
Až desať miliárd rubľov (155 mil. eur) poskytne Rusko na podporu domácej výroby áut. Chce tak podporiť odvetvie, ktoré bojuje so slabnúcou ruskou ekonomikou. Zákazníci v súvislosti s klesajúcou kúpyschopnosťou odložili nákupy drahých tovarov vrátane áut. Predaj osobných a úžitkových vozidiel vlani podľa združenia AEB v Rusku klesol o viac než desatinu. Automobilky preto hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady a menia stratégiu na kedysi rastúcom trhu.
Príkladom môže byť najväčšia americká automobilka General Motors, ktorá len pred pár dňami oznámila, že z Ruska stiahne svoju nemeckú značku Opel a skončí výrobu aj montáž vo svojom petrohradskom závode. Okrem klesajúceho odbytu však trápi výrobcov aj pokles marží. Tie padli o desať až 15 percent. Pokles hodnoty ruskej meny navyše zvýšil náklady na dovoz automobilových komponentov a odrazil sa na vyšších cenách kovov.

„Mnoho výrobcov áut pracuje v súčasnosti s minimálnou úrovňou ziskovosti. Dotácie z rozpočtu vo výške 10 miliárd rubľov umožnia využiť v prvom štvrťroku dodatočnú výrobnú kapacitu zodpovedajúcu približne 110 000 vozidlám a zachovať pracovné miesta,“ uviedla ruská vláda. Spolu s dotáciami odštartovala program, v ktorom ponúka využiť zľavu na nákup nového auta na protiúčet. Finančne tiež podporuje pôžičky a podmienky lízingu. Už teraz však uvažuje, že program podporí ďalšími finančnými prostriedkami.
Ruský minister financií Anton Siluanov vyhlásil, že ruská ekonomika má to najhoršie za sebou. Najväčšia automobilka AutoVaz medzitým v novom odhade uviedla, že z dôvodu sťahujúcej sa zahraničnej konkurencie zvýši svoj podiel v segmente lacných áut zo 40 na 50 percent. Kríza však AutoVaz neušetrila. Vlani automobilka vykázala čistú stratu 25 miliárd rubľov (388 mil. eur) a prikročila podobne ako iné automobilky k zvyšovaniu cien. Cena Lád sa tak v marci zvýšila už druhýkrát od začiatku roka.
Očakáva sa, že k rastu sa ruský trh s autami vráti najskôr v roku 2016.