Ford Focus RS 2016: 'Escort Cosworth' sa vracia. Má 4x4!

Nový Focus RS by sa mohol po rokoch stať rovnakou bombou ako legendárny Escort Cosworth. Dostal konečne stály pohon oboch náprav a ľahší, no výkonnejší motor EcoBoost. Na všetky štyri posiela až 320 koní. To nie je modernizácia, to je nové auto.

05.02.2015 06:00
debata
Nový Focus RS dostal obrovské sacie otvory v... Foto: Ford
Ford - Focus RS - 2016 Nový Focus RS dostal obrovské sacie otvory v prednom nárazníku. Privádzajú vzduch k najväčšiemu chladiču, aký sa kedy objavil v jeho útrobách. Disky majú priemer 19 palcov.

Po facelifte Focusu prišiel rad aj na najočakávanejšiu novinku – ostrú verziu RS. Bolo na čase, veď súčasný Focus tretej generácie má na konte štyri roky kariéry ale na vrchol ponuky zákazníci čkali zatiaľ márne. Teraz sa ale zdá, že Ford ich trpezlivosť ocení. Už dávnejšie sa totiž šepkalo, že nové RS prejde radikálnou technickou kúrou. Stalo sa. Ťažký 5-valec dostal „padáka“, rovnako ako aj zavesenie RevoCnucle na prednej náprave. O dostatok trakcie sa totiž po prvýkrát postará štvorkolka. A nie hocaká.

Ale nepredbiehajme. Pozrime sa najprv na dizajn. Ani tu Focus RS rozhodne nesklamal, hoci ubral z rozšírených blatníkov a aj jeho prahy pôsobia o čosi subtílnejšie. V podstate sa príliš nelíšia od verzie ST. Zato predná maska sa môže pochváliť obrovskými vstupnými otvormi, ktoré privádzajú životodarný kyslík k najväčšiemu chladiču, aký sa kedy vo Focuse objavil. Neprehliadnuteľný zadný difúzor zas skrýva mohutné koncovky výfukov a na veku sa týči obrovské aerodynamické krídlo.

Vzadu nechýba obrovské prítlačné krídlo a... Foto: Ford
Ford - Focus RS - 2016 Vzadu nechýba obrovské prítlačné krídlo a dvojica mohutných koncoviek výfukov zakomponovaných v difúzore. Výfuk obsahuje aktívne klapky.

Dielo dotvárajú 19-palcové disky kolies obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport s profilom 235/35 alebo príplatkovými „gumami“ Michelin Pilot Sport Cup 2. Špeciálne pre Focus RS namiešal Ford modrú farbu laku Nitrous Blue. Na výber však bude aj biela metalíza Frozen White, čierna Absolute Black a sivá Stealth. Miernym sklamaním môže byť len veľmi strohý tuning interiéru. Nechýba síce modré podsvietenie prístrojov, prídavné „budíky“ v centre palubnej dosky, športový kožený volant, anatomické sedadlá ani antikorové pedále, ale aj tak je atmosféra v kokpite pomerne civilná.

Po stlačení tlačidla Start by však malo byť pripravené všetko pre poriadny nával adrenalínu. Pod kapotou sa totiž udiala doslova revolúcia. Dvaapollitrový 5-valec je minulosťou. Žezlo prevzala technika EcoBoost, konkrétne 2,3-litrový 4-valec z nového Fordu Mustang. Technici ho však podrobili hĺbkovej revízii. Turbo dostalo väčší kompresor aj účinnejší medzichladič stlačeného vzduchu. Hlava valcov pozostáva z odlišnej zliatiny hliníka a piesty sa pohybujú vo vysokopevnostných liatinových vložkách hliníkového bloku. Nové je sanie aj výfukový trakt s elektronicky riadenou klapkou.

Prídavné „budíky“ v centre palubnej dosky,... Foto: Ford
Ford - Focus RS - 2016 Prídavné „budíky“ v centre palubnej dosky, anatomické sedadlá, športový volant či antikorové pedále prezrádzajú divokú povahu Focusu RS.

Výsledkom má byť minimálna turbodiera a mohutný záťah od nízkych otáčok až po maximálnych 6 800 za minútu. A výkon? K šesťstupňovej manuálnej prevodovke so skrátenými dráhami radenia bude posielať minimálne 320 koní, čo je 235 kW a minimálne 433 Nm krútiaceho momentu. Údaje Ford spresní neskôr, podobne ako dynamické parametre, ktoré ostávajú tajomstvom. V každom prípade pôjde o najsilnejší a najrýchlejší Focus všetkých čias. Pritom má spotrebovať o 20 % menej paliva. Bohužiaľ, asistovať mu pri tom bude štart-stop systém. Ale na to si dnes musíme zvykať.

Na Mercedes-Benz A 45 AMG ani Audi RS3 síce nový ostrý Focus výkonom stačiť určite nebude, ale pozíciu dôstojného súpera doženie vďaka ďalšie technickej inovácii. Tou je pamätníkmi legendárneho Escortu Cosworth a priaznivcami Focusu RS priam vymodlený pohon oboch náprav. Spolu s ľahší motorom posunie Focus RS na úplne novú úroveň kvality jazdných vlastností. Štvorkolka dostane permanentný náhon a dvojicu elektronicky riadených lamelových spojok. Vďaka nim dokáže systém poslať k zadným kolesám až 70 % hnacieho momentu.

Pod kapotou zamenil Focus RS 2,5-litrový... Foto: Ford
Ford - Focus RS - 2016 Pod kapotou zamenil Focus RS 2,5-litrový 5-valec za ľahší 4-valec 2,3 EcoBoost. Výkon však vzrástol až na 235 kilowattov.
Najväčšou „bombou“ Focusu RS je jeho pohon... Foto: Ford
Ford - Focus RS - 2016 Najväčšou „bombou“ Focusu RS je jeho pohon oboch náprav. Elektronicky riadené vektorovanie hnacieho momentu medzi zadnými kolesami mu umožní riadené pretáčavé výjazdy zo zákrut.

A nielen to. Zadná spojka môže vektorovať krútiaci moment aj medzi kolesami zadnej nápravy v pomere 100:0 na každé z kolies. Všetko riadi elektronika monitorujúca trakciu až 100-krát za sekundu. Znížený podvozok vybavený adaptívnymi tlmičmi umožní navyše nastavenie charakteristiky pre jazdu na okruhu alebo na bežných cestách. Ford preto sľubuje potlačenie nedotáčavosti a riadené pretáčavé výjazdy zo zákrut, kde má RS zvládnuť preťaženie nad hranicou 1g.

Vývoj Focusu RS zabezpečil špecializovaný tím Ford Performance v Európe a USA, kde vznikol v rokoch 2002 a 2009 aj Focus RS WRC. Novinka nadviaže na ostré modely Fordu ako 16-ventilový Escort RS 1600 z roku 1970, Sierru Turbo RS Cosworth z roku 1985 alebo spomínaný Escort RS Cosworth s pohonom oboch náprav z roku 1992. Schádzať bude z výrobných liniek nemeckého závodu v Saarlois. Ceny ešte oznámené neboli.

Ford - Focus RS - 2016
Ford - Focus RS - 2016
+6Ford - Focus RS - 2016

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ford #Ford Focus #autosalón Ženeva 2015 #Ford Focus RS
Články podľa značiek