Nie, nejde o extrémny tuning, ale len o decentnú úpravu techniky podľa vzoru Golfu GTI Performance. RS 230 sa tak môže pochváliť titulom najvýkonnejšej Octavie, aká kedy opustila brány boleslavskej fabriky. Aj keď na VW Golf R či Seat Leon Cupra to stále nestačí. Požičala si z nich však jednu technickú vychytávku – samosvorný diferenciál VAQ, ktorý pomáha využiť jej potenciál naplno.
Pod kapotou nájdeme preplňovaný 4-valec 2,0 TSI z Octavie RS. Zmenou softvéru však jeho výkon vzrástol z 220 na 230 koní, teda zo 162 na 169 kW. Spolupracovať môže buď so 6-stupňovým manuálom, alebo s dvojspojkovou prevodovkou DSG. V oboch prípadoch však výkon putuje len na kolesá prednej nápravy. Práve tu však RS 230 skrýva svoju najväčšiu vychytávku. S prenosom hnacej sily na asfalt pomáha samosvorný diferenciál VAQ.

Ide v podstate o obdobu elektro-hydraulickej spojky Haldex, tentoraz sa však nestará o rozdeľovanie hnacieho momentu medzi nápravami, ale medzi pravým a ľavým hnaným kolesom. Na rozdiel od bežnej Octavie RS, ktorá si musí vystačiť so samosvorom XDS+, dokáže VAQ preniesť v extrémnych prípadoch až 100 % energie len na jedno z nich, čo je pri prejazde zákrutami a náhlej strate trakcie vnútorného kolesa obrovská výhoda.
Bohužiaľ, adaptívne tlmiče DCC najostrejšia Octavia nedostala. Ostali výsadou Golfu GTI, Golfu R a Seatu Leon Cupra. Zato sa môže pochváliť už v sérii 19-palcovými diskami Extreme, ktoré sú pri základnom RS len za príplatok. Kolesá majú navyše čierno-strieborné lakovanie, kým v Octavii RS je povrch antracitový. Kontakt s asfaltom dostali na starosť plášte Dunlop Direzza Sport. Aj tak však potrebujete ostré oko, aby ste RS 230 odlíšili od základu.

Ďalšie dizajnové zmeny sa totiž obmedzili len na väčšie logá RS, čierny zadný spojler a čiernu strechu. Aj to len v prípade, že sa rozhodnete pre príplatkové panoramatické okno. V interiéri sa odohrali iba retuše. Logo RS na sedadlách je vyšité, namiesto vytlačené, a kožený volant, radiaca páka či rukoväť ručnej brzdy sú prešívané červenou niťou. To isté platí o sedadlách. Dobrou správou je, že k dispozícii budú obe karosárske modifikácie, teda aj praktické kombi.
A ako RS 230 jazdí? Liftback zvládne stovku s manuálnou prevodovkou za 6,7 sekundy, čo je zlepšenie o jednu desatinu, a dosiahne maximálku 250 km/h. Octavii RS chýbali k zdolaniu tejto méty 2 km/h. Novinka je tak najrýchlejšou Octaviou všetkých čias. Parametre verzie s dvojspojkou, ako aj verzie Combi Škoda zatiaľ nezverejnila. Urobí tak až v čase príchodu na trh, ktorý je plánovaný v júni.
Porovnanie parametrov
Model | Octavia RS | Octavia RS 230 |
---|---|---|
Motor | 2,0 TSI | 2,0 TSI |
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 | 1 984 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Max. výkon (kW/ot.) | 162/4 500 | 169/4 700 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 350/1 500 | 350/1 500 |
Prevodovka | 6M/6DSG | 6M/DSG |
0 – 100 km/h (s) | 6,8/6,9 | 6,7/- (cca 6,8) |
Max. rýchlosť (km/h) | 248/245 | 250/- (cca 247) |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2/6,4 | -/- |