Zdá sa, že BMW nemieni nechať konkurencii ani ten najmenší priestor. Po prieniku do triedy SUV a kompaktných hatchbackov prišiel útok aj v kategórii MPV. Vlani ho tu zastúpilo nové BMW 2 Active Tourer. Tradície značky rozmetalo na prach nielen jednopriestorovou karosériou, ale aj predným náhonom a trojvalcovými motormi. O to viac prekvapila párna číslovka v názve, ktorá dovtedy prislúchala výlučne športovejšej časti mníchovského portfólia – kupé, kabrioletom či módnym 4-dverovým kupé.
V Mníchove jednoducho potrebovali odpoveď na úspešnú stuttgartskú triedu B. Teraz však ide BMW ešte ďalej. Ženeva sa stane miestom premiéry predĺženej verzie 2 Gran Tourer, ktorá odvezie až siedmich pasažierov. Takže tu máme priameho konkurenta nielen pre „béčko“, ale aj pre MPV modely mainstreamových značiek, akými sú Opel Zafira Tourer, Citroën Grand C4 Picasso či Renault Grand Scénic. Pochopiteľne, produkt BMW bude drahší, no stúpajúce predaje prémiových áut aj v nižších triedach ukazujú, že zákazníci sú za kvalitu platiť ochotní.
Novinka síce vychádza z BMW 2 Active Tourer, no rozsah zmien je značný. Prepracovaná je celá zadná časť karosérie, a to od stredových stĺpikov. Tretí rad sedadiel si totiž vyžiadal zmenu proporcií aj rázvoru. Gran Tourer sa natiahol na 4 556 mm, čo je o 214 mm viac, a je o 53 mm vyšší (1 608 mm). Na rázvore s hodnotou 2 780 mm ich pribudlo 111. Šírka 1 800 mm ostala zachovaná. Aj tak je však BMW 2 Gran Tourer skôr kompaktnejším predstaviteľom 7-miestnych MPV nižšej strednej triedy. Je napríklad kratší ako Opel Zafira.
Že ide o BMW, niet najmenších pochybností. K značke sa hlási typickými ľadvinkami a zadnými svetlami v tvare písmena L. V porovnaní s 2 Active Tourer sa zväčšilo tretie bočné okno. Čo je však podstatné, v kufri môže byť umiestnený tretí rad sklopných sedadiel. Budú však za príplatok. Prístup k nim zabezpečujú predĺžené dvere a posuvný druhý rad sedadiel (v rozsahu 130 mm), delený v typicky mníchovskom pomere 40 : 20 : 40. Kufor má v základe 645 litrov, čo je v porovnaní s Active Tourerom o 177 viac.
S tretím radom sedadiel sa batožinový priestor zmenší na 560 litrov. Je tu však stále možnosť zväčšovať kufor posúvaním druhého radu až na 805 litrov. Po jeho sklopení vzrastie maximálna prepravná kapacita Gran Toureru na 1 905 litrov. Len na porovnanie, Active Tourer ich zvládne najviac 1 510. Myslelo sa aj na odkladacie priestory a deti. Na zadnú lavicu je možné uchytiť až tri detské sedačky. V ústrety im Gran Tourer vychádza aj novou zábavnou aplikáciou „myKIDIO“, ktorá ponúka obsah zameraný na deti a rodiny.
Pod kapotou sa objaví päť preplňovaných motorov. Základ tvoria 1,5 litrové 3-valce 218i (100 kW) a naftový 216d (85 kW). Neskôr sa ponuka rozšíri aj o najslabšiu benzínovú alternatívu 216i. Oveľa zaujímavejšie však budú 4-valce 220i (141 kW), 218d (110 kW) a najsilnejší diesel 220d (140 kW). Najvýkonnejší benzínový variant 225i (170 kW) ostáva zatiaľ výsadou menšieho Active Toureru. Pre všetky motorizácie je okrem 6-stupňového manuálu dostupná aj automatická prevodovka. Trojvalce dostanú 6-stupňové a 4-valce 8-stupňové automaty.
Výnimku tvorí jedine verzia 220d, kde je automat štandardom, a to spolu s pohonom oboch náprav xDrive. Tak ako pri Active Toureri, budú mať zákazníci aj v tomto prípade na výber množstvo individualizačných programov – od Advantage a Sport Line až po Luxury Line a balík M Sport. Za príplatok si tiež môžu dopriať množstvo asistenčných systémov vrátane Traffic Jam, ktorý pomáha vodičovi akcelerovať, brzdiť a udržať vozidlo v jazdnom pruhu, head-up displej či multimediálny systém ConnectedDrive s množstvom aplikácií.
Novinka sa predstaví už o pár dní na marcovom ženevskom autosalóne. Do predaja zamieri ešte tento rok.
Rozmery/hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 556 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 608 |
Rázvor náprav (mm) | 2 780 |
Počet miest | 5+2 |
Veľkosť kufra (l) | 540/645 – 1 905 |
Technické údaje
Motor | 218i | 220i | 216d | 218d | 220d xDrive |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 499 | 1 998 | 1 496 | 1 995 | 1 995 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 100/4 400 | 141/5 000 | 85/4 000 | 110/4 000 | 140/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 220/1 250 | 280/1 250 | 270/1 750 | 330/1 750 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M/6A | 6M/8A | 6M/6A | 6M/8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 11,1/11,1 | 8,9/8,9 | 11,1/10,9 | 9,3/9,3 | 7,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 205/203) | 222/223 | 192/192 | 205/207 | 218 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1/5,2 | 6,2/5,9 | 3,9/4,0 | 4,3/4,3 | 4,9 |