Mercedes V-ision e Concept: Bude aj trieda V jazdiť na 'baterky'?

Plug-in hybridný koncept ukazuje ďalší potenciál triedy V. Na elektrinu prejde 50 km, pričom jazdí rýchlejšie ako v súčasnosti najvýkonnejšia verzia V 250 BlueTec. Príde miesto 6-valca?

10.03.2015 16:00
debata
Koncept V-ision  e pôsobí vďaka exteriérovému... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V-ision e Concept Koncept V-ision e pôsobí vďaka exteriérovému paketu a 20-palcovým diskom športovejšie ako jeho bežní súrodenci. Dôvodom je dynamika, ktorou poráža aj v súčasnosti najvýkonnejšiu verziu V 250 BluTec.

Plug-in hybridy sa ukazujú ako účinný recept na splnenie čoraz prísnejších emisných noriem. Energia ukrytá v ich batériách totiž drasticky znižuje spotrebu paliva, teda aspoň na prvých sto kilometrov. Bruselu sa to evidentne páči, a tak ich pribúda ako húb po daždi. To napriek tomu, že každý vie, že plug-in hybridy sú drahšie a podstatne ťažšie ako bežné autá a že aj dobíjanie nie je zadarmo. Mimo tohto trendu nestojí ani Mercedes-Benz. Len vlani predstavil dva sériové plug-in hybridy – luxusnú triedu S 550 Plug-in Hybrid a C 450 Plug-in Hybrid.

To však zďaleka nie je koniec. Do Ženevy priviezol ďalší dobíjateľný hybrid aj keď len s nálepkou konceptu. Tentoraz si vybral za „obeť“ luxusný van triedy V. Sériové véčko nalakoval titánovým lakom, nasadil mu 20-palcové lesklé kolesá aj športové nadstavce prahov, športové nárazníky či spojler a pridal najväčšie otvárateľné panoramatické okno (1 920 × 1 112 mm), aké sa kedy objavilo na streche dodávky. Samozrejme, nechýba ani systém Magic Sky Control, umožňujúci plynulú reguláciu priepustnosti svetla.

Strecha je vybavená obrovským panoramatickým... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V-ision e Concept Strecha je vybavená obrovským panoramatickým oknom s rozmerom 1 920 x 1 112 mm so systémom zatmievania Magic Sky Control.

To podstatné však V-ision e, ako znie oficiálny názov štúdie, skrýva pod kapotou. Základom je verzia 250 BlueTec so 4-valcovým preplňovaným dvojlitrom s výkonom 155 kW a krútiacim momentom 350 Nm, teda v súčasnosti najvýkonnejšia trieda V. Šesťvalec už totiž asi z dôvodu emisií nikdy nedostane. Pomôcť však môže hybridná technológia. V-ision e je preto vybavený elektromotorom, ktorý pridáva potenciál ďalších 90 kW a 340 Nm krútiaceho momentu. Takže tu máme okamžite najsilnejšie véčko.

Dynamické parametre sú naozaj pôsobivé. Luxusný van akceleruje na stovku pri využití maxima 245 kW a 600 Nm za 6,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 206 km/h. Pritom vraj priemerne produkuje len 71 gramov CO2 na kilometer, čo zodpovedá spotrebe približne troch litrov paliva na 100 km. Takéto čarovanie umožňuje práve zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 13,5 kWh, vďaka ktorej prejde V-sion e v čisto elektrickom režime E-Mode 50 km. Podmienkou je však neprekročiť rýchlosť 80 km/h.

V-ision  e Concept si so sebou vozí zásobu... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V-ision e Concept V-ision e Concept si so sebou vozí zásobu li-ion batérií s kapacitou 13,5 kWh, ktorá umožňuje čisto elektrickú prevádzku do vzdialenosti 50 km.

To by na dochádzanie do práce stačilo, lenže luxusné dodávky, napríklad v hotelových službách, zhltnú denne podstatne väčšie porcie kilometrov. Otázne teda je, či by sa dokázali niekoľkokrát dobíjať vo svojom „domovskom prístave“, aby odjazdili viac elektrických kilometrov a technológia dávala reálny efekt. Možno aj preto má V-ision e v Ženeve len prívlastok štúdie, ktorá mapuje potenciálny záujem zo strany zákazníkov. Rozhodnuté o výroby byť teda ešte nemusí.

V každom prípade vie V-ision e pracovať aj v klasickom hybridnom režime Hybrid, ktorý je síce na palivo náročnejší, no vďaka rekuperácii brzdnej energie stále úspornejší ako klasický pohon. Vodič môže tiež vyberať režim E-Save, ktorý šetrí zásobu elektrickej energie na čas, keď ju bude chcieť využiť, alebo režim Charge, keď sa batérie dobíjajú energiou spaľovacieho motora. To pre prípad, že vozidlo plánuje vojsť do bezemisnej zóny a k dispozícii nie je čas na dobitie alebo nabíjacia stanica.

Štvormiestny interiér je nabitý luxusom.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V-ision e Concept Štvormiestny interiér je nabitý luxusom. Dvojica masážnych zadných sedadiel umožňuje prestavenie do relaxačnej polohy, podobne ako v Mercedese-Benz triedy S.
Na nedostatok komfortu sa nemôžu sťažovať ani... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz V-ision e Concept Na nedostatok komfortu sa nemôžu sťažovať ani prední cestujúci. K dispozícii majú napríklad vyhrievané a chladené držiaky na nápoje.

V-ision e ukazuje aj ďalšie personalizačné možnosti triedy V. Napríklad nové luxusné prvky na palube. S tými sa v tomto prípade naozaj nešetrilo. Podlaha je vyrobená z orechového dreva a posuvné sedadlá čalúnené bielou kožou Nappa. Nájdeme ich tu len štyri. Pre dvojicu zadných cestujúcich to znamená maximálny luxus. Dve zadné sedadlá majú totiž masážnu funkciu a môžu sa prestaviť do relaxačnej polohy v uhle 49 stupňov s vysunutou opierkou na nohy, podobne ako vo vlajkovej lodi triedy S.

Cestujúci môžu využívať aj dva iPady na otočných držiakoch zabudovaných v predných sedadlách alebo vyhrievané držiaky na nápoje. Tie majú k dispozícii aj vodič a spolujazdec. Okrem toho si V-ision e vozí so sebou až päť litrov chladenej pitnej vody. Je teda možné, že tieto prvky čoskoro pribudnú na zozname príplatkovej výbavy. V súčasnosti je trieda V k dispozícii v troch dĺžkach (4 895, 5 140 a 5 370 mm). Okrem nich vlani pribudol aj pohon oboch náprav 4Matic.

Mercedes-Benz V-ision e Concept
Mercedes-Benz V-ision e Concept
+8Mercedes-Benz V-ision e Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #plug-in hybrid #autosalón Ženeva 2015 #Mercedes. Mercedes-Benz #Mercedes-Benz V-ision
Články podľa značiek