
Koncept X5 eDrive ukázala mníchovská automobilka už na jeseň 2013 vo Frankfurte nad Mohanom. No cesta plug-in hybridného SUV na výrobné linky trvala ešte rok a pol. Definitívna produkčná verzia sa totiž predstavila až tento rok v Ženeve. Ak opomenieme špecifický superšport BMW i8, ide vlastne o prvý mníchovský plug-in hybrid odvodený zo sériového modelu. Od konceptu sa líši len minimálne. Hoci v názve X5 xDrive40e figuruje číslovka 40, 6– ani 8-valec pod jeho kapotou nečakajte. Tento plug-in hybrid používa preplňovaný dvojlitrový benzínový 4-valec označovaný v nomenklatúre BMW ako 25i TwinPower Turbo (180 kW), ktorý sa pre X5 nedodáva.
Pochopiteľne, s ním spolupracuje synchrónny elektromotor integrovaný do 8-stupňovej prevodovky Steptronic. Ten pridáva ďalších užitočných 85 kW. Spoločný výstup sústavy je naladený na 230 kW a 450 Nm krútiaceho momentu. To stačí na akceleráciu pomerne ťažkého SUV s pohotovostnou hmotnosťou 2 230 kg na stovku za 6,8 sekundy. A to je veľmi slušné. Nad svojimi bežnými súrodencami má však excelovať najmä spotrebou. Za nadváhou stoja totiž najmä li-ion batérie umiestnené pod podlahou batožinového priestoru. Ich kapacita 9,0 kWh má stačiť na elektrický dojazd minimálne 31 km.

To je vzdialenosť, ktorá nestačí ani na denné dochádzanie do práce. Ale X5 xDrive40e sa ani nesnaží hrať na elektromobil. Energiu ukrytú v batériách, ktoré nabijete z bežnej siete za približne štyri hodiny a pomocou nabíjačky BMW i Wallbox za 2 hodiny a 45 minút, sa tento plug-in hybrid snaží využiť na čo najväčšiu redukciu spotreby paliva. Po naštartovaní sa teda na rozdiel od elektromobilov s predĺženým dojazdom aktivuje okamžite režim Auto eDrive, ktorý využíva oba motory súčasne s cieľom čo najefektívnejšej jazdy. Elektromotor vtedy pracuje do rýchlosti maximálne 70 km/h.
Čisto elektrickú jazdu však môže vodič vyvolať ovládačom eDrive na stredovej konzole. V móde Max eDrive sa maximálna „elektrická“ rýchlosť vyšplhá na 120 km/h. A potom je tu režim Save Batery, ktorý umožní vodičovi využiť energiu akumulátorov až vtedy, keď to považuje za potrebné. Efektívnosť elektrického pohonu možno zvýšiť spoluprácou s navigačným systémom Professional, ktorý dokáže navrhnúť špecifickú Eco Pro alternatívu zohľadňujú vzdialenosť do cieľa aj profil trasy tak, aby bol efekt plug-in hybridného pohonu využitý na maximum. Pred koncom jazdy sa napríklad snaží zužitkovať všetku zvyšnú energiu akumulátorov.

Zaujímavá je aj funkcia časovača, ktorá berie do úvahy plánovaný čas odchodu. To v predstihu zabezpečí predvolenú teplotu v interiéri a ochladenie vysokonapäťového akumulátora, aby bol v čase odchodu v optimálnom prevádzkovom stave. Energia batérií môže byť potom zužitkovaná na jazdu a nie na chod klimatizácie či podporných systémov. Ďalšia energia je ušetrená vďaka rekuperácii pri brzdení. Rekuperačný výkon je až 20 kWh. Za takýchto okolností udáva BMW „bruselskú“ spotrebu 3,3 litra benzínu na 100 km. Tomu ťažko veriť, no na druhej strane nepatrí BMW k výrobcom, ktorí ťahajú zákazníkov za nos, a tak uvádza aj reálne hodnoty.
V mestskej premávke do vzdialenosti 25 km/h sa spotreba pohybuje od 0 do troch litrov na 100 km. Dlhšie trasy pri dennom dochádzaní do práce (50–60 km) s nabitými batériami by ste mali zvládnuť s priemerom nie vyšším ako 6,5 litra. A pri tých skutočne dlhých, napríklad pri ceste na dovolenku, nemá spotreba presiahnuť 11 litrov. Nie je to málo, no podstatne menej ako porovnateľne výkonné SUV s benzínovými motormi. Sympatické je aj to, že tento plug-in hybrid nestratil nič zo svojej všestrannosti. Používa rovnaký pohon xDrive a môže byť vybavený všetkými doplnkami dostupnými pre klasické verzie X5. Navyše, pod zadným vekom ostalo stále slušných 500 litrov pre batožiny.

BMW X5 xDrive40e bude schádzať z montážnych liniek amerického závodu BMW v Spartanburgu spolu s ostatnými verziami X5, ale aj modelmi X6, X3 a X4. Zákazníci si naň však ešte chvíľu počkajú. Do predaja sa ekologická novinka BMW chystá totiž až na jeseň, teda presne dva roky po predstavení konceptu X5 eDrive vo Frankfurte.
Technické údaje
Motor | 25i TwinPower Turbo |
---|---|
Objem spaľovacieho motora (ccm) | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 180/5 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 350/1 250 |
Elektromotor | synchrónny v prevodovke Steptronic |
Max. výkon e. motora (kW) | 83 |
Max. krút moment el. motora (Nm) | 250 |
Systémový výkon (kW) | 230 |
Systémový krút. moment (Nm) | 450 |
Kapacita batérií (kWh) | li-ion 9,0 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 6,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Max. rýchlosť v el. režime (km/h) | 120 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,3 |
Dojazd v el. režime (km) | min. 31 |