Mazda MX-5: Japonci poskytli nové údaje. Výkonom neohúri

03.02.2015 06:00
Mazda MX-5 - 2016
Dizajn MX-5 je verný súčasnému štylistickému jazyku Kodo, čo znamená v preklade čosi ako „duša pohybu“. Je to nádherný kus auta, pri ktorom si možno spomeniete aj na niektoré modely Ferrari. Autor:

Mazda to s prezentáciou štvrtej generácie kultového japonského roadsteru trochu preháňa. MX-5 malo totiž premiéru už vlani na jeseň v Paríži, ale bez technických údajov. Tie prichádzajú až dnes, no opäť nie v kompletnej podobe. Vieme aspoň výkon základného motora 1,5 Skyctiv-G.

Priaznivci najpredávanejšieho roadsteru na svete, Mazdy MX-5, v USA označovaného ako Miata, musia byť už trochu otrávení. Štvrtá generácia MX-5 nielenže nie je stále v predaji, ale dodnes neodhalila ani kompletné technické údaje. A to ju už Mazda predstavila začiatkom septembra na súbežných podujatiach v Barcelone, Japonsku aj USA a navyše nasledoval októbrový svetový debut na jesennom salóne v Paríži.

Utajovanie údajov súvisí pravdepodobne s tým, že Mazda si chce časť informácií ponechať na autosalón v Chicagu, kde absolvovala svoj svetový debut prvá generácia Miaty v roku 1989. Zároveň však nechcela premeškať 25. výročie, a tak vyrukovala aspoň s dizajnom a niektorými ďalšími informáciami vlani. V každom prípade sa je na čo tešiť. Štvrtá generácia je totiž od základu novým autom a v porovnaní s tou predchádzajúcou oveľa bližším puristickému odkazu pôvodnej Miaty.

Zaujímavé je, že štvrtá generácia je dĺžkou 3...
Zaujímavé je, že štvrtá generácia je dĺžkou 3 915 mm kratšia ako tá prvá z roku 1989. Aj vďaka tomu sa podarilo znížiť hmotnosť o 100 kg. Predná kapota je však dlhšia a čelné sklo posunuté viac dozadu. Autor: Mazda

Na váhe sa podarilo konštruktérom z Hirošimy ušetriť až 100 kg, čo znamená, že základná verzia je len o 50 kg ťažšia ako MX-5 z roku 1989. A pritom spĺňa neporovnateľne náročnejšie bezpečnostné kritériá. Svoje urobila nielen predná a zadná hliníková kapota, predné hliníkové blatníky či hliníkové výstuhy nárazníkov, ale prekvapujúco aj menšie rozmery. Celková dĺžka sa napríklad scvrkla o nezanedbateľných 10,5 cm na konečných 3 915 mm.

To znamená, že novinka je dokonca o 35 mm kratšia ako prvá generácia MX-5. A ďalšie dva centimetre ubudli na výške. Plátenná strecha sa vznáša nad asfaltom len vo výške 1 235 mm, čo je iba o 15 mm viac v porovnaní s MX-5 prvej generácie. Plusové prírastky formátu nájdeme jedine v šírke. Štvrtá generácia je totiž o centimeter širšia (1 730 mm). Ale pri pohľade na hodnotu rázvoru náprav (2 315 mm) musíme opäť 15 mm odpočítať.

Plátenná strecha sa bude dať naďalej sklopiť...
Plátenná strecha sa bude dať naďalej sklopiť pohybom jednej ruky priamo z interiéru. Autor: Mazda

Už to dáva MX-5 vzrušujúce proporcie. No Mazda išla ešte ďalej. Znížila a predĺžila prednú kapotu, pričom rám okna posunula viac dozadu. A to isté spravila s pohonnou jednotkou. Tá je teraz ešte bližšie k stredu vozidla. Dôvod? Zníženie ťažiska a dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Posádka bude navyše sedieť o pár milimetrov nižšie. To je ďalší príspevok ku kvalite jazdných vlastností, ktoré boli pre MX-5 vždy alfou a omegou.

Interiér ostáva verný prísne puristickému duchu a ľahkej plátennej streche, ktorú bude možné zložiť manuálne, a to jediným pohybom priamo z interiéru. Pribudne však moderné multimediálne rozhranie HMI s voľne uchyteným displejom a kruhovým ovládačom či reproduktory v opierkach hláv. Rozhranie slúži funkciám navigácie, komunikácie a vďaka pripojeniu na internet aj aplikáciám systému Mazda Connect.

Strohý dizajn interiéru dopĺňa nove...
Strohý dizajn interiéru dopĺňa nove multimediálne rozhranie Mazda HMI a reproduktory integrované do opierok hláv. Autor: Mazda

Automobilka navyše tvrdí, že sa snažila zmazať hranicu medzi interiérom a vonkajším prostredím, čo má byť prísľubom fantastických jazdných zážitkov. Tie podporí aj vyspelá konštrukcia podvozku. Vpredu ostáva MX-5 verná dvojitým lichobežníkovým ramenám a vzadu viacprvkovému zaveseniu. Tuhosť otvorenej karosérie zvyšuje centrálny priestorový rám, ktorý vytvára tunel pre kardan spájajúci prevodovku so zadnou hnanou nápravou. Novinkou bude aj elektrický posilňovač riadenia, ktorý nahradí klasickú hydrauliku. Podstatné sú však informácie o motoroch.

Pre MX-5 sú pripravené dva benzínové 4-valce z novej generácie motorov Skyactiv-G s vysokým kompresným pomerom. Oba boli upravené špeciálne pre potreby Miaty. Základom je agregát s objemom 1,5 litra. Tu poznáme konečne aj výkon. Japonská špecifikácia je naladená na 96 kW, ktoré ponúka pri 7 000 otáčkach za minútu. Kontrovať im bude 150 Nm krútiaceho momentu, ktorých maximum je uložené opäť pomerne vysoko, až pri 4 800 otáčkach za minútu.

V ponuke budú benzínové 4-valce 1,5 Skyactiv-G...
V ponuke budú benzínové 4-valce 1,5 Skyactiv-G a 2, Skyactiv-G, spojené so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Kardan bude umiestnený v pomocnom ráme, ktorý zvýši tuhosť karosérie. Autor: Mazda

To je dosť veľká zmena, pretože v tretej generácii bol základom motor 1,8i síce s nižším výkonom (93 kW), ale zato s vyšším krútiacim momentom 167 Nm. Oba parametre pritom dosahoval pri nižších otáčkach (6 500, 4 500 ot./min.). Automobilka sa pravdepodobne spolieha na nižšiu hmotnosť a menšie odpory, ktoré by tento hendikep kompenzovali. Dynamické parametre však nezverejnila. Ešte menej vieme o silnejšom motore 2,0 Skyactive-G.

Šepká sa, že by mal mať výkon 115 kW a krútiaci moment 200 Nm. To je opäť menej ako v minulosti. Pôvodne sa očakávalo aspoň 121 kW, ktorými disponuje nová Mazda 6. Takže sa zdá, že dynamikou nebude novinka nijak zvlášť prevyšovať svoju predchodkyňu. Pomôcť môžu nové 6-stupňové manuálne prevodovky, najmä pri slabšej verzii, ktorá si doteraz musela vystačiť s piatimi prevodovými stupňami. Zákazníci však budú môcť voliť pri silnejšom motore aj 6-stupňový automat.

Viac sa o novej Mazde MX-5 dozvieme v priebehu autosalónu v Chicagu, ktorý sa koná tento mesiac. Predaj by mal odštartovať ešte pred letnou „kabriosezónou“.

Rozmery

Dĺžka (mm) 3 915
Šírka (mm) 1 730
Výška (mm) 1 235
Rázvor náprav (mm) 2 315

Technické údaje

Motor 1,5 Skyactiv-G 2,0 Skyactiv-G
Objem(ccm) 1 496 1 998
Max. výkon (kW/ot.) 96/7 000 115/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 150/4 800 -/-
Mazda
		MX-5  -2016
Mazda MX-5 
		-2016
+30Mazda MX-5  -2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Mazda #roadster #Skyactiv-G #Mazda MX-5 #autosalón Chicago 2015
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek