Hyundai sa v Európe zapojil do segmentu SUV nižšej strednej triedy modelom Tucson v roku 2004. O osem rokov neskôr ho vystriedal Hyundai ix35, ktorý sa už rodil kompletne v Európe. A aj sa tu vyrábal. Teraz však prichádza čas na zmenu. A opäť radikálnu. Nové SUV je totiž nielen od základu novým autom, ale aj modelom, ktorý sa vracia k pôvodnému názvu Tucson. Na ten automobilka síce celkom nezanevrela, no v Európe ho od roku 2009 nepoužívala.
Ktovie prečo sa Hyundai rozhodol pre túto marketingovú zmenu, v každom prípade to nemení nič na fakte, že nový Tucson je neporovnateľne príťažlivejší ako jeho predchodca. Postavili ho na novej platforme s rázvorom 2 670 mm, čo znamená, že nápravy sú odteraz od seba vzdialené o 30 mm ďalej. A menili sa aj celkové rozmery. Na dĺžke 4 475 mm pribudlo 65 a na šírke 1 850 mm 30 milimetrov. Len na výške 1 645 mm ich 25 ubudlo. Ambície Tucsonu vidieť aj na jeho dizajne, ktorý vzal pevne do rúk Peter Schreyer, pôvodne šéfdizajnér Kie.
Minulosťou sa tak stávajú plavné „ázijské“ línie. Novinka pôsobí sebavedomejšie, modernejšie, a najmä európskejšie. Prednú časť zdobí typická 6-uholníková maska s trojicou robustných horizontálnych lamiel, na ktorú nadväzujú efektne spracované reflektory. Denné LED diódy sú integrované v nárazníku spolu s hmlovými svetlami. Dojem SUV umocňuje plochejšia a dlhšia predná kapota, ktorej ustúpili viac dozadu posunuté predné stĺpiky. Profil oživujú výrazné prelisy a plastom lemované blatníky či podbehy.
Zadná časť pripomína v mnohom mladšie Santa Fe. Disponuje širokými delenými zadnými svetlami a vekom, ktoré je možné ovládať elektricky. Pod ním sa skrýva batožinový priestor s objemom 513 litrov, čo je o 48 litrov viac. Priestrannejší má byť aj interiér, ktorý si kvalitatívne výrazne polepšil. Hyundai sľubuje nasadenie mäkkých plastov a solídnych chrómových dekorácií. V centre palubnej dosky nájdeme nové dotykové rozhranie s navigáciou, ktorá je trikrát rýchlejšia ako predchádzajúci systém.
Zákazníci budú mať k dispozícii telematické služby TomTom Live bezplatne na sedem rokov. A keď sme už pri palubných systémoch, novinkou je parkovací asistent SPAS, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne parkovanie a vodiča zároveň upozorní pri výjazde z parkovacieho miesta na križujúce vozidlá. Balík asistenčných systémov obsahuje odteraz núdzové brzdenie Autonomous Emergency, ktoré reaguje na autá aj chodcov, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, monitorovanie slepého uhla zrkadiel a zobrazovanie rýchlostných limitov.
Aktívna predná kapota sa zas podieľa na znížení následkov pri zrážke s chodcom. Pribudli tiež komfortné prvky, napríklad vyhrievané a ventilované predné sedadlá či tmavočervené kožené čalúnenie Wine Red. Pod kapotou bude na výber z piatich pohonných jednotiek – dvoch benzínových a troch dieselových, pričom výkonové rozpätie siaha od 85 do 135 kW. Základom je benzínový motor 1,6 GDI (99 kW) spojený so 6-stupňovým manuálom. Silnejšiu verziu predstavuje nové turbo 1,6 T-GDI naladené na 129 kW, ktoré nahrádza motor 2,0 GDI.
Práve pre tento agregát je pripravená ďalšia novinka v podobe 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky 7DCT. Naftová ponuka štartuje motorom 1,7 CRDi (85 kW) so 6-stupňovým manuálom. Väčší dvojliter sa bude dodávať s výkonom 100 alebo až 135 kW, teda presne tak ako doteraz. Pre obe verzie bude aj klasická automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Paleta agregátov sa teda príliš nemení, a to ani výkonovo, všetky motory budú však plniť emisnú normu Euro 6 a spotrebujú menej paliva.
Koľko presne to bude, to si necháva Hyundai zatiaľ pre seba, podobne ako dynamické parametre či informácie o tom, s ktorými agregátmi bude Tucson dostupný s pohonom 4×4. Vzhľadom na podobnosť motorovej ponuky s predchádzajúcou generáciou však možno predpokladať, že štvorkolka sa objaví v štandarde s výnimkou najslabších verzií 1,6 GDI (99 kW) a 2,0 CRDi (85 kW). Produkciu Tucsonov pre Európu zabezpečí český výrobný závod v Nošoviciach, kde doteraz schádzal z liniek aj Hyundai ix35.
Viac sa dozvieme už o pár dní na marcovom ženevskom autosalóne, kde má Tucson naplánovanú svetovú premiéru. K prvým zákazníkom by sa mal dostať v druhom polroku. Len pre zaujímavosť, od roku 2001, keď Hyundai prišiel do Európy s modelom Santa Fe, predal už viac ako jeden milión SUV.
Rozmery, objemy
Model | Tucson | ix35 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 475 | 4 410 | + 65 |
Šírka (mm) | 1 850 | 1 820 | + 30 |
Výška (mm) | 1 645 | 1 670 | – 25 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 | 2 640 | + 30 |
Objem kufra (l) | 513 | 465 | + 48 |
Technické údaje
Motor | 1,6 GDI | 1,6 T-GDI | 1,7 CRDi | 2,0 CRDi | 2,0 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 99 | 129 | 85 | 100 | 135 |
Prevodovka | 6M | 6M/7DCT | 6M | 6M/6A | 6M/6A |