
Jaguar šliape na plné obrátky. Po kupé-roadsteri F-Type a vlaňajšom modeli XE prichádza ďalšia veľká premiéra. Tentoraz vo vyššej strednej triede. Na autosalóne v New Yorku predstaví druhú generáciu Jaguaru XF. Už tá predošlá znamenala pre britskú šelmu zásadný zlom. Práve XF sa totiž odpútalo od retro línií, do ktorých sa Jaguar zacyklil natoľko, že sa to prejavilo na klesajúcich predajoch pôvodného S-Type. Inovatívne tvary novinky sa stretli okamžite s úspechom a zakrátko sa z XF stal najpredávanejší Jaguar všetkých čias.
Dnes to však už rozhodne nie je žiaden mladík. Má za sebou sedem rokov služby s jedinou „plastikou“ z roku 2011. Príchod nástupcu je teda celkom logický. A zdá sa, že Jaguar nemieni meniť nič na jeho kľúčovej pozícii v portfóliu. Druhá generácia síce zachováva športové DNA aj štýl predchodcu, no prináša radikálne konštrukčné zmeny. XF je postavené na úplne novej platforme iQ(AL), ktorá spolu so 75 % nasadením hliníka v štruktúre karosérie prináša obrovskú úsporu hmotnosti.

Tú Jaguar vyčíslil až na neuveriteľných 190 kg. Základ by tak mal mať na váhe hlboko pod 1,8 tony. Zároveň uvádza, že XF je až o 80 kg ľahší ako jeho najbližší konkurent a že torzná tuhosť vzrástla až o 28 %. Pomohol si aj „zmrazením“ rozmerov. Novinka je v porovnaní s minulosťou dokonca o sedem milimetrov kratšia a o tri nižšia. Na dĺžku má XF 4 954 a na výšku 1 467 mm. Naopak, rázvor náprav vzrástol o 51 mm na konečných 2 960. To má priniesť novinke nielen viac miesta v interiéri, ale aj ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50.
Dizajn má vyslovene športový charakter. Siluetou opäť pripomína skôr kupé než limuzínu. To aj vďaka novému tretiemu bočnému okienku. O čo minimalistickejšie a menej ozdobné sú jeho línie, o to viac vynikne veľká predná maska, vyslovene agresívne sacie otvory v nárazníku či „prižmúrené“ full-LED reflektory. Šéfdizajnér Jaguaru Ian Callum povedal: "Verím, že nový XF bude najkrajším autom svojej triedy. Ctí dlhú tradíciu športových sedanov značky, pritom však pochádza z dnešnej doby.“

V minimalistickom duchu sa nesie aj dizajn interiéru s jednoduchou horizontálne situovanou palubnou doskou. Tá obsahuje virtuálny 12,3-palcový prístrojový panel, známy už z vlajkovej lode XJ, ale aj nové multimediálne rozhranie InControl s 10,5-palcovým duálnym displejom, ktorý umožňuje odlišné zobrazenia pre vodiča a spolujazdca. Samozrejmosťou je využívanie internetových aplikácií či dokonca ovládanie niektorých funkcií vozidla na diaľku prostredníctvom smartfónu. Podľa Jaguaru má XF vo svojej triede ponúknuť najviac miesta pre cestujúcich vzadu.
Pod kapotou dostanú prioritu naftové motory. Pochopiteľne, z novej generácie Ingenium. Základom je 4-valec 2,0 D s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 380 Nm alebo jeho silnejšia modifikácia, ktorá dáva 132 kW a 430 Nm. Oba možno kombinovať so 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Silnejšiu verziu s manuálnou prevodovkou označuje Jaguar za najúspornejší model vo svojej triede. Na 100 km si vraj vystačí len s 3,9 litrami nafty.

Výkonnejší dieselový 6-valec 3,0 D, ktorý posilnil z 202 až na 221 kW, a jediný benzínový kompresorový agregát 3,0 V6 (279 kW, 450 Nm), ktorý vytvorí dočasný vrchol hierarchie, dostanú výlučne 8-stupňové automatické prevodovky. Podvozok s dvojitými lichobežníkovými závesmi vpredu a viacprvkovým uložením Integral Link vzadu môže byť doplnený o adaptívne tlmiče. Trakcii zadných kolies pomáha na mokrej alebo zasneženej vozovke systém All-Surface Progres Control regulujúci činnosť bŕzd a plynu.
Vodič sa tak môže aj za zhoršených podmienok venovať výlučne riadeniu. Ak je XF vybavené voličom jazdných režimov Jaguar Configurable Dynamics, môže vodič upravovať činnosť prevodovky, motora, trakčných systémov, podvozku, ale aj nového progresívneho elektrického posilňovača riadenia EPAS, ktorý mal premiéru len nedávno v menšom XE, podľa vlastných preferencií. Chýbať nebudú ani najnovšie asistenčné systémy vrátane autonómnych bŕzd či adaptívnych svetiel.

Na trh sa nové XF dostane na jeseň. Neskôr by mali pribudnúť verzie s pohonom oboch náprav. Výrobu zabezpečí závod Castle Bomwich, kde z liniek už dnes schádzajú celohliníkové modely F-Type a XJ.