Priaznivci rotačného Wankelu sú už zvyknutí na rozporuplné informácie o vývoji novej generácie motora s rotačným piestom. Šéf Mazdy Masamichi Kogai sa napríklad nie tak dávno vyjadril, že vyvíjať takýto špecifický agregát pre potreby malosériového športového kupé je jednoducho nerentabilné. Investícia by sa oplatila, len ak by sa predalo minimálne 100 000 kusov ročne. A to je v prípade nástupcu kultového kupé RX-8 holá fikcia.
Lenže Wankel patrí k imidžu Mazdy tak ako Quattro k Audi či hybrid k Toyote a v takomto prípade sa ísť do mínusu možno aj oplatí. Z tohto rotačného motora, ktorý uviedla Mazda na trh v roku 1964 a naposledy montovala do kupé RX-8, sa stal takmer kult. Jeho výrobu však musela zastaviť z dôvodu neplnenia emisných noriem. Stalo sa tak v júni 2012. V Európe stiahla toto kupé z predaja dokonca už v roku 2010. Opäť pre emisie.
Teraz sa však zdá, že svitá na lepšie časy. Podľa britského Autocaru totiž Mazda na novom Wankeli predsa len pracuje. Presvedčený je o tom na základe informácie, že automobilka počíta aj do budúcnosti so zachovaním oddelenia vývoja Wankelovho motora, kde pracuje tridsať inžinierov. A nielen to. Mazda tiež spolupracuje s univerzitami a dokonca s americkou NASA na vývoji materiálu schopného odolávať vysokému zaťaženiu rotačného piesta.
Práve problémy s tesnosťou rotačného piesta v komore spôsobovali vysokú konzumáciu oleja, stratu kompresie a nižšiu životnosť. Na odstránenie týchto úskalí má Mazda vraj ešte dosť času. Autocar totiž uvádza, že nový Wankel je naplánovaný pre nástupcu kupé RX-8, ktorý by sa mal objaviť na trhu až v roku 2020, pri príležitosti stého výročia vzniku automobilky. Novinka by mala spočívať na upravenej platforme roadsteru MX-5.
To by, samozrejme, znížilo náklady na vývoj nového športového modelu a sčasti kompenzovalo straty z vývoja rotačného motora. S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o dvojrotorový motor bez preplňovania. Šušká sa dokonca o laserovom zapaľovaní. Ten ostatný mal v Mazde RX-8 objem 1 300 kubíkov a dával buď 141, alebo v silnejšej verzii až 177 kW. Na stovku zrýchľovalo futuristické kupé s asymetrickými dverami za 6,5 sekundy.