Adaptívne svetlá sú dnes pomaly samozrejmosťou. Svietia nám do zákrut, tie drahšie dokonca na základe údajov z navigácie, dokážu meniť tvar svetelného kužeľa podľa rýchlosti a profilu trasy, prepínať automaticky diaľkový režim, upozorniť nás na chodcov či tieniť tú časť svetelných lúčov, ktoré by oslepovali iných vodičov. Ako zdroj svetla sa presadzujú LED diódy či dokonca laserové diódy schopné dosvietiť do vzdialenosti až 600 metrov.
No vývoj sa nedá zastaviť. Opel, ktorý patril pred pár rokmi k lídrom technológie adaptívnych svetiel (AFL, AFL +), sa pochválil informáciou o vývoji reflektorov, ktoré sú riadené očami. Dôvod? Chce, aby svetlá svietili tam, kam sa práve pozeráme. Na projekte pracuje s univerzitou v Darmstadte už približne dva roky. Technológia je pochopiteľne založená na sledovaní očí. Bez nej by to nešlo. Opel si však bol vedomý, že vysokovýkonné systémy monitorovania šošoviek, ktoré využívajú päť až desať kamier súčasne, by boli príliš drahé.
Preto v prvej fáze použil jednoduchú webovú kameru. Tá monitorovala nielen oči, ale aj ďalšie kľúčové body tváre, aby riadiaca jednotka svetiel vedela odhadnúť smer, ktorým sa vodič pozerá. Systém sa síce veľmi priblížil k riadeniu svetiel očami, ale podľa Opla trvalo spracovanie dát príliš dlho na to, aby mohol byť použitý v reálnej premávke. Pomalá bola aj rýchlosť záznamu. Prelom nastal až po optimalizácii kamery vybavenej periférnymi infračervenými senzormi a centrálnymi fotodiódami.
S touto podporou dokázala kamera skenovať oko vodiča až 50-krát za sekundu a to aj v šere a v tme. Umožnilo to podstatne presnejší a rýchlejší prenos dát, dokonca až taký rýchly, že sa stal problémom. Reflektory totiž reagovali aj na veľmi krátke a rýchle zmeny smeru pohľadu, ktoré človek bežne uskutočňuje. Svetelný lúč sa potom správal chaoticky. Opel preto prišiel so spomaľovacím algoritmom, ktorý zabezpečil plynulý pohyb svetla. Stretávacie reflektory navyše nastavil tak, aby ponúkali vždy dostatočné osvetlenie priestoru pred vozidlom aj v prípade, že sa vodič pozerá kdesi úplne mimo alebo je nepozorný.
Podľa Opla je výhodou jeho systému aj to, že kamera si nevyžaduje žiadnu špeciálnu kalibráciu a dokáže sledovať oči akéhokoľvek vodiča. "Čím viac chápeme výhody tejto technológie, tým intenzívnejšie budeme pracovať na jej presadení v našich automobiloch, “ povedal na tému inteligentných reflektorov Ingolf Schneider, šéf vývoja osvetľovacej techniky Opla. Kedy by sme sa s nimi mohli stretnúť v sérii, nespresnil. Pár rokov to však trvať ešte môže. Zatiaľ má Opel v pláne priviesť do 18 mesiacov vlastné full LED matricové svetlá s individuálne riadenými diódami, teda podobné ako už dnes používa BMW, Mercedes-Benz alebo Audi.