Michelin CrossClimate: Prvá letná pneumatika do zimy!

Francúzsky pneumatikársky gigant Michelin predstavil revolučnú letnú pneumatiku CrossClimate, ktorá však zvláda aj nástrahy zimy. Do predaja príde v máji.

26.03.2015 12:00
debata (8)
Nová pneumatika dosahuje pri brzdení na mokrej... Foto: Michelin
Michelin Cross Climate - pneumatika Nová pneumatika dosahuje pri brzdení na mokrej vozovke úroveň klasifikácie triedy A. No nebráni sa ani snehu.

Michelin sa pri novej pneumatike CrossClimate zásadne vyhýba prívlastku „celoročná“. Možno aj preto, že celoročné plášte nedosahujú kvalitu letných ani zimných pneumatík. Ide jednoducho o kompromis. Tentoraz by však mal byť o čosi menší. CrossClimate definuje totiž výrobca ako prvú letnú pneumatiku so zimnou certifikáciou. Hovorí dokonca o zlome v histórii. Udáva, že má krátku brzdnú dráhu na suchej vozovke a na mokrých povrchoch spĺňa európske požiadavky triedy A. Zároveň je plášť schválený pre použitie v zime. Aj preto nesie známe označenie M+S.

K vývoju tejto pneumatiky viedli Michelin štatistiky. Až 65 % európskych vodičov používa totiž celý rok letné pneumatiky. Vo Francúzsku je to však až 75 %. Dokonca aj v krajinách, kde je zimné prezutie povinné, napríklad v Nemecku, zostáva na letných plášťoch celý rok asi 20 % motoristov. A potom je tu skupina vodičov, ktorí jazdia na zimných pneumatikách aj v lete, čo zakázané nie je. Jednoducho, prezúvanie považuje podľa Michelinu až 40 % motoristov za nepríjemnú komplikáciu, ktorej by sa najradšej vyhli. A presne do tejto cieľovej skupiny plášť CrossClimate mieri.

Dezén v tvare rozširujúceho sa V a... Foto: Michelin
Michelin CrossClimate - pneumatika Dezén v tvare rozširujúceho sa V a samoblokovacie lamely spolu so špeciálnou zmesou behúňa kombinujú vlastnosti letných, ale aj zimných pneumatík.

V čom je trik? Michelin použil viacero nových konštrukčných prvkov. Základom je nová, veľmi pružná zmes behúňa, ktorá sa dokáže prispôsobovať aj najmenším nerovnostiam vozovky. Vnútorná štruktúra plášťa zas pomáha pomocou použitia aditív vo forme kremeňa v zmesi znížiť zahrievanie pneumatiky, čo zvyšuje energetickú efektívnosť a má teda priaznivý vplyv na zníženie spotreby paliva. Zároveň sa tým predlžuje životnosť. Mimoriadnu dôležitosť hrá aj špecifický tvar dezénu, ktorý sa dizajnom približuje viac letnej pneumatike.

Tvoria ho lamely v tvare lomeného písmena V, ktoré optimalizujú záber na snehu. V priečnom smere vďaka uhlu v stredovej oblasti a pozdĺžne vďaka uhlu, ktorý sa rozširuje do oblasti ramien. Navyše je dezén kombinovaný s blokovacími 3D lamelami, ktoré vytvárajú na snehu efekt pazúrov. Vertikálne a bočné zvlnenie lamiel poskytuje samoblokovaciu funkciu, čo znamená, že sa spoločne „zamykajú“ k väčšej pevnosti blokov behúňa. To vedie k zdokonaľovaniu stability pneumatiky bez ohľadu na sily, akým musí čeliť. Jednak pozdĺžnym pri brzdení a akcelerácii, ako aj bočným silám pri zmene smeru jazdy.

Za takýchto okolností by mali pneumatiky CrossClimate poskytovať veľmi vyvážené vlastnosti v lete aj v zime. Na odpoveď, či to tak naozaj je, si však budeme musieť počkať do najbližších nezávislých testov ADAC-u, OAMTC alebo iných spotrebiteľských organizácií. Tie tohtoročné, letné, už Michelin nestihol, keďže nová pneumatika zamieri do predaja v máji. V každom prípade však podstúpia aj testy v rámci zimných pneumatík, na čo ich oprávňuje označenie M+S. Ideálne by mohli byť pre motoristov žijúcich v pásmach s miernou zimou, čo je v posledných rokoch aj prípad Slovenska. V teplom počasí by poskytli kvality letných plášťov, no v zime by vás nezradili.

Počas uvedenia na trh bude pneumatika CrossClimate dostupná v 23 rôznych veľkostiach od 15 do 17 palcov, čím pokryje 70 % európskeho trhu. Ďalšie veľkosti sú pripravené na rok 2016.

Michelin Cross Climate - pneumatika
Michelin Cross Climate - pneumatika
+7Michelin CrossClimate - pneumatika

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #pneumatika #Michelin
Články podľa značiek