Priaznivci najpredávanejšieho roadsteru na svete, Mazdy MX-5, v USA označovaného ako Miata, musia byť už trochu otrávení. Štvrtá generácia MX-5 nielenže nie je stále v predaji, ale dodnes neodhalila ani kompletné technické údaje. A to ju už Mazda predstavila začiatkom septembra na súbežných podujatiach v Barcelone, Japonsku aj USA a navyše nasledoval októbrový svetový debut na jesennom salóne v Paríži.
Utajovanie údajov súvisí pravdepodobne s tým, že Mazda si chce časť informácií ponechať na autosalón v Chicagu, kde absolvovala svoj svetový debut prvá generácia Miaty v roku 1989. Zároveň však nechcela premeškať 25. výročie, a tak vyrukovala aspoň s dizajnom a niektorými ďalšími informáciami vlani. V každom prípade sa je na čo tešiť. Štvrtá generácia je totiž od základu novým autom a v porovnaní s tou predchádzajúcou oveľa bližším puristickému odkazu pôvodnej Miaty.

Na váhe sa podarilo konštruktérom z Hirošimy ušetriť až 100 kg, čo znamená, že základná verzia je len o 50 kg ťažšia ako MX-5 z roku 1989. A pritom spĺňa neporovnateľne náročnejšie bezpečnostné kritériá. Svoje urobila nielen predná a zadná hliníková kapota, predné hliníkové blatníky či hliníkové výstuhy nárazníkov, ale prekvapujúco aj menšie rozmery. Celková dĺžka sa napríklad scvrkla o nezanedbateľných 10,5 cm na konečných 3 915 mm.
To znamená, že novinka je dokonca o 35 mm kratšia ako prvá generácia MX-5. A ďalšie dva centimetre ubudli na výške. Plátenná strecha sa vznáša nad asfaltom len vo výške 1 235 mm, čo je iba o 15 mm viac v porovnaní s MX-5 prvej generácie. Plusové prírastky formátu nájdeme jedine v šírke. Štvrtá generácia je totiž o centimeter širšia (1 730 mm). Ale pri pohľade na hodnotu rázvoru náprav (2 315 mm) musíme opäť 15 mm odpočítať.

Už to dáva MX-5 vzrušujúce proporcie. No Mazda išla ešte ďalej. Znížila a predĺžila prednú kapotu, pričom rám okna posunula viac dozadu. A to isté spravila s pohonnou jednotkou. Tá je teraz ešte bližšie k stredu vozidla. Dôvod? Zníženie ťažiska a dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Posádka bude navyše sedieť o pár milimetrov nižšie. To je ďalší príspevok ku kvalite jazdných vlastností, ktoré boli pre MX-5 vždy alfou a omegou.
Interiér ostáva verný prísne puristickému duchu a ľahkej plátennej streche, ktorú bude možné zložiť manuálne, a to jediným pohybom priamo z interiéru. Pribudne však moderné multimediálne rozhranie HMI s voľne uchyteným displejom a kruhovým ovládačom či reproduktory v opierkach hláv. Rozhranie slúži funkciám navigácie, komunikácie a vďaka pripojeniu na internet aj aplikáciám systému Mazda Connect.

Automobilka navyše tvrdí, že sa snažila zmazať hranicu medzi interiérom a vonkajším prostredím, čo má byť prísľubom fantastických jazdných zážitkov. Tie podporí aj vyspelá konštrukcia podvozku. Vpredu ostáva MX-5 verná dvojitým lichobežníkovým ramenám a vzadu viacprvkovému zaveseniu. Tuhosť otvorenej karosérie zvyšuje centrálny priestorový rám, ktorý vytvára tunel pre kardan spájajúci prevodovku so zadnou hnanou nápravou. Novinkou bude aj elektrický posilňovač riadenia, ktorý nahradí klasickú hydrauliku. Podstatné sú však informácie o motoroch.
Pre MX-5 sú pripravené dva benzínové 4-valce z novej generácie motorov Skyactiv-G s vysokým kompresným pomerom. Oba boli upravené špeciálne pre potreby Miaty. Základom je agregát s objemom 1,5 litra. Tu poznáme konečne aj výkon. Japonská špecifikácia je naladená na 96 kW, ktoré ponúka pri 7 000 otáčkach za minútu. Kontrovať im bude 150 Nm krútiaceho momentu, ktorých maximum je uložené opäť pomerne vysoko, až pri 4 800 otáčkach za minútu.

To je dosť veľká zmena, pretože v tretej generácii bol základom motor 1,8i síce s nižším výkonom (93 kW), ale zato s vyšším krútiacim momentom 167 Nm. Oba parametre pritom dosahoval pri nižších otáčkach (6 500, 4 500 ot./min.). Automobilka sa pravdepodobne spolieha na nižšiu hmotnosť a menšie odpory, ktoré by tento hendikep kompenzovali. Dynamické parametre však nezverejnila. Ešte menej vieme o silnejšom motore 2,0 Skyactive-G.
Šepká sa, že by mal mať výkon 115 kW a krútiaci moment 200 Nm. To je opäť menej ako v minulosti. Pôvodne sa očakávalo aspoň 121 kW, ktorými disponuje nová Mazda 6. Takže sa zdá, že dynamikou nebude novinka nijak zvlášť prevyšovať svoju predchodkyňu. Pomôcť môžu nové 6-stupňové manuálne prevodovky, najmä pri slabšej verzii, ktorá si doteraz musela vystačiť s piatimi prevodovými stupňami. Zákazníci však budú môcť voliť pri silnejšom motore aj 6-stupňový automat.
Viac sa o novej Mazde MX-5 dozvieme v priebehu autosalónu v Chicagu, ktorý sa koná tento mesiac. Predaj by mal odštartovať ešte pred letnou „kabriosezónou“.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 3 915 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 730 |
Výška (mm) | 1 235 |
Rázvor náprav (mm) | 2 315 |
Technické údaje
Motor | 1,5 Skyactiv-G | 2,0 Skyactiv-G |
---|---|---|
Objem(ccm) | 1 496 | 1 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/7 000 | 115/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 150/4 800 | -/- |