Subaru vyrobilo už 15 miliónov motorov 'boxer'

Subaru a Porsche sú v súčasnosti jedinými automobilkami vernými motorom s protibežnými piestmi. Tá japonská práve oslavuje výrobu 15-miliónteho agregátu „boxer“. Potrebovala na to 49 rokov

23.02.2015 12:00
debata
Motorom s protibežnými piestmi je Subaru verné... Foto: Subaru
Subaru - motor Boxer Motorom s protibežnými piestmi je Subaru verné už 49 rokov. Najnovšou verziou je motor s objemom 2,5 litra pre novú generáciu Subaru Outback.

Subaru predstavilo po prvýkrát motor s protibežnými piestmi v roku 1966 v Subaru 1000. Tento sedan bol zároveň prvým modelom značky s predným náhonom. Motor mal litrový objem, ľahký hliníkový blok a výkon 40 kW. Výsledkom tejto konštrukcie boli nižšie vibrácie a ochotný nástup otáčok až k hornému spektru. Plochý a nízky profil motora zároveň pomáhal znížiť ťažisko automobilu. Subaru sa preto rozhodlo zostať tejto koncepcii verné. A robí tak dodnes.

Prvým modelom Subaru s motorom boxer bol sedan... Foto: Subaru
Subaru 1000 Prvým modelom Subaru s motorom boxer bol sedan Subaru 1000 z roku 1966. Bol to zároveň prvý model značky s predným náhonom.

Tento mesiac sa Subaru podarilo prekonať 15-miliónovú hranicu vo výrobe motorov „boxer“. Okrem neho používajú tento typ motora už len niektoré modely Porsche (911, Boxster, Cayman) a Toyota v kupé GT86, ktoré je však výsledkom spolupráce Toyoty práve so Subaru. V porovnaní s konkurenciou však išlo Subaru ešte ďalej a v roku 2007 predstavilo ako prvá automobilka na svete aj prvý Boxer Diesel, teda naftový agregát s protibežnými piestmi.

Neskôr Subaru obohatilo technické portfólio aj... Foto: Subaru
Subaru Leone - 1972 Neskôr Subaru obohatilo technické portfólio aj o symetrický pohon oboch náprav. Prvá symetrická „štvorkolka“ sa predstavila v roku 1972 v modeli Leone 4WD.

Motory prešli počas 49 rokov produkcie rozsiahlym vývojom. Najnovšími derivátmi pri benzínových motoroch sú konštrukčné rady FB25 – atmosférický motor s objemom 2,5 litra v novom Outbacku a prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním paliva DIT s objemom 1,6 a 2,0 l, napríklad v modeli Levorg, ktorý sa do Európy ešte nedováža. Zároveň vyrobilo Subaru tento rok aj 14-miliónty automobil so symetrickým pohonom 4×4. Ten sa predstavil prvý raz v roku 1972 spolu s modelom Leone 4WD.

Odvtedy je symetrická „štvorkolka“ jednou z kľúčových technológií a typických znakov Subaru. Zabezpečuje stabilitu aj pri vysokých rýchlostiach a vynikajúcu ovládateľnosť v zákrutách. Systém pohonu všetkých kolies, vyvinutý a zdokonaľovaný Subaru, navyše umožňuje vyvážené rozloženie hmotnosti. Hnací reťazec je totiž na rozdiel od ostatných systémov spolu s pozdĺžne uloženým motorom boxer umiestnený symetricky v stredovej osi vozidla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #Symmetrical AWD #Subaru Leone #Subaru 1000 #motor boxer
Články podľa značiek