
Presne pred rokom uviedol Seat na trh najvýkonnejší Leon Cupra. Nasledovala trojdverová verzia SC a teraz aj praktické kombi Leon Cupra ST. V porovnaní so svojimi kratšími súrodencami v ničom nezaostáva, no na rozdiel od nich odvezie neporovnateľne viac nákladu, presne 1 470 litrov. A to pekelne rýchlo. Technika sa totiž nemení. Pod kapotou pracuje 4-valec 2,0 TSI s priamym aj nepriamym vstrekovaním a variabilným časovaním aj zdvihom ventilov (výfukových). Ten dáva rovných 280 koní (206 kW), takže na kráľa koncernu, Golf R stráca len 20 koní.

Krútiaci moment vrcholí hodnotou 350 Nm a pod túto hranicu neklesne v rozsahu od 1 700 do 5 600 otáčok. V základe je manuál a za príplatok 6-stupňová dvojspojka DSG. V praxi to znamená maximálku 250 km/h a šprint na stovku za 6,1, respektíve rovných šesť sekúnd. Tak ľahko by to však nešlo. V porovnaní s Golfom R si totiž Cupra musí vystačiť stále len s predným náhonom. Hnací moment preto putuje cez elektro-hydraulickú spojku VAQ v prednom diferenciáli. Tá sa postará o to, aby sa viac výkonu dostalo na koleso s lepšou trakciou, v extrémnom prípade tam pošle celých 100 %. Maximálna sila zamykania je totiž až 1 600 Nm.

Leon Cupra ST 280 obúva 19-palcové disky a jeho nezávislé zavesenie kolies je štandardne vybavené adaptívnymi tlmičmi DCC, ktoré menia charakteristiku pruženia buď podľa okamžitých podmienok, alebo podľa želania vodiča. To je ďalší bonus v porovnaní s rýchlou Octaviou. Na výber sú cez systém Cupra Drive Profile tri jazdné profily – Comfort, Sport a Cupra. S tým súvisí aj ohlas plynu, úprava trakčných systémov, najmä ESP, ale aj reakcie prevodovky. V režime Cupra sa navyše otvoria aktívne klapky výfuku, čo vytvorí športovú akustiku v kabíne aj mimo vozidla. ESP je možné v tomto režime deaktivovať úplne. V sérii je aj progresívne riadenie.

Navonok Leon ST Cupra odlíšite od bežných kombíkov vďaka zväčšeným sacím otvorom v nárazníku, špecifickým diskom s červenými strmeňmi bŕzd, zadnému difúzoru a spojleru, ako aj dvojici chrómových koncoviek výfukov. Full LED reflektory sú v tomto prípade v sérii. V interiéri pribudol kožený športový volant, anatomické sedadlá čalúnené Alcantarou, hliníkové pedále, plakety Cupra, ale aj čierne dekorácie. Štandardom je rozhranie so 6,5-palcovým displejom a diódové osvetlenie kabíny s meniteľnou farbou. Voliť je tiež možné exteriérové dekorácie v bielom, čiernom alebo oranžovom laku.
Sympatické je, že táto rodinná raketa nemieni zruinovať váš rozpočet. Aspoň z pohľadu spotreby paliva. S manuálnou prevodovkou si totiž na 100 km vypýta 6,6 litra benzínu a s dvojspojkou DSG len o deci viac. Pomáha aj štart-stop systém a rekuperácia brzdnej energie. Aspoň na papieri. Svetovú premiéru si Leon Cupra ST odbil na autosalóne v Ženeve, teda presne tam, kde debutovala aj Octavia RS 230, ale tá mu môže len a len závidieť. Rozdiel 50 koní je jasnou prevahou na strane Španiela.
Porovnanie parametrov
Model | Seat Leon ST Cupra | Škoda Octavia RS 230 Combi |
---|---|---|
Motor | 2,0 TSI | 2,0 TSI |
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 | 1 984 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Max. výkon (kW/ot.) | 206/5 700 | 169/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 350/1 750 – 5 600 | 350/- |
Prevodovka | 6M/6DSG | 6M/DSG |
0 – 100 km/h (s) | 6,1/6,0 | 6,7/- |
Max. rýchlosť (km/h) | 250/250 | 250/250 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,6/6,7 | -/- |