómová lišta. Facelift uzatvárajú nové 17– a 18-palcové disky kolies či metalický lak Golden Brown. No sú tu aj zmeny, ktoré nevidieť. Honda napríklad zvýšila tuhosť karosérie a zdvojnásobila hrúbku tesnení dverí, čo má spolu s optimalizovaným tvarom spätných zrkadiel priniesť vyšší akustický komfort v kabíne.
A keď sme už v interiéri, jeho hlavnou hviezdou je nové rozhranie Honda Connect so 7-palcovým dotykovým displejom a procesorom NVIDIA Tegra 3. Kompatibilita so smartfónmi (Android) a prístup na internet umožňuje využívanie množstva aplikácii Honda App, 3D navigácie či internetového rádia a sociálnych sietí. Displej tiež slúži cúvacej kamere s dynamickým navádzaním. Mierne prepracovaný bol prístrojový panel a stredový tunel, odkiaľ Honda odstránila klasickú ručnú parkovaciu brzdu. Nahradila ju elektrická. Tým sa uvoľnil priestor pre odkladacie priestory.
Pribudli tiež chrómové dekorácie, obklady z klavírnej černe, nové druhy koženého čalúnenia a alcantary či zadné nastaviteľné prieduchy vetrania a nová lakťová opierka sedadla vodiča. Zásadný je aj príchod nových aktívnych bezpečnostných technológií, v ktorých CR-V doteraz mierne zaostávalo. Nový balík asistenčných systémov Honda Sensing, pracujúci s kamerou, radarom a ďalšími senzormi, obsahuje autonómne brzdenie CMBS, systém pre udržanie v jazdnom pruhu LKAS (nad 72 km/h), čítačku dopravných značiek, monitorovanie slepého uhla zrkadiel, samočinné prepínanie diaľkových svetiel a konečne aj adaptívny tempomat. A nie obyčajný.
Tempomat i-ACC (Inteligent Adaptive Cruis Control), je prvýkrát doplnený o prediktívnu funkciu, ktorá dokáže predvídať, že vám niekto náhle vojde do jazdného prúdu. Pravdepodobnosť kolízie zisťuje až päť sekúnd predtým, ako k nej dôjde. Preto reaguje plynulo a bez vyľakania vodiča. Systém ho najprv upozorní jemným pribrzdením a na displeji zobrazí príslušnú ikonu až následne, ak vodič nereaguje, začne s intenzívnym brzdením pre udržanie bezpečnej vzdialenosti.
Najväčšia revolúcia sa však udiala pod kapotou. Honda dala totiž definitívne zbohom veľkému dieslu 2,2 i-DTEC. Nahradí ho úplne novým bi-turbom 1,6 i-DTEC z generácie nových agregátov Earth Dream. O výkon sa nebojte. Vďaka dvom turbodúchadlám, vysokotlakovému pracujúcemu pri nízkych a nízkotlakovému pri vysokých otáčkach, ponúka až 118 kW, čo je dokonca o osem viac ako starší a väčší motor. Pritom úroveň krútiaceho momentu 350 Nm zostala zachovaná. Maximum je dostupné od 2 000 otáčok, to aj vďaka menšiemu turbu s nastaviteľnou geometriou VGT. Motor je pritom až o 35 kg ľahší ako pôvodný z objemom 2,2 litra.
Znížením trecích strát až o 37 % a množstvom ďalších opatrení vrátane nasadenia štart-stop systému si dieselové CR-V vystačí v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou len so 4,9 litrami paliva na 100 km, čo je úspora 11 %. A to má Honda pre tento motor pripravenú ešte ďalšiu technologickú raritu. Namiesto autorsky vyvinutej 5-stupňovej automatickej prevodovky ponúkne totiž nový 9-stupňový automat ZF, ktorý dokáže podraďovať v jedinom kroku aj o tri prevodové stupne. Motor váži spolu s novým automatom len neuveriteľných 65 kg. S oboma prevodovkami bude štandardom pohon oboch náprav AWD.
Verzia s predným náhonom si bude musieť vystačiť so slabším dieslom 1,6 i-DTEC (88 kW) bez druhého turba a so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ale spotrebuje len 4,4 litra nafty. Jedinou benzínovou alternatívou v ponuke zostáva 4-valec 2,0 i-VTEC s pôvodným výkonom 114 kW a krútiacim momentom 192 Nm. Kombinovaný môže byť s predným náhonom alebo pohonom oboch náprav AWD. Pre štvorkolku je okrem 6-stupňového manuálu pripravená aj automatická prevodovka, tentoraz však len 5-stupňová. Spotreba sa pohybuje od 7,2 do 7,5 litra benzínu na 100 km.
Bez zmien neostal ani podvozok. Nový je predný pomocný rám. Zmenili sa predné závesy, geometria kolies má väčšiu zbiehavosť, pruženie má zdvih zväčšený o 15 mm, revidované boli aj zadné ramená a tlmiče. Riadenie dostalo priamejší prevod. Archaických 3,2 otáčky volantu sa tak zmenší na 2,9. Zvýši sa aj výkon posilňovača bŕzd (+ 6 %), čo má znížiť ovládacie sily na pedál. Celkovo bude podvozok ponúkať vyšší komfort a stabilitu. Spomínané tesnenia dverí dopĺňa nová izolácia podlahy a viac absorpčných materiálov v palubnej doske, čo znižuje vibrácie a hluk v kabíne až o 6 %.
Nová sériová Honda CR-V absolvuje svetovú premiéru na marcovom autosalóne v Ženeve a na trh sa dostane ešte pred začiatkom leta. Spolu s CR -V môžeme očakávať aj príchod malého crossoveru HR-V a modernizovaného Civicu, vrátane dlhoočakávanej ostrej verzie Type-R s novým benzínovým Turbom.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 605 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 685 |
Rázvor náprav (mm) | 2 630 |
Objem kufra (l) | 589 – 1 669 |
Objem nádrže | 58 |
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 460 – 1 658 |
Technické údaje (benzínové motory)
Verzia | 2,0 i-VTEC 2WD | 2,0 i-VTEC AWD | 2,0 i-VTEC AWD AT |
---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 997 | 1 997 | 1 997 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 114/6 500 | 114/6 500 | 114/6 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 192/4 300 | 192/4 300 | 192/4 300 |
Prevodovka/pohon | 6M/2WD | 6M/4WD | 5A/4WD |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 190 | 182 |
0 – 100 km/h (s) | 10,2 | 10,2 | 12,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,2 | 7,4 | 7,5 |
Technické údaje (naftové motory)
Verzia | 1,6 i-DTEC 2WD | 1,6 i-DTEC bi-turbo AWD | 1,6 i-DTEC AWD AT |
---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 595 | 1 595 | 1 595 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/4 000 | 118/4 000 | 118/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 300/2 000 | 350/2 000 | 350/2 000 |
Prevodovka/pohon | 2WD/6M | 6M/AWD | 9A/AWD |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 | 202 | 197 |
0 – 100 km/h (s) | 11,2 | 9,6 | 10,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,4 | 4,9 | 5,1 |