Tento rok sa do najprestížnejšej európskej súťaže o auto roka zapojilo celkovo 31 nových modelov. V skutočnosti ich bolo však o dva viac. Dôvodom je, že kolínske trojčatá Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo skúsili šťastie na spoločnej kandidátke. V decembri vybrala odborná jury siedmich finalistov. Takže zájsť chuť na umiestnenie medzi najlepšími si museli nechať napríklad Škoda Fabia, Hyundai i20, Nissan Pulsar, Opel Corsa E, Smart ForFour, ale aj prémiové modely Lexus NX, Mercedes-Benz triedy S či hybridné BMW i8.
Do finále postúpili modely Citroën C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C, Nissan Qashqai, Renault Twingo a VW Passat. Dnes už vieme, že automobilovým kráľom Európy na rok 2015 je práve posledný z nich. Passat svojich konkurentov doslova zvalcoval. Získal neskutočných 340 bodov, čo je až o 92 viac v porovnaní s Citroënom Cactus (248 bodov) na druhom mieste a o 119 viac ako Mercedes-Benz triedy C (221 bodov). Nad hranicu 200 bodov sa dostal ešte Ford Mondeo (203 bodov), ktorého účasť vo finálovej sedmičke však bola z dôvodu uvedenia na americký trh pred dvoma rokmi pod názvom Fusion kritizovaná.
Zvyšok doplnili Nissan Qashqai, BMW 2 Active Tourer a Renault Twingo. Víťazstvo Passatu má svoju logiku. Nová generácia je ľahšia a úspornejšia, ponúka širokú škálu motorov, prevodoviek a prakticky všetky moderné bezpečnostné asistenty. Navyše tu máme plug-in hybridnú verziu Passat GTE. Za úspech možno považovať aj druhé miesto hravého Citroënu C4 Cactus. Porotu zaujal nekonvenčným dizajnom, ľahkou konštrukciou a cenou, ktorou stojí pod väčšinou crossoverov. Cactusu sa dokonca podarilo zatieniť aj Mercedes-Benz triedy C, nabitý bezpečnostnými technológiami.
Ford môže byť so štvrtou priečkou Mondea vzhľadom na spomínané kontroverzie s legitimitou jeho účasti spokojný. Piaty Nissan Qashqai naň nestačil, lenže SUV to v tejto súťaži nemali nikdy ľahké. Podobne ako trieda MPV. Takže pomýšľať na lepší výsledok nemohlo ani BMW so svojím prvým vanom 2 Active Tourer. Za sklamanie možno ale označiť siedmu priečku pre Renault Twingo. Malým autám sa v európskej ankete COTY totiž vždy darilo. Nová koncepcia s motorom vzadu teda príliš neočarila. Pravdepodobne aj pre miniatúrny kufor, ktorý nie je kompenzovaný pod prednou kapotou.
Vo Wolfsburgu iste otvárajú šampanské. V posledných rokoch sa totiž Volkswagenu v súťaži Car of the Year naozaj darí. V roku 2010 získalo zlato Polo a v roku 2013 Golf. Okrem nich má ešte zlaté vavríny na konte Golf tretej generácie z roku 1992. Teraz preberá žezlo VW Passat od vlaňajšieho víťaza – Peugeotu 308.
Výsledky Car of the Year 2015
Poradie | Model | Počet bodov |
---|---|---|
1. | Volkswagen Passat | 340 |
2. | Citroën C4 Cactus | 248 |
3. | Mercedes-Benz triedy C | 221 |
4. | Ford Mondeo | 203 |
5. | Nissan Qashqai | 160 |
6. | BMW 2 Active Tourer | 154 |
7. | Renault Twingo | 124 |
Predchádzajúci víťazi
Rok | Víťaz |
---|---|
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | VW Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford C-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Mégane II |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | VW Golf III |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroen XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca Horizont |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes-Benz 450 SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |