
Superb prvej generácie z roku 2001 stál na predĺženej platforme čínskeho Passatu a druhá generácia z roku 2009 zas využila predĺženú platformu vtedajšej Octavie. Tá jej však neumožnila narásť do šírky plnohodnotného reprezentanta strednej triedy. Nie nadarmo ju niektorí prezývali „jazvečík“. Až teraz prichádza okamih, v ktorom sa konštruktérom a dizajnérom rozviazali ruky. Modulárna platforma MQB robí z nového Superbu podstatne sebavedomejšieho hráča. Úzka karoséria je minulosťou. Superb sa nielen dĺžkou, ale i šírkou konečne dotiahol na samotný vrchol strednej triedy.
Väčší ako Passat
V porovnaní so svojím predchodcom je o 28 mm dlhší (4 861 mm), o 47 mm širší (1 861 mm) a o šesť milimetrov vyšší. Na rázvore s hodnotou 2 841 mm ich pribudlo až 80. Zväčšil sa tiež rozchod predných kolies o 39 a zadných až o 54 mm. A čo je nemenej dôležité, predný previs sa „scvrkol“ o 61 mm. To dalo Superbu úplne nové proporcie, typické pre modely strednej a vyššej strednej triedy, kde sa patrí mať predné kolesá čo najviac vpredu, a vzadu zas dlhý previs.
Práve to bola najväčšia proporčná chyba predchádzajúcej generácie. Dnes je minulosťou. O obrovský posun ide aj v dizajne. Naživo pôsobí novinka omnoho solídnejšie než naznačovali prvé oficiálne skice a rôzne počítačové retuše kolujúce na internete. Superb je skutočne veľké auto. Napokon, dĺžkou, šírkou aj rázvorom prerastá najnovšiu generáciu Passatu. A dá sa povedať, že na rozdiel od jeho mdlého dizajnu prináša dokonca viac nápadov. Nechýba mu charakter, elegancia ani robustnosť.

Potvrdilo sa, že koncept VisionC bol vlastne štylistickou „rozcvičkou“ Superbu. Aj keď bola štúdia menšia, nájdeme tu veľa styčných bodov. Najmä originálny tvar predných a zadných reflektorov preferujúcich trojuhoľníkové formy. Vzadu je zachovaná aj typická „céčková“ grafika. Predná maska s 19 lamelami nadväzuje na bohato modelovanú kapotu, a bočný profil zvýrazňuje spodný prelis aj ostrá „tornado line“, ktorá sa tiahne celou dĺžkou karosérie. Plochu okien zväčšuje tmavý stredný stĺpik – opäť rozdiel v porovnaní s predošlou generáciou.
Ľahší o 75 kilogramov
Línia kabíny veľmi zdatne maskuje, že ide o liftback, a nie o klasickú trojpriestorovú karosériu. Obrovský kufor, o ktorom ešte bude reč, nepôsobí pritom ťažkopádne. Podieľa sa na tom užší zadný stĺpik, ktorý si mohol nový Superb dovoliť vďaka odstráneniu zložitej dvojitej kinematiky pôvodného veka Twindoor. V ponuke bude celkom 14 farieb lakov a disky kolies s rozmerom od 16 až do 19 palcov. Napriek veľkorysosti proporcií však aj tu Superb prezrádza postavenie pod Passatom.
Jeho predné adaptívne reflektory Light Assist majú síce samočinné prepínanie diaľkového režimu a vo vyššej verzii Smart aj funkciu aktívneho tienenia, ktorá je v Škode použitá prvýkrát, ale vystačiť si musia s bi-xenónovou technikou. Full LED svetlá Superb jednoducho nedostal, čo je prekvapivé, keďže za príplatok ich môže mať aj koncernový Seat Leon či dokonca lacné Toledo. Diódy majú len funkciu denných svetiel a štandardne sú dodávané pre zadné svetlá. Takže v tomto smere sa Superb drží o krok vzad.

Veľkosť neovplyvnila negatívne hmotnosť. Nový Superb je dokonca o 75 kg ľahší, takže aj s vodičom váži toľko ako jeho prázdny predchodca. Presne 23 kilogramovú úsporu má na konte platforma MQB so 45-percentným podielom vysokopevnostnej ocele. Na hliníkových závesoch kolies zas ubudlo 18 kg. V interiéri ušetrili konštruktéri 22, a na riadení ďalšie dva kilogramy. Motory sú priemerne ľahšie o 14 kg. Zlepšila sa aj aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu klesol z Cx 0,29 na 0, 275, a v prípade verzie GreenLine až na 0, 263. Napríklad aj vďaka zakrytovaniu podvozku.
Nedostižný kufor aj interiér
Veľkosťou interiéru má Superb zatieniť všetko, čo sa dnes považuje za strednú triedu. Proporcie na to rozhodne má. Zadní cestujúci budú mať na kolená až 157 mm, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s najbližším konkurentom v triede. Šírka vpredu sa zväčšila o 39 a vzadu až o 69 mm. Viac miesta je aj nad hlavou (+6/+25). Nad zadnými sedadlami je po strechu až 980 mm. A kufor Superbu nemá tiež obdobu. Zmestí sa sem neskutočných 625 litrov batožín, čo je ešte o 30 viac ako predtým.
Vstup zabezpečuje tentoraz už len jednodielne veko, zato s elektrickým ovládaním a nožným senzorom, takže ho otvoríte bez použitia rúk. Tam ale Superb nekončí. Sklopením zadných operadiel, a to priamo z kufra (za príplatok), vyčarí celkový objem 1 760 litrov, a po zložení operadla spolujazdca odvezie predmety dlhé 3,1 metra. K tomu musíme pripočítať praktické fixačné cargo elementy a množstvo odkladacích priestorov. A to sme už pri téme Simply Clever riešení, ktorých je v Superbe celkovo 29, z toho 10 úplne nových.

Do každých dverí sa zmestí fľaša s objemom 1,5 litra a reflexná vesta. V interiéri sú až tri držiaky na tablety, z toho jeden v stredovom boxe. Nechýba povestná škrabka vo veku nádrže, odpadkový kôš, vyberateľná LED batéria v kufri či dva dáždniky vo dverách. Do tohto zoznamu však Škoda zahŕňa aj omnoho sofistikovanejšie prvky, napríklad sklopné ťažné zariadenie, a najmä nové funkcie kompatibility, ako MirrorLink pre zobrazenie obsahu telefónu na displeji multimediálneho rozhrania, alebo funkciu SmartGate pre komunikáciu mobilu s vozidlom.
Nový luxus na palube
S novou aplikáciou Media Command a Wi-Fi modulom môžu zas cestujúci obsluhovať infotainmnet po prvýkrát zo zadných sedadiel. Dizajn samotného interiéru je ale pomerne strohý a menej inovatívny ako v Passate. Superb napríklad nedostane virtuálny kokpit, ktorý nahrádza prístrojový panel displejom. Moduly, ovládania klimatizácie či volant, si navyše požičal priamo z lacnejšej Octavie. V luxuse si ale rozhodne polepšil. Je tu panoramatická otvárateľná strecha, trojzónová klimatizácia (v Passate štvorzónová), vyhrievané čelné okno a nezávislé kúrenie.
Vyhrievanie dostali aj zadné sedadlá, a tie predné môžu byť ventilované. Nechýba parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, a dokonca samočinné vychádzanie z parkovacieho miesta. Klasickú parkovaciu brzdu nahradila štandardne elektrická. Funkcia hill-holder je ale opäť za príplatok. S komfortom súvisí aj po prvýkrát použité adaptívne pruženie, ktoré je možné nastavovať v režimoch Normal, Comfort a Sport. V spojení s voľbou nastavenia jazdného profilu DCC ponúka Superb navyše dva ďalšie módy Eco a Sport. Tie ovplyvňujú aj citlivosť plynu, reakcie prevodovky, či účinok posilňovača riadenia. V režime Eco sa napríklad aktivuje voľnobežka pre maximálne využitie zotrvačnej energie.

Veľký pokrok urobil Superb aj v bezpečnosti. V sérii bude sedem airbagov, a za príplatok ďalšie dva bočné pre zadných cestujúcich. Pribudla tiež multikolízna brzda a autonómne brzdenie pri nízkych rýchlostiach City Safety, či výstraha pred kolíziou Front Assist. Prvýkrát sa v Superbe objavuje proaktívna ochrana Crew Protect Assist. V prípade hroziacej kolízie pritiahne Superb bezpečnostné pásy a zavrie okná vrátane toho strešného. A konečne tu máme adaptívny tempomat udržujúci odstup a fungujúci v rozsahu od 30 až do 210 km/h.
Pribudlo aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu Lane Assist , spomínané adaptívne svetlá, kontrola mŕtveho uhla zrkadiel BSD, čítačka dopravných značiek, varovanie pri vychádzaní z parkovacieho miesta, kontrola únavy vodiča, a dokonca Traffic Jam Assist, ktorý dokáže čiastočne prevziať riadenie v kolónach. Úplnou novinkou je systém Emergency Assist, ktorý v prípade, že vodič prestane riadiť vozidlo a nereaguje na upozornenia, auto ubrzdí do úplného zastavenia. Na bezpečnosti sa teda nešetrilo, aj keď možno predpokladať, že väčšina asistentov bude za príplatok.
Výkon vyšší o 20 percent
Kariéru odštartuje Superb s ôsmimi 4-valcami – piatimi benzínovými TSI s výkonom od 92 do 206 kW, a troma naftovými s rozpätím od 88 do 140 kW. Všetky sú preplňované a majú priame vstrekovanie paliva. Z ponuky definitívne vypadol atmosférický 6-valec 3,6 FSI. V porovnaní s predchodcom ponúkajú o 20 % vyšší výkon a o 30 % nižšiu spotrebu paliva. Emisnú normu Euro 6 im pomáha splniť sériovo dodávaný štart-stop systém a rekuperácia brzdnej energie.

Ponuka je v podstate zhodná s Passatom, chýba len najväčšia koncernová hviezda – naftové biturbo Bi-TDI s výkonom 176 kW. Benzínový základ tvorí motor 1,4 TSI (92 kW) a jeho výkonnejšia verzia (110 kW) s vypínaním valcov ACT, ktoré šetrí približne 0,5 litra paliva na 100 km. Oba sú kombinované so 6-stupňovými manuálmi, pre silnejší je k dispozícii aj 6-stupňová dvojspojková prevodovka DSG. Výkonový stred zastupuje nový motor 1,8 TSI (132 kW), pre ktorý je v ponuke nová 7-stupňová prevodovka DSG.
Na vrchol sa postaví agregát 2,0 TSI v dvoch výkonových verziách (162, 206 kW). Slabší je kombinovaný výlučne s 6-stupňovou dvojspojkou DSG, a silnejší aj s pohonom oboch náprav 4×4 s elektro-hydraulickou spojkou Haldex piatej generácie. Napriek menšiemu objemu v porovnaní s motorom 3,6 FSI (191 kW) disponuje najsilnejšia verzia vyšším výkonom o 15 kW, a pritom spotrebuje o 24 % menej paliva. Najrýchlejší Superb dosiahne maximálku 250 km/h a na stovku zrýchľuje za 5,8 sekundy.
GreenLine jazdí len za 3,7 litra nafty
Základným dieselom je modernizovaný motor 1,6 TDI (88 kW), kombinovaný so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG. Superb s ním spotrebuje len 3,9 litra nafty. Ešte úspornejšia má byť verzia GreenLine s optimalizovanou aerodynamikou a nižším valivým odporom pneumatík, ktorá ušetrí ďalšie dva deci paliva. Strednou alternatívou je motor 2,0 TDI (110 kW) s vyvažovacími hriadeľmi a so 6-stupňovým manuálom. V prípade kombinácie s pohonom 4×4 bude však k dispozícii aj DSG.
Najsilnejším dieselom Superbu bude ten istý agregát vyladený na 140 kW. Vo verzii s pohonom 4×4 sa bude dodávať len so 6-stupňovým DSG, a vo verzii 4×2 aj s manuálnou prevodovkou. Podvozok ťaží z väčšieho rozchodu a rázvoru náprav, ale aj z redukcie hmotnosti neodpružených hmôt vďaka hliníkovým komponentom zavesenia. Predná náprava využije tlmičové vzpery McPherson a pomocný rám. Zadné kolesá vedie nezávislé viacprvkové zavesenie. Stabilizátory sú v oboch prípadoch trubkové.
O dobrú trakciu sa postará nielen stabilizačný systém ESC, ale aj elektronická uzávierka diferenciálu, prípadne jej rozšírená funkcia o XDS+, ktorá sa zároveň podieľa na držaní stopy a neutralite pri prejazde zákrutou tým, že prenáša väčší hnací moment na vonkajšie hnané koleso. Jazdným vlastnostiam má prospieť aj o 13 % vyššia torzná tuhosť karosérie. Superb absolvuje svetovú výstavnú premiéru v marci v Ženeve. Na Slovensku by sme ho mohli vidieť už na aprílovom autosalóne v Bratislave. K prvým zákazníkom zamieri v júni.
Porovnanie rozmerov
Model | Škoda Superb III | Škoda Superb II | VW Passat VIII |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 861 | 4 833 | 4 767 |
Šírka (mm) | 1 864 | 1 817 | 1 832 |
Výška (mmň | 1 468 | 1 462 | 1 456 |
Rázvor náprav (mm) | 2 841 | 2 761 | 2 791 |
Objem kufra (l) | 625 | 595 | 586 |
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,4 TSI | 1,4 TSI ACT | 1,8 TSI | 2,0 TSI |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 395 | 1 395 | 1 798 | 1 984 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 92/5 000 | 110/5 000 | 132/4 000 | 162/4 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 200/1 400 | 250/1 500 | 320 (250)/1 450 | 350/1 500 |
Prevodovka | 6M | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,9 | 8,6/9,0 | 8,0/8,1 | 7,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 208 | 220/220 | 232/231 | 243 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,3 | 4,8/4,9 | 5,8/5,5 | 6,1 |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 | 1 968 | 1 968 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/3 500 | 110/3 500 | 140/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 500 | 340/1 750 | 400/3 500 |
Prevodovka | 6M/7DSG | 6M/6DSG | 6M/6DSG |
0 – 100 km/h (s) | 10,9/11,0 | 8,8/8,9 | 8,0/7,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 206/206 | 220/218 | 237/234 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,9/3,8 | 4,0/4,4 | 4,0/4,5 |
Technické údaje (4×4)
Motor | 1,4 TSI ACT | 2,0 TSI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 395 | 1 984 | 1 968 | 1 968 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/5 000 | 206/5 600 | 110/3 500 | 140/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 500 | 350/1 700 | 340/1 750 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6DSG | 6M | 6DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,0 | 5,8 | 9,1 | 7,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 217 | 250 | 217 | 229 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,4 | 7,1 | 4,4 | 5,0 |