Už vlani sa švajčiarska spoločnosť NanoFlowcell pochválila v Ženeve projektom Quant e-Sportlimousine. Rozmerná štúdia s karbónovou karosériou, dĺžkou 5,2 metra a obrovskými krídlovými dverami udivovala už vtedy brutálnym výkonom a dynamikou. Jej štyri elektromotory, každý pre jedno koleso, mali produkovať spoločne 925 koní a neskutočný krútiaci moment 11 600 Nm. Spoločnosť hovorila o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, čo je údaj zo sveta hyperšportov. Lenže toto auto má na váhe 2 300 kg, čo je asi o tonu viac, než sa patrí, a dostatok miesta pre štyroch cestujúcich.
Tento rok sa NanoFlowcell opäť vráti do Ženevy a ukáže ďalšiu evolúciu projektu, tentoraz s označením Quant F a ešte ohurujúcejšími údajmi. Za dvanásť mesiacov vzrástol totiž celkový výkon na 1 090 koní (801,6 kW) a dojazd zo 600 až na 800 km. To aj vďaka použitiu dvojstupňovej prevodovky, čo je pri elektromobile raritou, a tiež možnosti odpájať pohon predných kolies. Zdrojom energie sú palivové články a akumulátory. Články však „netankujú“ klasický vodík. Miesto neho používa Quant F bližšie nešpecifikované iontové kvapaliny (elektrolyt), jednu s kladným a druhú so záporným nábojom, ktoré sú uskladnené oddelene v dvoch nádržiach s objemom 2 × 250 litrov.
Následne sa palivo pumpuje do palivových článkov, kde dochádza na membránach k výmene elektrického náboja. Doteraz sa táto technológia využívala vraj len pri uskladňovaní energie z obnoviteľných zdrojov. Použitiu v automobiloch bránili jej rozmery, hmotnosť a pomalé uvoľňovanie energie. Zdá sa však, že väčšinu týchto limitov NanoFlowcell spolu s firmou Bosch Engineering vyriešili. Teraz čakajú Quant F homologizačné testy a tiež bariérové skúšky, tak v Európe ako aj v USA. Podľa spoločnosti je však už exteriér na 100 percent kompatibilný s bezpečnostnými predpismi a interiér hotový na 90 %. K prvým zákazníkom by sa mohol Quant F dostať možno už o dva roky.
Firma však pripúšťa, že sériová špecifikácia bude pracovať s napätím zníženým zo 735 na 400 voltov, čo by umožnilo rozumné hospodárenie s energiou. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod tri sekundy, ako aj maximálna rýchlosť nad 300 km/h majú byť však zachované. Viac sa dozvieme na autosalóne v Ženeve. Zaujímavé budú skôr než dynamické parametre, najmä informácie o chemickej reakcii prebiehajúcej v článkoch a o druhu paliva. O ňom totiž NanoFlowcell tvrdí, že je netoxické, nehorľavé a odbúrateľné. „Veríme, že sme s naším médiom na správnej ceste,“ hovorí Nunzio La Vecchia, šéf lichtenštajnskej spoločnosti. Čaká nás teda revolúcia v oblasti elektromobilov?