Ešte v osemdesiatych rokoch bol Fiat najväčšou európskou automobilkou. Do Turína sa chodili učiť, ako sa vyrábajú autá, aj páni z Wolfsburgu. Jeho modely ako Uno či Punto patrili na čelo tabuliek európskych registrácií. To všetko je však minulosť. Súčasné predaje Fiatov v Európe zaostávajú aj za prémiovými značkami ako BMW, Mercedes-Benz či Audi. Vlani predal na starom kontinente len 586 271 vozidiel. Svoju výhodu Fiat prepásol. A ako sa zdá, definitívne.
Na autosalóne v Ženeve Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, otvorene priznal, že Fiat už nikdy nebude masovou značkou. „Pokiaľ ide o rozsah masového výrobcu, tak Fiat už neponúka a neplánuje ponúkať kompletnú škálu produktov, tak ako masoví výrobcovia.“ Podľa neho sa bude značka špecializovať na to, čo jej ide najlepšie, teda na malé autá. Do budúcnosti preto počíta výlučne s modelmi nižších segmentov.
Najväčšími z nich majú byť nástupca Punta s názvom 500 Plus, crossover 500X a možno aj nástupca Brava, ktorý by mohol schádzať z liniek tureckého závodu Tofas. Z ponuky sa vytratí v súčasnosti najväčší model Freemont, ktorý je európskym derivátom Dodge Journey. Status imidžového modelu prevezme Fiat 124 Spider, vyrábaný v kooperácii s Mazdou MX-5. V pláne nie je ani zásadné zvyšovanie podielu na trhu.
Nových zákazníkov majú ku koncernu priviesť v Európe iné značky, najmä Alfa Romeo, ktorú čaká čoskoro veľký prémiový comeback a tiež rozširujúce sa portfólio Jeepu. A Lancia? Tá pravdepodobne už zakrátko celkom zmizne z mapy automobilových výrobcov.