Po vlaňajšej premiére Passatu, Passatu Variant a plug-in hybridného Passatu GTE prichádza rad na Passat Alltrack. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou, ktorá čakala na svoju off-roadovú verziu celých sedem rokov, je to teda bleskové tempo. Dôvod je jasný, Passat Alltrack, predstavený roku 2012, zaznamenal okamžitý úspech. Nový Alltrack však vychádza z ôsmej generácie, samozrejme, s karosériou Variant.
Zmeny sú viditeľné na prvý pohľad, aj keď pomerne decentné. Karoséria je zdvihnutá presne o 27,5 mm, čo je aj výsledkom väčších kolies s priemerom od 17 až do 19 palcov. Nárazníky dostali ochranné nábehové hrany z nehrdzavejúcej ocele a blatníky či podbehy zas plastovú ochranu. Spätné zrkadlá majú kryty s matným povrchom. Na streche sa nachádzajú nosiče z eloxovaného hliníka. Vzadu upúta pozornosť prepracovaný nárazník s integrovanými výfukmi a nábehovým ochranným panelom.
Na výber bude päť motorov. Ponuku benzínov tvoria agregáty 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (162 kW). Priaznivci nafty môžu voliť dieselový 4-valec 2,0 TDI s výkonom 110 alebo 140 kW. Nechýba ani bonbónik v podobe dvojlitrového Bi-TDI, naladeného až na 176 kW. Všetky motory sú štandardne vybavené štart-stop systémom a regeneráciou brzdnej energie. Okrem najslabších verzií 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TDI (110 kW), ktoré sú v sérii spriahnuté so 6-stupňovými manuálmi, sú ostatné motory kombinované s dvojspojkovými prevodovkami DSG.
Všetky verzie majú pohon oboch náprav 4Motion na báze piatej generácie medzinápravovej spojky Haldex, ktorá posiela hnací moment na zadné kolesá v predstihu, teda ešte skôr, ako by došlo k preklzu predných a zároveň funguje aj ako uzávierka. Elektronické pseudouzávierky EDS s pribrzďovaním kolies nájdeme aj na oboch nápravách. Alltrack 2,0 TSI a 2,0 Bi-TDi sú štandardne vybavené uzávierkami diferenciálov XDS+. Dopriať si ich však môžete za príplatok aj s ostatnými agregátmi.
Okrem toho dostal Alltrack do vienka adaptívne tlmiče a najmä rozšírený systém nastavenia jazdných režimov. Okrem štandardných módov Eco, Normal, Sport a Individual je k dispozícii režim Offroad, ktorý prispôsobuje všetky jazdné a asistenčné systémy v prospech čo najlepšej trakcie. Zahŕňa terénne ABS, Hill Start Assist pre ľahší rozjazd do svahu či Hill Descent Assist pre kontrolu klesania. Upravená je činnosť trakčných systémov aj citlivosť plynu a prevodovky, ktorá radí pri vyšších otáčkach.
Alltrack si polepšil aj ako ťahač prívesu. Zapriahnuť zaň môžete brzdený karavan s hmotnosťou až 2 200 kg. Najslabšia benzínová a naftová verzia utiahne o 400 kg menej. Vhod príde aj Trailer Assist, ktorý uľahčuje parkovacie manévre s prívesom pomocou automatického riadenia. Vodič ovláda len plyn a brzdu. A keď sme už pri elektronických asistentoch, nechýba núdzové brzdenie, monitorovanie jazdného pruhu a slepého uhla zrkadiel, asistent pre jazdu v kolónach či varovanie pri cúvaní z parkovacieho miesta.
Aj interiér bol prispôsobený dobrodružnej povahe Alltracku. Atmosféru zušľachťujú špeciálne podlahové rohože, prahové lišty z nehrdzavejúcej ocele, hliníkové pedále a komfortné sedadlá kombinujúce Alcantaru s látkovým čalúnením Summit. Upravená bola grafika prístrojového panela a multimediálneho rozhrania. V sérii je aj box pre smartfóny. Samozrejme, za príplatok si možno doobjednať všetky príplatky vrátane kožených sedadiel s masážnou funkciou a elektrickým nastavením v 14 smeroch. Predaj Passat Alltrack sa však rozbehne až v septembri.